Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Greentech Elegance Businessline (2015)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 2.0 TDI Greentech Elegance Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf128.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 130.500 km

Nieuwe werkgever, maar geen lease-auto. Ach, dan koop je er zelf eentje. En dan ga je voor "de verstandige keuze".

Ik wilde een diesel aangezien ik met gemak de 25K aantik per jaar, veel ruimte voor het gezin, wat pit en veel luxe. Vriend reed privé een Octavia (benzine) en was erg enthousiast. Dus goed rond gekeken en uiteindelijk een heel mooie ex-lease uit België gevonden. Prima uitrusting met leer en geheugen, Columbus navi, panorama dak, xenon, keyless, Canton speakers en nog wat leuke dingen.

Na 2 weken in bezit slipte de koppeling enorm en had ik inmiddels ook een liter koelvloeistof bijgevuld. De verkoper heeft vervolgens onder garantie de intercooler (lekte) en volledige drukgroep (simpelweg stuk) vervangen. Nu rijdt de auto als een zonnetje!

De motor is echt super, trekt heel goed en de versnellingen zijn mooi op elkaar afgestemd. Als ik normaal met het verkeer meerijd haal ik met gemak 1 op 19, beter dan ik had verwacht!

De wegligging is echter niet bijzonder. Ondanks dat er nu goede en nieuwe Goodyear winterbanden onder liggen vind ik de auto vaak zoeken in lange bochten. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik uit een XC70 met AWD kom die superstrak stuurde. Demping is mooi comfortabel maar niet te zacht, gewoon goed.

Het comfort vind ik meer dan uitstekend. Ik zie niet in waarom ik VW zou gaan betalen als Skoda dit levert. Lekkere stoelen, afwerking is netjes. Navigatie-update kostenloos te downloaden vanaf de Skoda-site, prima! Kinderen zijn gek van het glazen dak, installeren van de isofix zitjes heb ik nog nooit zo makkelijk meegemaakt. Handige haakjes in de kofferbak om van alles aan op te hangen, helaas mis ik wel een 12V aansluiting bij de achterbank. Het Canton geluidssysteem is minimaal zo goed als wat ik in de Volvo had, Skoda heeft echter duidelijk bezuinigd op de geluidsisolatie: rijgeluid van buiten en de motor komen te duidelijk door. De lage prijs moet ergens vandaan komen....

Ondanks dat ik op papier echt wel achteruit ben gegaan qua auto, voelt dat op heel veel punten niet zo. De ruimte is fenomenaal, qua luxe kom ik niks te kort, de motor wil wel en overall een keurige uitstraling. Minpuntjes zijn wat mij betreft alleen de wegligging en geluidsisolatie.



Zomerbanden

  • 141.000 km

Update met 141K op de teller: qua techniek niks te melden, draait gewoon door, zoals een diesel hoort te doen.

Sinds twee weken 17" velgen gemonteerd met zomerbanden van Continental (225/45). Het verbruik schiet omhoog naar 1 op 17, zelfs met de 100km maatregel. Gelukkig is de prijs aan de pomp laag op dit moment.

Ruim een jaar in bezit

  • 152.000 km

Inmiddels 14 maanden in bezit en er is wel het een en ander gebeurd.

Eind juli begon er een piep onder de motorkap vandaan te komen, eerst alleen bij koude motor, maar na 2 weken eigenlijk continue. Mijn "merkloze" garage kon het niet direct vinden en heeft ter remedie de multiriem vervangen. Dat was 'm dus niet.

Uiteindelijk toch maar naar de duurdere merkdealer gegaan en de monteur ter plekke trok gelijk zo'n gezicht van ik-weet-wat-dit-is-en-daar-word-jij-niet-blij-van. Distributieriem dus, eigenlijk wel te verwachten met een km stand van 150.000.

1700 euro later (inclusief waterpomp, remblokken, grote beurt) rijdt de auto weer als een zonnetje! Ondertussen ook de navigatie weer een gratis update gegeven.

Al met al nog steeds erg tevreden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.