Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Business Edition (2006)

autoreview

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Business Edition (2006)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Business Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst160.539 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 160.539 km

Eindelijk is het zover. In september 2006 mocht ik na 4 1/2 jaar gereden te hebben in een compleet uitgevoerde Ford Mondeo Wagon 2.0 Collection (incl. navigatie) over stappen naar een andere lease-auto. Als gevolg van een verhuizing en het daardoor veel kilometers maken (40.000km p/jr) was het uitzoeken van een ruime goed uitgeruste ’snelle’ diesel beneden de € 35.000 niet éénvoudig. Er was redelijk veel keuze die ik wel leuk vondt: Toyota Avensis Combi 2.2 D-cat, Toyota Verso 2.2 D-Cat, Opel Zafira 1.9 CDTI 150pk, Renault Scenic 150pk en de Skoda Octavia Combi 2.0 diesel. Omdat het gezien de lengte van mijn bovenlichaam niet gemakkelijk is om comfortabel in elke auto te zitten zijn bijna alle auto’s afgevallen behalve de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Business Edition (dpf). Wachten op de waarschijnlijk toch veel duurdere nieuwe Mondeo die in 2007 komt was geen optie.
Voor een redelijke prijs voor de ’fiscale bijtelling’ van € 31.810 voor de Business Edition krijg je een hele hoop extra’s die je normaliter op de elegance uitvoering extra zou moeten bij betalen. Het voordeel zou volgens de dealer ± € 2.500 geweest zijn.
Extra’s: xenon verlichting, 16’ lichtmetalen velgen (Vega), park distance control aan de voorzijde en het klein leerpakket (stuur/pook). Zelf heb ik het privacy glass vanaf de b-stijl, dubbele bodem in kofferbak, trekhaak, 2 chromen uitlaatstukken en een radio/navigatie van Pioneer (AVIC X1-BT) bijbesteld. De radio/navigatie van Pioneer was zeker niet goedkoop (€ 2.300), maar achteraf ingebouwd en telt dus niet mee voor de bijtelling. Die van Skoda zou af fabriek worden ingebouwd tegen een prijs van € 2.800 en dus wel mee tellen voor de bijtelling.

Nadat ik de auto besteld had zijn er gelijk twee collega’s geweest die ook de zeer complete Skoda Octavia Business Edition (benzine uitvoeringen) hebben besteld en hem inmiddels ook rijden en er ook tevreden over zijn. Een complete auto voor een goede (lease)prijs.
Het is zelfs zo erg dat mijn schoonvader vorige week een Skoda Fabia heeft gekocht zonder er zelfs maar in proef te rijden want hij zei: Als mijn ’zeikerige’ schoonzoon zelfs een Skoda is gaan rijden dan kan ik er gewoon één kopen zonder er teveel bij na te denken, moet goed zijn.

Nu er zo’n 12.000 km mee gereden te hebben kan ik alleen maar lof hebben voor de Skoda Octavia. Ik heb nog geen olie hoeven bijvullen waarover zo ’geklaagt’ wordt en kan met het gemiddeld verbruik van 1 op 15,5 wel leven, het is geen zuinige diesel die 2.0 van Volkswagen maar wel zeer pittig en daar was het mij toch om te doen. Lekker 120 rijden en dan het gas volg intrappen en je laat bijna elke auto lachend in no time ver achter je. De tank is met zijn 55 liter wat gering maar ik was als voorheen benzinerijder wel gewend om wat vaker te tanken. Ik heb gemerkt als de nog te rijden kilomters volgens de boordcomputer op nul staat en je dan gaat tanken er zo’n 56,5 liter diesel in gaat (oeps, net op tijd dus). Ben goed tevreden over het wat stuggere werggedrag van de Skoda, licht lekker stabiel op de weg.

Het rijden met de xenon verlichting in het donker is zo geweldig dat als je bij een ander in de auto stapt je vanzelf vraagt of hij het licht wel aan heeft want dat lijkt dan net uit te zijn. Alle verkeersborden lichten al ver van te voren op en de kentekens van de langs de snelweg geparkeerde VW transporters van de heer Spee vallen dan ook lekker op, altijd handig met zo’n snelle diesel.
De getinte achteruit en deels portierruiten staan prachtig en houden het hele felle zonlicht goed tegen. Ze zijn gelukkg niet zo donker als bij Toyota. De velgen staan erg mooi onder de auto en zijn veel comfortabeler dan de vanaf fabriek leverbare 17’ velgen met bijbehorend sportonderstel, daar heb echt een kartgevoel bij, het stuiterd en is niet erg comfortabel, maar wel war sportiever, moet je van houden.
Andere handige gadgets zijn toch wel: automatisch dimmende binnespiegel, regensensor, opbergvakje voor je zonnebril, uitgebreide boordcomputer met lekker groot scherm, erg veel opbergvakjes dus.

Conclusie: een aanrader voor de leaserijder.

PS.
Ben zeer tevreden over de dealer Kreijne Midland BV uit Hoogland en de behandeling van de verkoper. Hoe het verder gaat met het onderhoud kom ik later nog wel eens op terug, heb het nog niet gehad.


Update d.d. 29 maart 2007, kilometerstand 21.500
Het verbruik ligt de afgelopen 21.500 km op 1:15,5 gemiddeld. Nog geen druppel olie hoeven bijvullen waar iedereen het over heeft, ligt wellicht aan de Shell V-Power diesel die ik voornamelijk tank. De auto rijd nog steeds fantastisch. Ben gematigd tevreden over het navigatiesysteem (Pioneer AVIC X1-BT) de melding wanneer je eraf moet bij een afslag of straat komen wat aan de late kant.

Update d.d. 21 april 2008, kilometerstand 64.000
De auto heeft onlangs zijn 60.000 km beurt gehad en rijd nog steeds heerlijk. Ik heb nog steeds geen olie hoeven bijvullen. Het gebruik van de economy stand op de automatische airconditioning was in de winter zeer aangenaam, zowel voor de temperatuur als het dieselverbruik. Het enige minpuntje blijft toch wel de ontwaseming van de vooruit, is geen goed punt bij de Skoda Octavia duurt soms erg lang. het verbruik blijft zo ronde de 1:16 gemiddeld, is niet erg zuinig maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn sportieve rijstijl. Mijn echtgenote haalt geregeld 1:18 en hoger.

Update d.d. 1 oktober 2008, kilometerstand 83.000
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Het gemiddelde verbruik over de gehele periode, twee jaar en 80.000 km bedraagt 1:15,2. Van de zomer naar Zuid Frankrijk geweest en heerlijk gecruised over de franse tolwegen. Bij het inpakken kwamen we er vanzelf achter dat de bak op het dak bij deze auto eienlijk niet nodig is, wat kan er onnoemelijk veel in de kofferbak, ongelofelijk. Voor een ieder die lekker veel mee op vakantie wil nemen is een Skoda Octavia Combi een aanrader dus.

Update d.d. 5 september 2009, kilometerstand 121.000
Na een heerlijke vakantie in Italië was de auto toe aan zijn grote beurt. Tijdens de vakantie vol beladen en met een koffer op het dak helaas het verbruik niet boven de 1:13 kunnen krijgen. Heuvelachtig terrein en warm weer gaat wel ten koste van het verbruik. De auto rijdt nog steeds heerlijk. Moet/mag nog een jaar rijden totdat de leasetermijn afgelopen is, zoals het nu gaat zal ik de 160.000 km met gemak en plezier halen.

PROBLEMEN

  • 160.539 km

Na een week in de auto gereden te hebben had ik het gevoel dat mijn beeld dat ik had als ik vooruit keek bewoog. Het leek wel of een fout in de vooruit zat. Bij navraag bij de chef werkplaats en overleg met de importeur is er onder fabrieksgarantie na een maand een nieuwe vooruit in gezet. Het kwam wel een enkele keer voor zeiden ze, zo’n 1 op de 3.000 vooruiten had dit probleem. Vindt ik nog vrij veel en ik heb eigenlijk met de vervangende vooruit weer een beetje (maar niet zo veel) hetzelfde probleem, maar volgens de dealer vervormd de vooruit altijd wel een beetje. Nou niet bij mijn vorige auto’s in ieder geval. Is een puntje van overleg bij de 1e beurt bij 30.000 km zullen we maar zeggen, is ruim binnen de 1 jaars termijn. Verder absoluut geen problemen.


Update d.d. 29 maart 2007
Er is wel een probleem onstaan met de getinte zijruitjes als gevolg van het ijskrabben deze winter. Nar nu blijkt zit er een soort warmtewerende folie op de buitenkant van de ruiten, het gevolg is dat bij het ijskrabben een beschadiging aan de folie is ontstaan die helaas volgens de importeur niet onder garantie vervangen kan worden. Deze problematiek is niet aan mij verteld toen ik de auto geleverd kreeg, maar dit was ook niet mogelijk omdat ik de eerste auto (september 2006) bij de dealer was met de getinte ruiten had besteld en was pas ook vanaf 1 juli 2006 leverbaar af fabriek. De dealer heeft voorgesteld om de prijs van het vervangen van de ruiten 50/50 te delen zodat de kosten voor mij mee kunnen vallen. Een beslissing heb ik hierover nog niet genomen, wacht even het onderhoud af bij 30.000 km.

Update d.d. 21 april 2008
Ik maak gebruik van een winterbandenregeling bij mijn leasemaatschappij en de origineel onder de auto gemonteerde Dunlop zomerbanden waren reeds na 30.000 km volgens de bandenspecialist aan vervanging toe. Gelet op het feit dat ik voornamelijk snelweg kilometers maak is dat niet erg lang. Vraag me wel af of dit bij andere berijders ook het geval is of dat de bandenspecialist wat vroegtijdig een vervangingsverzoek heeft ingediend. Bij ± 45.000 km heb ik de rechterkoplamp van de xenon-verlichting iets lager laten zetten, werd te vaak door andere weggebruikers geseind dat de lampen te hoog stonden. Na het lager zetten van de rechter koplamp is dit dan ook niet meer voorgekomen.

Update d.d. 1 oktober 2008
Bij de kilometerstand van 80.000 begon er een sterk windgeruis onder de motorkap vandaan te komen bij het gas geven. ANWB erbij en dag erna naar de garage gebracht en toen bleek een slang van de turbo gescheurd was waardoor er lucht ontsnapte uit het systeem. Zeer snel en goed opgelost door Skoda dealer Van Winkoop uit Den Bosch, dit is niet mijn vaste autodealer maar woon daar in de buurt en kon zo toch onverwachts daar wel terecht, in één woord "klasse". Ook na deze reparatie is mijn auto netjes gewassen net zoals dat na elke beurt gebeurt bij mijn vaste skoda dealer Kreijne Midland uit Hoogland. Bij navraag bij mijn vaste dealer bleek dit een attentiepunt aangeraden vanuit de importeur. Twee dagen na mijn reparatie van de turboslang ging de motor van de ruitensproeier kapot, dit is snel en correct gerepareerd door mijn vaste dealer Kreijne Midland. Na precies twee jaar wel wat snel mijns inziens maar er zat roestvorming rondom heen, het motortje zit achter de mistlamp aan de rechterzijde van de auto net achter de bumper. Veel kilometers per jaar betekent ook in de winter rijden en dan kan er best wel wat zout zo achter de bumper terecht komen. Geloof het of niet maar weer twee dagen na de reparatie van de ruitensproeiermotor ging de achterklep van mijn sationwagon niet meer open. Manco eerst niet te vinden, maar uiteindelijk bleek een druppeltje olie op de release veer voldoende om alles weer te laten werken. De betrouwbaarheid gaat door de voorvalletjes van 4 sterren naar 3 sterren hierdoor. Het zijn kleine dingetjes maar je moet er wel weer telkens voor naar de garage, kost toch weer tijd.

Update d.d. 5 september 2009, kilometerstand 121.000
Bij de grote beurt is de ruiterwissermotor vervangen op de achterruit, maakte al een tijdje een haperend en schrapend geluid. Voor de rest zijn er geen problemen geweest de afgelopen 40.000 km, mocht ook wel na de problemen van een jaar geleden. Merk trouwens wel dat de kwaliteit van de voorruit niet zo heel best is, veel putjes als gevolg van steenslag in het glas, kijkt niet zo fijn met zonnig weer.

Update d.d. 9 november 2009, kilometerstand 128.700
Vorige week tijdens een gewone rit ineens een klap onder de motorkap alsof er iets onderuit viel, maar bij het kijken in de achteruitkijkspiegel bleek dat neit zo te zijn. Bij het afremmen voor een file was er opeens een vreemd hard ratelend geluid vanuit het vooronder te horen dat niet veel goeds voorspelde, en dat bleek dus ook na een toch nog lange rit van 65km naar de garage. Wat bleek, het vliegwiel was kapot gegegaan, losgelopen of iets in die geest. Na een reparatie van 4 dagen, de bruggen waren volledig bezet, kreeg ik hem weer terug en het is alsof er niets gebeurd was, rijdt weer als een zonnetje. In de tussentijd een in een Ford C-Max 1.8 benzine 125 pk gereden, veel ruimte maar niet vooruit te branden ten opzicht van mij "snelle" diesel, dat wordt de volgende auto dus maar niet. Op naar het volgende mankement.

Ingeleverd

  • 160.539 km

Het is wat laat maar wilde toch mijn Autoreview afmaken voor Autoweek. Vandaag 26 augustus 2010 is het zover, ik ga mijn Octavia diesel inleveren bij de leasemaatschappij omdat de kilometers zijn bereikt van het leasecontract. De laatse 40.000 km in de afgelopen 12 maanden zijn redelijk voorspoedig verlopen. Na het vervangen van de distributieriem bij 150.000 km in juni 2010 is de motor een behoorlijke herrie gaan maken als er lange tijd een hoge snelheid wordt gereden en deze dus behoorlijk warm is geworden. Bij bezoek aan de garage en een korte proefrit was er uiteraard niets te horen door de monteur dus er was niets aan de hand. Ik heb een beetje medeleiden met de koper van auto want die gaat dit probleem gegarandeerd tegen komen en er zullen ongetwijfeld kosten aan te pas komen om het probleem op te lossen. Vond et afgelopen zomer toch wel een beetje spannend om 1.000 km te rijden naar mijn vakantiebestemming met het idee dat de motor er mee op kon houden, zo'n herrie maakte die als ie stationair liep na 400 km rijden met een tempo van ongeveer 140 km/p/u (teller). Het totale verbruik van de octavia diesel is over 160.000 km uit gekomen op 1:15, niet erg hoog maar met mijn sportieve rijstijl een beetje te verwachten.

Ik rijd nu tijdelijk in een Volvo 2.0 benzine (een luie dorstige motor) totdat mijn bestelde Skoda Superb 1.8 TSI Ambition Businesline begin maart 2011 wordt afgeleverd. Het blijkt met de gewijzigde belasting wetgeving op auto's dat een diesel leasen/rijden voor de werjkgever pas echt voordelig is met 40.000 km per/jaar of meer en aangezien mijn kilometers zo rond dat aantal ligt is het fiscaal gezien de bijtelling zelfs voor mij voordeliger om benzine te gaan rijden. Moet ik het vaker tanken maar op de koop toe nemen, maar de portemonnee is ook belangrijk.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens