Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Nieuwe poging
*Mijn eerste tekst is om onbekende redenen verdwenen, vandaar een nieuwe poging*
Begin 2008 mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken. Na alle mogelijkheden te hebben teruggebracht tot een shortlist van drie auto's, won de Skoda Octavia Combi het uiteindelijk van de Toyota Avensis Wagon (toch net te duur in de lease en - veel belangrijker - ik had bij de testrit al last van mijn rug) en de Seat Altea XL (erg plastic van binnen en bij een gelijkwaardige uitrusting bij onze leasemaatschappij duurder dan de Octavia).
Ik heb gekozen voor de Elegance uitvoering, waarin veel van mijn wensen en eisen standaard aanwezig waren. De uitrusting is verder uitgebreid met een Stream radio met AUX-aansluiting in de middenarmsteun en het pakketje klein leer (stuur, pook en handrem), maxidot en multifunctioneel stuur.
Inmiddels ben ik nu een jaar en een kleine 60.000 km verder. En de auto bevalt nog steeds uitstekend.
Het rijgedrag is redelijk neutraal en comfortabel. De auto mist wat scherpte in het stuurgedrag, maar is toch prima op koers te houden, ook bij het wat snellere bochtenwerk. Het onderstel communiceert voldoende naar de berijder om de auto goed onder controle te houden. Als in de bochten onderstuur dreigt, laat de auto dat tijdig weten. Het onderstel is redelijk aan de harde kant, maar is desondanks comfortabel genoeg voor langere afstanden. De afstelling voldoet, maar laat zo hier en daar wel wat steekjes vallen. Bij verkeersdrempels is voorzichtigheid geboden en dan nog heeft de auto de neiging om na de drempel nog even na te klappen. Oneffenheden in het wegdek worden ook niet allemaal even netjes verwerkt.
Onder de motorkap ligt nog de oude bekende 1.9 TDI met 105 pk. Die volstaat prima in het Nederlandse verkeer. Optrekken, inhalen, schakellui rijden: de motor is soepel genoeg om niet vaak teleur te stellen. Door ervaringen die ik in het verleden met deze motor heb opgedaan, had ik verwacht dat de motor wel zo nu en dan een half litertje olie zou lusten. Dat blijkt heel erg mee te vallen: ik heb nog geen enkele keer hoeven bijvullen. Ook de versnellingsbak is er eentje die zonder morren zijn werk doet. Hij schakelt precies en licht, hoewel dat laatste er soms toe leidt dat onduidelijk is of de versnelling goed ingelegd is. Punt van aandacht is de koppeling. Vooral bij wegrijden in de 1 is het soms zoeken naar het aangrijpmoment, wat dan vervolgens heel plotsteling en bruusk daar is. Een kwestie van wennen.
In de auto is het prima vertoeven. De stoelen zijn stevig maar comfortabel en voor het eerst heb ik een middenarmsteun die niet in de weg zit, maar waar ik daadwerkelijk wat aan heb. Alle bedieningselementen zitten op de plek waar je ze verwacht en laten zich ook vanzelfsprekend bedienen. De leefruimte is prima. Vier volwassenen kunnen prima zitten, de vijfde kan er ook nog wel bij, maar zit iets meer opgepakt in het midden. De kofferbak is lekker diep en makkelijk uit te breiden door de achterbank neer te klappen (hoewel er dan geen vlakke laadvloer ontstaat). De ruimte is ook praktisch genoeg, al moet ik om mijn mountainbike (zonder wielen) achterin kwijt te kunnen in tegenstelling tot bij mijn vorige auto de bank wel plat leggen. De carroserie komt boven de wielkasten al snel naar binnen. Het is nog geen lifestyle-combi, maar er zijn ook stations die het net wat praktischer voor elkaar hebben.
Al met al een prima auto, zeker als je het afzet tegen het bedrag wat je ervoor neer telt.
Tussentijdse update - 1 jaar onderweg
- 60.000 km
De auto is inmiddels een jaar in mijn bezit en in die tijd heb ik er ongeveer 60.000 km mee gereden. Behoorlijk wat ervaring dus inmiddels met de Octavia. In dat jaar is er verbazingwekkend weinig voorgevallen:
Na een week of twee begon de binnenbekleding van het linker voorportier al slijtage te vertonen. Dit is bij de eerste onderhoudsbeurt opgelost door het paneel onder garantie te vervangen en is daarna niet weer voorgekomen.
Net voor de eerste beurt viel me op dat er wat geratel uit de ventilatieopeningen in de eerste minuten na een koude start. Hoewel dit nauwelijks hoorbaar en ook niet hinderlijk was, zijn de ventilatormotoren bij de eerste beurt onder garantie vervangen. Het probleem heeft zich daarna lange tijd niet weer voorgedaan, maar inmiddels is het geratel zo nu en dan weer te horen.
Eveneens net voor de eerste beurt bleek de achterruitesproeier de vloeistof acher de ruit langs te spoelen. Nadere inspectie leerde dat het derde remlicht, waar de sproeier in zit, beschadigd was. Deze is bij de eerste beurt vervangen, waarna de sproeier weer naar behoren werkte.
Bij 30.000 km is de eerste beurt uitgevoerd, oftewel: de variabele onderhoudsinterval is keurig op z'n maximum uitgekomen. Toch prettig dat de auto maar eens per halfjaar voor onderhoud naar de garage moet.
Bij 39.000 km ben ik van achteren aangereden op een minirotonde. Mijn achterligger had niet gezien dat ik al enige seconden stil stond, net als mijn voorligger die voorrang verleende aan een fietser. In eerste instantie leek alleen de bumper wat krasjes te hebben opgelopen. Dit is dan ook verholpen. Kortgeleden ontdekte ik echter dat ook de achterklep een duw heeft gekregen, waardoor de onderrand deels verbogen is. Dit wordt binnenkort hersteld.
Na circa 48.000 km begonnen de banden van zich te laten horen. Vooral van achteren was een zingend geluid te horen. Bij de garage werd zelfs even vermoed dat wellicht een wiellager voregtijdig de brui eraan gegeven had, maar uiteindelijk werd het probleem opgelost door alle banden te vervangen. Eens kijken hoe lang deze banden het uit gaan houden.
Inmiddels ben ik bijna toe aan de tweede beurt. De totaalscore is dat de auto dan in iets meer dan een jaar dan twee keer bij de dealer is geweest voor onderhoud en daarbuiten nog twee keer (1 keer voor de genoemde garantievervangingen en 1 keer voor de nieuwe banden).
Auto ingeleverd
- 80.000 km
Een rijkelijk late update, maar beter laat dan nooit denk ik maar.
Het leven kan rare sprongen maken en zo kwam het dat ik de auto onverwacht snel na mijn vorige review mocht inleveren bij mijn inmiddels ex-werkgever. De resterende bijna 20.000 kilometers zijn ook redelijk probleemloos vanuit de kant van de Octavia zelf verlopen.
De genoemde schade is met wat horten en stoten uiteindelijk min of meer naar tevredenheid hersteld, met de conclusie dat ikzelf de betreffende schadehersteller niet snel aan zou raden aan anderen. Maar dat valt de auto natuurlijk verder niet aan te rekenen.
Na ongeveer 70.000 km begon ik te merken dat er iets niet in orde was met de bestuurderstoel. Bij lastwisselingen leek het alsof er ergens in het binnenwerk een veer versprong. Echt vervelend werd het niet, maar het was voor mij zeker een punt van aandacht geweest bij de volgende onderhoudsbeurt. Aangezien deze helaas niet meer onder mijn beheer is uitgevoerd, kan ik niet meer aangeven wat uiteindelijk het euvel was.
Voor de rest heb ik een beetje met pijn in het hart afscheid van de auto genomen na zo'n 80.000 over het algemeen probleemloze kilometers. De Octavia betoonde zich in die tijd als een betrouwbare partner, die beslist niet dorstig was en mij comfortabel nar mijn werk en privé afspraken bracht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.