Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Style Business (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Style Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Eerste rijervaring en meer
- 20.000 km
Keuzestress
Om het onderwerp maar gelijk te relativeren: uiteraard heeft het geen stress opgeleverd, hooguit vele hoofdbrekens als het gaat om welke nieuwe (lease)auto ik zou gaan uitkiezen. En natuurlijk is dit een luxeprobleem en voel ik me weer rijk gezegend als deze eer mij te deel mag vallen. Komend vanuit een Alfa Romeo Giulietta (zie mijn andere review) was de keuze voor een vervolg nog best lastig. Lange tijd dacht ik voor de Giulia te willen gaan. Deze was echter nog niet beschikbaar om in te rijden en leek ook wel behoorlijk prijzig of wellicht zelfs te duur te worden. Nog een Giulietta heeft even door mijn hoofd gespookt, maar het moest een diesel worden en de Giulietta met 2 liter diesel motor was niet meer leverbaar met automaat en in geval van een Giulietta zou ik wel graag weer een automaat willen.
Dus dan maar andere auto’s bekijken en overwegen. Welke auto’s zijn het niet geworden:
BMW 118d; fijne auto en motor, maar met beetje fatsoenlijke uitrusting (automaat, sportstoelen, 17 of 18 inch velgen) toch al snel prijzig
Skoda Superb Combi 1.6 TDI DSG; wel even overwogen, maar op voorhand afgehaakt in verband met reviews en verhalen waarin auto als veel te soft werd neergezet
VW Passat Variant 1.6 TDI DSG; lang overwogen, maar uiteindelijk toch te duur geacht
VW Golf GTD; een aantal jaar geleden had ik dit zeker gedaan, maar nu ben ik gezwicht voor minder vermogen en meer luxe
VW Golf 2.0 TDI DSG; deze had het geworden als de Skoda qua proefrit niet had bevallen
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG; de proefrit beviel prima en heeft voor mij de knop doorgehakt.
Uiteindelijk is het dus dit geworden in vol ornaat: Skoda Octavia combi 2.0 TDI 150pk Greentech DSG Style Businessline met als opties:
- Elektronisch schuif-/kanteldak
- Adaptieve cruise control
- Dynamic pakket (o.a. sportstoelen)
- Verwarmbare voorruit
En dit alles in een “Candy white” verpakking.
Nog even als toelichting op de proefrit; wat beviel er dan zoal? Het rijgedrag is een stuk comfortabeler / zachter / overhellend ten opzichte van mijn Giulietta, maar ergens beviel dat wel en desondanks voelde de Octavia ook stevig genoeg aan. De bouwkwaliteit en gebruikte materialen spraken me aan; de automaat schakelde prima, mooi navigatiesysteem. Al met al een prettig rijdende auto. Al had de Octavia te soft aangevoeld dan had ik voor de Golf gegaan, maar dat viel dus mee. NB: dit is uiteraard behoorlijk subjectief.
Inrijden
Na een paar maanden wachten was het dan zover: de aflevering.
Pluspunten; voor toelichting zie elders in de review
- Motor, koppel
- Luxe uitrusting
- DSG bak
- Sportstoelen
- Uiterlijk; het is geen Alfa, maar smoelt desondanks best aardig voor een Duitse Tsjech ;-)
- Navigatie systeem incl. telefoonkoppeling en multimedia
- Parkeersensoren doen het prima; op navigatiesysteem wordt duidelijk getoond hoever je bent verwijderd van een object
- Adaptieve cruise control
- Schuif-/ kanteldak. Heel fijn; want ik ben niet zo’n grote fan van airco. En dan is enigszins frisse lucht via het dakraam best lekker. Vooral de kantelstand gebruik ik vaak aangezien de schuifstand voor aanzienlijk meer geluid zorgt. Al valt het me tot circa 100-120 km nog best mee.
Kritiekpunten / puntjes:
- Adaptieve cruise control werkt samen met front assist en als je te dicht op een voorganger wilt gaan inhalen of de bocht om wil kan dat een ingreep (harde piep + automatische remactie) opleveren. Het zal best veilig zijn, maar is nog even wennen voor mij
- De linker buitenspiegel is wat mij betreft wat aan de te kleine kant. Ik heb al regelmatig goed moeten kijken omdat er iets in de “dode hoek” zat. Voor mijn idee heb ik met deze auto een grotere dode hoek dan met andere auto’s. En laat een dodehoek assistent er nu net niet opzitten
- In aansluiting op bovenstaande: een parkeerassistentiesysteem is meegeleverd, maar vind ik persoonlijk behoorlijk onzinnig. Dat systeem kan dus automatisch inparkeren voor je; volgens mij alleen met fileparkeren, maar in plaats hiervan zou ik liever een dodehoek assistent hebben gehad. Tsja; er moet nog iets te wensen overblijven…
- Bij koude motor / bak reageert de DSG bak nogal traag bij wegrijden. Alsof de vraag tussendoor gesteld wordt: “weet je het zeker?”. Overschakelen gaat heel soepel; ook bij koude motor en bak dus het gaat alleen om het wegrijden
Reparaties / storingen:
- 1 klein dingetje; via de toetsen op het stuurwiel kan ik bijv. door de rijgegevens scrollen; dus gemiddeld verbruik, actueel verbruik, actieradius etc. Echter het scrolwiel aan de rechterzijde lijkt soms niet goed te werken waardoor de functie blijft hangen. Het is uiteraard niet dramatisch en soms werkt het wel goed dus ik heb nog niet de moeite genomen om hiervoor naar de garage te gaan.
3 jaar later
- 120.000 km
We zijn inmiddels bijna 3 jaar verder met de Skoda. Eerlijk gezegd heb ik niet veel toe te voegen aan de pluspunten of minpunten. Het is wel zo dat een aantal punten wat meer ervaring hebben opgeleverd. Om met de mindere punten te beginnen:
- die te kleine zijspiegel is toch echt wel een belangrijk minpunt. Ik had liever gehad dat de standaard parkeerassist er niet op zat en een dodehoek assistent wel
- het niet altijd goed werken van het scrolwiel heb ik gemeld bij een 1 of 2 beurten, maar volgens mij hebben ze er niets aan gedaan of kunnen doen. Want af en toe hapert het menu nog steeds als ik er door heen scrol via de knop op het stuurwiel. Maar is verder niet heel storend.
En dan de pluspunten:
Dat kan ik samenvattend in 1 punt; het is in algemeen opzicht gewoon een prima auto die wellicht niet uitblinkt in het 1 of ander, maar als totaalpakket prima voldoet. De DSG transmissie past mijns inziens prima bij zo'n auto; gewoon in de D stand laten staan en dan doet de Skoda keurig zijn werk. af en toe wat meer gas geven kan ook prima met deze motor. Verwacht echter geen scheurijzer. Bij het scherp aansnijden van een bocht voel je dat de carrosserie meer in beweging komt dan je zou willen. En een S bocht op een sportieve manier nemen is iets wat je ook beter met een andere auto kan doen. Wellicht zouden grotere "sloffen" en verlagen of andere schokdempers hierbij kunnen helpen, maar die behoefte heb ik niet.
De (sport)stoelen zitten goed; ook bij langere ritten. Het schuif-/ kanteldak bevalt prima; uiteraard vooral bij de mooiere dagen. En voor de ochtenden waarbij er wat ijs op de ruit zit helpt de voorruitverwarming uitstekend. Het navigatiesysteem kan ik ook goed mee leven. Aan de adaptieve cruise control ben ik inmiddels ook gewend geraakt. En dat bevalt best goed. Je kan dit prima begeleiden met af en toe wat gas erbij en juist in combinatie met de front assist is het ook veiliger. De sensor / radar is overigens inmiddels wel vervangen, maar dat was het gevolg van een botsing met een duif; precies ter hoogte van de sensor. De adaptieve cruise control werkte daarna nog wel, maar schakelde zichzelf vervolgens automatisch na een paar kilometer steeds uit. Dus deze is vervangen.
Verder zijn de beurten volgens schema uitgevoerd. Dat levert af en toe wat remblokken of nieuwe banden op, tevens verse olie, vloeistoffen etc. Apk is inmiddels ook voor de eerste keer achter de rug. Geen bijzonderheden verder.
En inmiddels zit de 2e voorruit er in want bij de vorige kwam er een te grote barst in die het zicht behoorlijk belemmerde. Ook dat is prima gegaan.
Verbruik
- 120.000 km
Nog een toevoeging tav het verbruik.
Volgens de boordcomputer, en die is mijns inziens redelijk betrouwbaar, is het langdurige verbruik circa 5,1 l per 100 km.
Op kortere ritten is 5,5 (of meer) l per 100 km realistischer, echter op langere ritten is 4,4 l per 100 km ook haalbaar heb ik gemerkt zonder dat ik daar heel veel moeite voor hoeft te doen; gewoon lekker meerijden met het verkeer op de middelste of linkerbaan en waar mogelijk anticiperen. Nu het toch over het verbruik gaat. De tankinhoud valt met 50 liter wel een beetje tegen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 116pk DSG Greentech Ambition Business Navigatie Parkeersensoren Stoelverwarming
- 2017
- 109.539 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Business 1e eigenaar -BTW auto-
- 2013
- 126.579 km

Skoda Octavia COMBI 1.0 TSI 85KW | AMBITION | NAVI
- 2017
- 170.521 km
Lees ook

Skoda Octavia Combi RS 230 (2015) - Op de Rollenbank

Hoe zuinig is de Skoda Octavia in de praktijk?

Op zoek naar een gebruikte middenklasse stationwagon met diesel voor 14.000 euro

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank
