Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greentech Style Busine (2016)

autoreview

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia Combi ScoutSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda Octavia Combi GreenlineSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda OctaviaSkoda Octavia Combi

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 110pk Greentech Style Busine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf7.000 km
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 13.000 km

Als voorloop-leaseauto een Skoda Octavia Combi diesel gekozen omdat deze een collega ook goed bevalt. Mijn exemplaar heeft een DSG7 zevenversnellingsautomaat met dubbele koppeling en een glazen schuifdak, De Style Business is een relatief complete uitvoering.
Ik heb er drie weken en 4,000 km over gedaan om de juiste stoel- en stuurinstelling te vinden, maar nu ik dat eenmaal gevonden heb wil ik deze auto niet meer kwijt. Hij blijft definitief mijn leaseauto voor de komende 3 jaar.
Ik vind deze Skoda een geweldig onderschatte auto. De combinatie van de 1.6 TDI dieselmotor met de DSG7 versnellingsbak is fantastisch goed en zeer comfortabel. Bij het wegrijden dient men even voorzichtig gas te geven voor het soepel aangrijpen van de plaatkoppeling (deze automatische versnellingsbak is van het type met twee elkaar afwisselende plaatkoppelingen). De zitruimte en bagageruimte zijn relatief groot, het veergedrag is comfortabel en de wegligging is prima.
De auto maakt een solide en goed afgewerkte indruk en de boord-electronica (navigatie, media, handsfree bellen etc.) . is 'intuitief' te bedienen en van uitstekende kwaliteit. Er zijn electronische instelmogelijkheden voor van alles, de auto zit vol met nuttige electronische snufjes..
De audio-installatie is uitstekend.
De stuurbediening vind ik overbodig, het stuur heeft teveel knopjes zodat je moet gaan nadenken en dat leidt m.i. af van het eigenlijke rijden.
Het dieselverbruik is met 1:16.5-1:20 heel acceptabel voor een auto van ruim 1200 kg.

Ik heb om een leaseauto uit te kiezen proefgereden in resp. Citroen C5 Estate 2.0 HDI 150 pk (prima auto maar merk niet acceptabel voor mijn werkgever), Volvo V60 190 pk D4 (te klein en te duur), Peugeot 508 2.0 HDI 150 pk (zeer comfortabel maar merk niet acceptabel voor mijn werkgever), Peugeot 308 (fijn rijdende auto maar goedkoop aandoend interieur en matige GPS) Toyota Auris hybride (dooie auto en smakeloos interieur), Toyota Avensis Estate diesel (dooie auto en smakeloos interieur), Volkswagen Passat 2.0 TDI (prima auto maar vergelijkbaar met de Octavia en duurder), Skoda Superb 1.6 TDI Combi (heel fijne limousine, iets stiller maar feitelijk nauwelijks groter dan de Octavia).
Alles overziend is de Octavia 1.6 TDI Combi voor mij de beste keuze.

Ik ben heel tevreden over dit aan de Euro-6 uitlaatgaseisen voldoende product uit de Volkswagen-groep en begrijp de vooral in de USA opgeklopte anti-Volkswagenstemming totaal niet. Deze anti-stemming moet vooral uit de hoek van milieufanatici komen, dat kan niet anders.

Mijn geschiedenis met VAG-producten: Ik heb in 1980 een Golf 1 1300 gehad, in 1983 een Golf 1 1.6D en een Passat 2 1.6D Variant. Daarna niets meer van Volkswagen.

--------------------

Inmiddels heb ik ca. 50 km afgelegd van voornamelijk snelwegkilometers met 4 passagiers. Ook met 5 personen aan boord presteert de 1.6 TDI motor met automaat uitstekend. Het ging mij vooral om het testen van het veercomfort, en ook dat is prima, ook bij verkeersdrempels.
In het instructieboekje ontdekte ik de mogelijkheid om in het kleine display tussen de twee dashboardklokken de motorolietemperatuur weer te geven, hetgeen nuttig is o.a. bij lange snelwegritten..

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.