Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Greentech Elegance Businessl (2015)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Greentech Elegance Businessl (2015)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Greentech Elegance Businessl
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst32.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Simply not clever?

  • 32.800 km

Skoda Octavia 1.8 TSI Combi Elegance Businessline – 7-DSG

Een auto met bijna alles erop en eraan zoals:
Apple Connectivity
Bi-Xenon koplampen met AFS functionaliteit
Canton soundsystem ( 10 luidsprekers, digitale equalizer en subwoofer )
Chromen accenten exterieur
Dakrailing zilverkleurig (Combi)
Diffuse LED interieurverlichting
KESSY, Keyless Entry, Start and exit SYstem
LED dagrijverlichting en achterlichten
Verwarmbare voorstoelen
MaxiDOT met kleurendisplay
Middenarmsteun achter met opbergvak en skiluik
Mistlampen vóór met Corner-functie
Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, 64Gb harde schijf en dvd-speler
Parkeer assistent met parkeersensoren voor en achter

Daarnaast nog als opties :
Electrisch openen/sluiten achterklep;
Sierlijsten burlwood DAB+; Drive mode assistent Sunset;
Lederen bekleding Alarm LM velgen 18-inch Alaris; Aanschaf
Na 5 jaar zakelijk te hebben gereden in een Skoda Superb 1.8 TSI 7 DSG was ik genoodzaakt om een auto privé te kopen. Het nieuwe model Superb was nog niet gelanceerd en gezien de prijsstijging in 5 jaar met 25 % , was de Superb inmiddels een prijzige auto geworden. (Superb Elegance businessline in 2010 40 k in 2015 50 k) . Ik wou dat mijn inkomen in dezelfde mate was gestegen.
Aangezien ik een beetje verslaafd ben geraakt aan de DSG en de Skoda Octavia vrijwel even groot is als de Superb en daardoor voor twee personen ruim genoeg, heb ik gekozen voor de Skoda Octavia. Daarnaast kwam de Octavia in diverse testen er goed vanaf en vind ik het een mooie auto vooral in het zwart. Aangezien ik alcantara leer niet mooi vind, heb ik de leren bekleding via de dealer/importeur na levering laten inbouwen.
Ik heb proefgereden met een Octavia Combi 14 TSI DSG, maar toch weer voor de 1.8 TSI gekozen.

Comfort
In principe zijn alle ingrediënten aanwezig om de Octavia een comfortabele auto te laten zijn. Helaas zijn er een aantal redenen waarom het comfort bitter tegenvalt. Dit heeft ten eerste te maken met het MQB-onderstel en ten tweede het doordringen van hinderlijk bandengeruis in het interieur.
Vanaf dag 1 heb ik last van klapperende achter schokdempers. Dit gemeld bij de dealer en pas na 8 maanden werd het onderkend en zijn ze vervangen. Merkwaardig want dit euvel was bij de Golf ook al bekend. Helaas zijn de nieuwe achter schokdempers ook niet geruisloos. Minder luidruchtig maar toch. Ik laat het maar zo. Ik weiger om zelf schokdempers te kopen op een nieuwe auto. Daarnaast kan het MQB-onderstel slecht wegdek ( klinkers) niet goed verwerken. De auto begint een beetje te dansen. Het lijkt wel of bij het uitveren het onderstel onvoldoende stabiel blijft. Na enkele maanden begon ook het onderstel vreselijk te kraken bij het nemen van drempels. Dit wordt veroorzaakt door milieuvriendelijke rubbers die ingevet moeten, waarna het kraken inderdaad verdwenen is ( garantie).
Tijdens de proefrit ben ik helaas maar weinig de snelweg opgegaan, want daar openbaarde zich het tweede grote probleem het doordringen van hinderlijk bandengeruis in het interieur. Bij verandering van het soort asfalt kan in het geluid in het interieur met 15 tot 20 DB toenemen, dat is zo fors dat de autoradio hiermee wordt overstemd. Het lijkt wel of in het kader van gewichtsbesparing alle geluidsisolatie uit de auto is gesloopt. Dit hinderlijke bandengeruis geldt voor zowel de 18 inch zomerbanden als de 17 inch winterbanden.
De dealer heeft de motorkap nog geïsoleerd ( die ontbrak) en de kofferruimte opnieuw beplakt. Helaas zonder resultaat.
Positief is dat de motor heel stil is.
Stoelen zijn, na lange ritten wat zitcomfort betreft (achteraf) minder goed. Dit heb je tijdens een proefrit van een uur minder in de gaten.
Het automatisch inparkeren werkt heel goed.

Prestaties
De 1.8 TSI in combinatie met de DSG7 is een geweldige motor, er is bij elk toerental voldoende trekkracht aanwezig om weg te spuiten. Het max koppel is beschikbaar van 1250-5000 toeren. T.o.v. de 1.4 TSI ( max koppel 1500-5000) rijdt dit veel comfortabeler, maar het kost natuurlijk ook weer wat meer in aanschaf. Het benzinegebruik valt mee, gemiddeld 1 : 14.
Het start-stop van de motor werkt te snel. Als je stopt om bijvoorbeeld in te parkeren, slaat de motor al af als je de versnelling in z’n achteruit zet. Het wegrijden gaat prima, er zijn geen schokken te voelen.
In de D-stand schakelt de automaat snel en onmerkbaar maar in de S-stand heeft de bak de onhebbelijkheid om te horten en te sputteren als je langzaam aanrijdt om voor een stoplicht te gaan stoppen. In mijn Superb had ik hier geen last van. De “DSG dokter” kan dit verhelpen, maar pas nadat de garantie is verlopen!
Besturing is direct, het stuur ligt goed in de hand en de auto ligt goed op de weg. Bij snelle korte bochten helt de carrosserie wel wat teveel over.

Betrouwbaarheid/Kosten
In de afgelopen 18 maanden heeft de Octavia mij nog geen een keer in de steek gelaten. Hij heeft nu 1x een 30.000 km beurt gehad en de kosten van de gebruikelijke zomer/winterbanden wissel. Verder verbruikt de motor vrijwel geen olie ( ½ liter/10.000 km).
Verder ben ik inmiddels wel zo’n 10 keer langs de dealer geweest voor de klachten over het onderstel/geluidsisolatie.

Simply not clever
• Bij hevige regenval ontstaat er rond de linker spiegel een film water waardoor het zicht wordt belemmerd.
• Leuk een ijskrabber achter het klepje van de benzinedop, maar bij vorst krijg je dit klepje niet open, omdat hierachter bij regen veel water wordt verzameld.
• Klep dasboardkastje krast snel ( damestassen)
• Canton geluidsysteem op zich prima, maar niet vrij van resonanties en in de Superb klinkt hij beter
• Je kunt merken dat DAB+ er later aan toegevoegd is. Via het stuur kun je niet van het ene naar andere voorgeprogrammeerde radiostation navigeren. ( Bij FM kan dit namelijk wel)
• Ondanks de laatste update ( juli 2016) is het Columbus navigatie niet actueel. Wegen waar al meer dan 5 jaar de maximum snelheid is verlaag van 80 naar 50 zijn in het systeem niet aangepast. Verder kiest hij ook niet altijd de snelste route.
• Het interieur in niet kraak en rammelvrij. Omhulsel middenconsole erg plasticachtig.
• Reservoir ruitenwissers snel leeg omdat de koplampsproeiers heel veel water verbruiken.
• Tank aan de kleine kant ( 50 liter)
• Sensoren opzij van de auto reageren soms ook als er geen obstakels zijn.
• Zowel de sensoren voor inschakelen buitenverlichting als de dashboardverlichting reageren te snel, als je onder een paar bomen doorrijdt gaat de buitenverlichting al aan en gaat de dashboardverlichting op de nachtstand. Verder mis ik een lampje voor het branden van dimlicht ( in de Superb zat dit wel).
• Drive mode assistent is meer een gimmick, verschillen zijn heel klein. Kost ook maar € 100.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.