Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Greentech Ambition (2015)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.8 TSI Greentech Ambition (2015)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 TSI Greentech Ambition
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10.800 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 12.550 km

Ruim een maand geleden heb ik de auto opgehaald. Een vervangende auto van 8 maanden oud en een mooie korting.

Er zitten een aantal opties op die het leven aangenaam maken waarvan ik niet alle had genomen indien ik de auto nieuw had besteld.

De navigatie heeft even tijd nodig om op gang te komen, de motor niet, er zit meer dan voldoende pit in. Verder lijkt het systeem niet de mogelijkheid te hebben muziek op een sd kaart naar artiest etc te kunnen sorteren, shuffle alleen per folder, daar kunnen die jongens nog wat van fabrikanten van smartphones leren maar ik vind het al mooi dat het er op zit. Ik schuif dan wel de verschillende folders op de kaart zo heen en weer dat het prettig werkt.

Je merkt wel dat er dik 10 jaar verschil tussen mijn vorige auto (de tijd waarin hij feitelijk ontworpen is) en de octavia.

Mijn eerste indrukken:
- De isofix aansluitingen achter lijken dichter op elkaar te zitten, de breedte is praktisch die van de vectra maar misschien niet op de achterbank.
- De auto is vlot en de motor werkt netjes samen met de dsg. Ik heb het gevoel dat er toch een klein turbogat waar te nemen is, op de snelweg rij je met iets hogere toeren en is het blok behoorlijk goed bij de les.
- Het is de eerste keer dat ik een DSG heb, het schakelt snel en vrij subtiel maar aan het wegrijden in combinatie met turbogat en hoe het gaspedaal reageert moet ik nog even wennen.
- De auto voelt een stuk agiler aan dan m'n vorige maar het scheelt ook zo'n 200 kg met de vectra. Hij ligt beter en stabieler op de weg zonder dat het comfort er onder lijdt.
- De auto is stiller, er komt minder geruis van het onderstel maar misschien waren de banden op mijn vorige auto niet helemaal rond meer, ik heb de zomer en winterbanden twee keer per jaar op de velg gewisseld maar niet netjes elke maand de losse banden gedraaid.
- Verbruik over de eerste 1750 km is ca 6,5 l/100km of rond de 1 op 15. Dat is waarschijnlijk wel representatief voor mijn gebruik. De boord computer geeft 6,3l/100km aan, een verschil van ongeveer 4% maar ik vind het een keurige waarde. Ik heb pas drie keer getankt en tot het pistool afslaat en niet tot er niets meer ingaat. Ik neem aan dat de snelheidsmeter en dus ook kilometer iets teveel aangeeft.
- Automaat in de sportstand is leuk als je de auto op z'n staart trapt maar wat bokkig. Dit is de eerste keer dat ik een auto heb met 180 pk op de voorwielen met turbo, de tractiecontrole grijpt wel in, ik vraag me af of er autos zijn die het vermogen beter op de weg krijgen, vergelijken kan ik niet maar mijn renault deed het ook niet perfect.
- Ik heb "flippers" aan het stuur, een gimmick wat mij betreft maar als het sportief moet zijn dan liever dat. De auto rijdt toch het prettigst in standje "D" en normaal rijden. De reserve om in te halen buiten de bebouwde kom of op de snelweg is wel fijn.

De eerste drie jaar

  • 64.000 km

- Geen bijzonderheden wat onderhoud betreft.

- Het verbruik van de auto ligt rond de 6,5 l/100km of 1:15 volgens de boordcomputer. Mijn excel sheet zegt 6,67 l/100 km over circa 5000 km, iets meer maar nog steeds rond de 1 op 15. Volgens Praktijkverbruik.nl is het normverbruik 5,7 l/100km, daadwerkelijk verbruik 7,3 l/100km, daar zit ik mooi tussen. Overigens had ik een langere rit waar het verbruik wel lager was, ca 6 liter per 100 km.

- Het navigatiesysteem is traag maar doet wel wat het moet doen.

- De automaat schakelt op zich beter dan de traditionele automatische bak met koppelomvormer in de Vectra maar in een poging verbruik en emissie te optimaliseren bromt de auto wel bij 50 in de zesde versnelling. Je merkt het ook bij wegrijden, het is niet altijd verfijnde en het geheel doet geknepen aan of het is een turbogat.
- De sport stand vind ik het niks om eerlijk te zijn. Er wordt veel later opgeschakeld, beter om dan maar te flipperen. Je kan ook een versnelling lager kiezen bijvoorbeeld bij 50 waar de auto wat resoneert. Na een tijdje gaat de bak weer in de automatische stand, wel zo handig als je vergeet te schakelen. Niet zo handig als je zelf wil schakelen, ik denk dat de tijd die de bak wacht voor het weer overgenomen wel voldoende is voor in de bergen. De pook zelf naar rechts duwen laat meer controle toe en schakelt wel terug als je stopt.
- De combinatie werkt het best bij normaal rijden. Misschien niet perfect, ik heb het liever dan een handbak. Ik heb wel voldoende ruimte nodig voor de kinderen en bagage, wat dat betreft valt er niets op af te dingen.

- De achteras toch wat aan de stoterige kant.

Reparatie bij 65000 km

  • 65.000 km

Een jaar later tijd voor een inspectie. Uit de rekening maak ik op dat het een grote(re) is, olie kan nog 13000 km mee, de inspectie is uitgebreider, remvloeistof en pollenfilter zijn bijvoorbeeld vervangen. Dit keer heb ik wel iets te melden over betrouwbaarheid.

Reparatie
- De navigatie heeft een drie weken niet gedaan, volgens de garage een softwarefout, op te lossen door een update van de software. Ik heb het maar laten doen en hoop dat dat het probleem daadwerkelijk heeft opgelost.
- De sensor onder de schakelpook lijkt defect te zijn. Zo af en toe gaf de auto ook een foutmelding. De auto is nog geen 4 jaar oud, de dealer heeft het gerepareerd en onder coulance ca 75% vergoed. Dit schijnt wel vaker voor te komen volgens diverse fora. De DSG is de versie met 7 versnellingen en droge koppelingsplaten welke niet probleemloos schijnt te zijn. Volgens een revisiespecialist is dat wel het geval voor de DSG met 6 versnellingen. Wist overigens wel dat deze versie van de bak relatief nieuw is en heb aangenomen dat ze ondertussen de problemen hebben opgelost. Als ik er lang genoeg mee doorrij kom ik er achter. Gezien de coulance klaag ik niet.

Vergelijk ik de onderhouds- en reparatiekosten met mijn vorige auto, de Vectra is het ook met deze reparatie ongeveer de helft, daar ben ik wel tevreden over.

Rammeltjes
De auto heeft wel wat rammeltjes, er kraakt wel eens wat als je over een drempel rijdt. Er zit op bepaalde stukken wegdek wel een vibratie ergens in een rooster of een ander stuk kunststof en nou is het misschien geen Mercedes maar dat kan beter, dat was in ieder geval beter in mijn Renault en Opel, auto's die wel een stuk zwaarder waren.

Update navigatie

  • 65.400 km

Ik heb inmiddels een paar keer geprobeerd het kaartmateriaal van de navigatie up te daten met een grotere SD geheugenkaart. Het moet echter met een gekoppelde SD kaart gedaan worden en nadat tusentijdse updates te groot waren voor de originele kaart passen deze inmiddels weer wel. Straat- en plaatsnamen werden alleen niet getoond.

Na wat speurwerk schijnt het noodzakelijk te zijn de update onder windows uit te voeren (ik heb een macbook pro maar toevallig draait er ook windows op) en het download bestand met 7-Zip uit te pakken op de SD kaart. Dat heb ik geprobeerd en nu werkt het wel. Kennelijk is het gebruik van 7-Zip belangrijk want ik heb het ook wel eens met de verkenner (explorer) op windows geprobeerd met als zelfde resultaat dat straat- en plaatsnamen ontbreken.

Dit staat niet zo specifiek op de website van Skoda zelf (https://updateportal.skoda-auto.com/en-gb).

Geen bijzonderheden

  • 102.000 km

Geen bijzonderheden de afgelopen (ruim) twee jaar - standaard onderhoud:
- De ruitenwisserbladen gaan niet lang mee.
- We rijden kennelijk teveel korte ritjes, de olie haalt in de regel de 30.000 km niet, en moet meestal na anderhalf jaar vervangen worden
- Een inspectie is jaarlijks nodig.
- Bij 101.000 km nieuwe remschijven voor (met blokken)

Twee jaar verder

  • 131.000 km

Regulier onderhoud, één reparatie. Niet de waterpomp maar wel zo iets, een zwarte box want een zwarte, kunststof doos die lekte, is een standaard dingetje volgens mijn garage. Niet goedkoop. Mijn eerste gedachte was weer zo'n cost killing actie van de fabrikant, de levensduur wordt er niet beter van en de kosten zijn voor mij. Ik heb nieuwe winterbanden, de oude hadden hun beste tijd wel gehad.

De updates voor de navigatie zijn blijven steken op week 25 2020 - die komen misschien niet ook niet meer.

Eigenlijk niets te klagen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.