Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Businessline (2014)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Elegance Businessline (2014)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI Elegance Businessline
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst4.706 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plezierig rijden en veel ruimte

  • 1.050 km

Na eerder een Octavia te hebben gereden viel mijn keuze deze keer wederom op de Octavia. Voornamelijk de ruimte is toch wel erg prettig, in de voorgaande auto's was dat minimaal en kon daar niet aan wennen. Aangezien ik ook veel lease-ruimte heb in de keuze van de auto heb ik wat opties toegevoegd;
- Alcantara/Leer
- Electrisch verstelbare stoelen met geheugen
- Drive setup
- Electrische achterklep
- 18" velgen
- 3-spaaks stuurwiel met schakelpaddles voor DSG
- Dakspoiler
- DAB+
- 230V aansluiting
- Achteruitrijcamera
- Standkachel (geen zin meer in krabben mocht dat ooit nog moeten)

De eerste indruk is goed, de vormgeving buiten en binnen zijn een stuk beter dan het voorgaande model evenals de gebruikte materialen. Stoelen zijn prima al zit je best hoog, kan de stoel net niet ver genoeg naar beneden stellen zodat ik een beetje moet "bukken" om de hoger geplaatste stoplichten te kunnen zien. Rijgedrag is prima, iets gevoelig voor zijwind maar niet overmatig of irritant. Nu nog even rustig mee aan het rijden en eens kijken of we het verbruik op een acceptabele waarde kunnen krijgen. Laatste rit gaf 1:19,4 aan of 5,15L/100km. Moet beter kunnen, heb net ontdekt dat er een Eco modus is in de Drive-Setup. Zodra je in die setting je gas los laat dan gaat het in vrijloop. Was even wennen dat je niet afremt op de motor maar door rolt.
De flippers op het stuur zijn een leuke toevoeging, reageert zeer snel in combinatie met de DSG en precies goed om wat beter te kunnen inhalen met de ietwat te lichte motor. In de sportstand is dat ook wel oké maar met de flippers net wat beter en sneller. In de andere reviews lees je veel over het rauwe geluid van de motor, ik heb daar niet zoveel last van. Hoeveelheid geluid in de auto is niet veel meer dan in de BMW. Bij hogere snelheden valt het me ook mee en vind ik het zelfs beter dan de voorgaande auto die last had van veel meer windgeruis. Zicht rondom is top. Weinig dode hoeken en enige min puntje is de weerspiegeling an de chromen luchtrooster randen in de zijruit. Zie je telkens als je in de zijspiegel kijkt.
Het geluid van de CANTON installatie is helemaal goed, hoop herrie met meer dan voldoende bas en een duidelijk hoog. Deze keer hoef ik de boxen niet te vervangen! Multi-media systeem werkt ongelooflijk snel en het touchscreen is stukker beter dan in de oude versie. Geheel werkt als een tablet inclusief kaart verplaatsen, in- en uitzoomen bij de navigatie met de vingers. In de media stand zijn de afbeeldingen van de albums zichtbaar en kun je op verschillende manieren er doorheen gaan, bijna gelijk aan iPod/iPhone. Carkit werkt eindelijk een keer goed zonder terug te moeten naar de dealer, bediening etc is prima. De harde schiijf biedt al aardig wat ruimte om je muziek en videos op te zetten maar ook nog twee extra SD poorten als het nog niet genoeg mocht zijn. Onder het systeem is nog een vak waar je de telefoon in kan leggen en dat zal dan het signaal met ca. 20% versterken. Kan dat nog niet echt beoordelen, zie niet veel verschil in ontvangst.

Zoals aangegeven is er erg veel opbergruimte in de Skoda, overal vakjes, haken in de achterbak om tassen aan op te hangen etc etc. Gericht op dagelijks gebruik en daarom prettig. Geen rondslingerende spullen, alles is op te bergen. Vergeet nog het prullenbakje in de portier, misschien overdreven maar best handig!

Eerste kilometers zitten erop, later valt er meer te melden.

Prima auto

  • 4.706 km

Na 4700km rijden in NL en D ben ik uiterst tevreden over deze auto. De lange stukken zijn altijd bepalend voor het comfort en daar heeft het goede resultaten behaald. De stoelen zitten prima en kom na 600km rijden soepel uit de auto. Dat is wel eens anders geweest. De diverse instellingen van de stoel maakt het mogelijk om een perfecte zithouding te creeren. De passagiers achterin melden ook dat de bank heel prettig zit en veel ruimte biedt. Vooral het stopcontact achterin is een uitkomst voor onze smartphone junkies.

In Duitsland is het comfortabel rijden rond een snelheid van 160-170km/h. Het is geen race-auto maar kan zeer goed mee komen op de snelwegen daar ondanks de wat magere 105pk. De vorige auto's hadden meer power en dat mis je wel af en toe maar enkel in Duitsland. Op de NL wegen is het relaxed rijden, ben er een stuk rustiger door geworden eigenlijk! Dacht nog aan tunen maar kom tot de conclusie dat dit voor mij niets zal toevoegen buiten een iets beter verbruik. De vering is wat stevig maar ook dat went erg snel en is net niet te stevig om daar "last" van te hebben. In de bochten ligt de auto goed en kun je er met redelijk hoge snelheid door. Ook leuk.

Nu ook in de avonduren gereden en de verlichting in de auto is mooi (consoleverlichting wit LED) en straalt best luxe uit. Zelfs de schakelpaddels zijn verlicht. Verder romdom in de voetenruimten verlichting die helemaal naar wens kan worden ingesteld. De meesturende koplampen, bochtenverlichting, in/uitstapverlichting etc werken allemaal top.
Een vriend van mij die de BMW 5-serie rijdt was zeer onder de indruk en aangenaam verrast over de kwaliteit, afwerking en opties. En dat voor relatief weinig.
Geluid van het media-systeem lijkt wel steeds beter te worden. Geen klachten daarover en ben best kritisch. Voorheen altijd de boxen aangepast en/of extra componenten toegevoegd. De telefoon is top, iedereen kan mij goed verstaan zonder te hoeven schreeuwen en geluid-kwaliteit is optimaal. Voor het eerst een systeem die niet aangepast of geupdate hoeft te worden en direct goed werkt. Mis wel een paar kleine zaken die je aan het stuur kunt bedienen zoals een gemiste oproep terugbellen. Dat moet je via het scherm doen. De voice-mogelijkheden heb ik nog niet uitgebreid geprobeerd, enkel voor de navigatie en werkt naar behoren. Vind altijd dat het intoetsen veel sneller gaat.

Verbruik is nog niet helemaal wat ik verwacht had. Wordt wel iets beter maar zie die niet boven de 1:19 komen (of benden de 5,2l/100km). Dat is dan direct het minpunt als je kiest voor een lichtere motor en een zuinigere auto verwacht. Misschien vanwege alle extra opties die de auto wat zwaarder hebben gemaakt. Probeer alle tips en trucs van het nieuwe rijden toe te passen. De verbruikmonitor zal ik gedurende 1 jaar bijhouden met alle seizoenen en type banden erin.

Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad, alles werkt perfect. Wederom tevreden met Skoda.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.