Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.9 TDI Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 30.184 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
- 42.000 km
Introductie
Voor mijn werk mocht ik dan eindelijk een andere lease-auto uitzoeken. En aangezien ik al een tijd op dit moment had gewacht, wist ik precies wat ik wilde. Namelijk een Skoda Octavia Combi, met zoveel mogelijk erop en eraan voor zover het budget het toestond. Via de leasemaatschappij kon ik een gebruikte Octavia Combi Ambiente krijgen. Helaas heeft de leasemaatschappij een aantal blunders begaan waardoor dit uiteindelijk een Skoda Octavia Elegance Attractive Business is geworden, ook een gebruikte leasewagen.
Deze review gaat dus over een Skoda Octavia Elegance Attractive Business 1.9 TDI met 105 pk en fabriek af een roetfilter. De auto bevat onder andere:
- Xenon-verlichting
- Cruise Control
- Automatische Climate Controle met 2 zones
- 17" Licht metalen velgen
- Klein leder pakket
- Parkeersensoren voor en achter
- Navigatie Columbus met 6,5" kleuren touchscreen
- Automatische verlichting, ruitenwisser en dimmende binnenspiegel
- Middenarmsteun met I-pod aansluiting en gekoeld bergvakje
Algemene indruk
In de afgelopen 10.000 km heeft de auto een meer dan goede indruk achtergelaten. Het comfort is prima, vooral de zithouding is uitstekend. De stoelen zitten goed, ook op lange reizen. En alle extra's die deze auto heeft, maken het een heerlijke auto om in te rijden.
Over de extra's gesproken. Rijdende op de duitse autobahn is de automatische ruitenwisser en dimmende binnenspiegel ideaal. Je hoeft geen moment je handen van het stuur te halen als je met een comfortabele 180 km/h aan het rijden bent.
Het navigatiesysteem waarvan deze auto is voorzien is werkelijk fenomenaal te noemen. De dealer heeft bij aflevering al 32 landen uit Europa op straatniveau op de harde schijf gezet. En de navgiatie is zeer accuraat en snel. Ook staat er inmiddels ronde de 10 Gb aan muziek op de harde schijf, dus nooit meer rondslingerende CD's in de auto. De radio werkt prima, de ontvangst is uitstekend en je hebt alle radiozenders (en tv-zenders LOL) makkelijk in een lijst staan.
Het navigatiesysteem werkt naadloos samen met het kleinere schermpje tussen de klokken. Daarop kun je de radio/rds en cd-titels tonen, maar ook de navigatie welke door middel van symbolen wordt gepresenteerd. De uitgebreide boordcomputer verschaft veel infomatie.
De Xenon-verlichting geeft enorm veel licht. En de bijschijnende mistlampen geven extra licht in de bochten. Iets wat bij menigeen al voor verwarring heeft gezorgd, zo van: "he, één van je mistlampen is stuk."
De automatische climate control doet prima zijn ding. Gewoon temperatuur instellen en klaar, niks meer aan doen.
Wat ook genoemd moet worden is de ruimte in deze auto. Deze is echt ongelooflijk. Voorin de nodige vakjes en ruime deurvakken en de bagageruimte is zeer ruim. Ook als het gaat om zitruimte op de achterbank is de auto ruim zat. En dat zou je allemaal niet zeggen als je de auto van buiten ziet.
De auto geeft door de manier van rijden en het materiaalgebruik een hele solide indruk. Als je niet beter wist zou je je in het interieur van een Audi wanen. Alles is stevig in elkaar geschroefd. Tijdens het rijden hoor ik nauwelijks rammeltjes of kraakjes. Het interieur oogt alleen wat saai, maar is zeker heel functioneel.
Prestaties
Zoals gezegd is deze Octavia voorzien van een 1.9 TDI motor met pompverstuiver en een fabriek af diesel partikelfilter. De motor levert 105 pk en een maximum koppel van 250 Nm. En vooral dat laatste voel je. De auto trekt lekker vlot op, ook op de snelweg tot een snelheid van 150 km/h. Voor Nederland is deze motor dan ook ruim voldoende. De topsnelheid van 195 km/h op de teller wordt iets minder vlot bereikt.
Je hoort de motor wel, en dat wil ik ook bij een diesel. Ik hou nu eenmaal van dat snorrende geluid bij het optrekken. Maar bij gelijkblijvende snelheid vind ik hem stil genoeg. Vooral ten opzichte van de Volvo V40 diesel die ik eerder heb gehad, is hij opvallend stil te noemen.
Het enige wat tot nu toe tegenvalt aan de motor is het verbruik. Bij een nette rijstijl kom ik niet verder dan 1 op 16,5. Maar wellicht komt dat doordat 80% van de kilometers op de snelweg gereden worden en daar stijgt het verbruik aanzienlijk. Door Duitsland met constant 180/190 km/h is het verbruik krap 1 op 12. Op 80 kilometer wegen haal ik echter fluitend 1 op 20.
De wegligging is verder prima in orde. Bochten zijn prima vlot te nemen zonder veel last van onderstuur te hebben. De auto is prima afgeveerd, maar mag naar mijn smaak iets harder. Bij drempels hangt hij aan de achterkant we veel door. Ook stuurt de auto lekker, niet te licht maar ook niet te zwaar. Op het rechte stuk blijft hij goed rechtdoor gaan.
Plus en minpunten:
+ uitrusting
+ motor is snel en krachtig genoeg
+ ruimte
+ lease/aanschafprijs
+ uitstraling
+ wegligging
- verbruik
- imago (onbegrijpelijk)
Problemen
Het dopje van de 12 voltstekker in de bagageruimte schiet steeds los.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.