Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 2.500 km |
Kennismaking en eerste kilometers
- 2.500 km
Het is zo ver: ik heb mijn nieuwe auto. Het is een leaseauto en ik mocht tot een bepaald bedrag uitzoeken (en je als je bijbetaalt mag je er ver overheen!) uit de Volkswagengroep, dus een Audi, een VW, een Seat of een Skoda. Voor mij was de keuze vrij snel gemaakt: het zou of weer een Audi A3 sportback 1.6 TDI worden of een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI, waarbij de laatste al direct de grote voorkeur had.
Aangezien ik graag veel luxe op m'n auto wil en zaken als DSG, 17" LM velgen en een open dak niet mogen ontbreken én ik niet te veel wilde bijbetalen, viel de keus al snel op de Skoda.
Voor de liefhebbers zal ik opsommen wat ik precies uitgezocht heb, de andere lezers kunnen deze alinea's overslaan ;-)
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI euro 6 DSG Ambition black metallic
Ik heb gekozen voor een Ambition omdat ik de donkere mistlichten voor van de Elegance (of Style hier in Belgie) niet mooi vind en volgens de dealer kon ik niet als optie de 'witte' mistlampen van de Ambition als optie nemen. Daarnaast vind ik de LED streep in de voorverlichting ook niet heel erg mooi, jammer dat Skoda daar niet iets creatiever geweest is. Tevens hecht ik geen waarde aan de 'Elegance' elektrische bestuurdersstoel.
Op de Ambition heb ik veel extra's genomen waardoor hij, behalve bovenstaande opties, eigenlijk luxer is dan de Elegance. Here we go:
- Pack Ambition GPS: infotainment Admundsen, DAB, maxi dot scherm in kleur, 3 spakig multifunctioneel lederen stuur, comfort telefonie met spraakbediening, vloertapijten
- Pack Ambition Comfort: verwarmde voorstoelen, mistlampen voor met bochtverlichting, elektrisch inklapbare buitenspiegels met automatische dimfunctie en instapfunctie, grootlichtassistent
- Pack Ambition Look: 16" lichtmetalen velgen, verlichte voetenruimte voor- en achter, intelligent park assistant, LED-lampen achteraan
- 17" LM velgen Teron zowel voor zomer- als winterband :-)
- Verlaagd sportonderstel (- 15mm)
- Chromen dakrails
- Chroomstrip rond ruiten
- Chroomstrip op achterklep
- Geen merk- en typeaanduiding op achterklep
- Sunset verduisterde achterruiten
- Panoramisch open dak
- Kessy keyless entry en startknop
- Binnenbekleding leder/stof
- In hoogte verstelbare voorstoelen en lendesteun
- Nettenpakket in bagageruimte
- Soundsystem CANTON
Mijn eerste ervaringen zijn super! Ik twijfelde of het sportonderstel niet hard zou zijn, maar dat is niet het geval en het is mooier dat er minder ruimte tussen de wielen en de wielkasten is.
Daarnaast is de combinatie van zwart met chromen dakrails, chromen raamomlijsting, chromen strip op achterklep en lichte kop- en mistlampen erg chique.
Ook mooi is het interieur met half leer want de gewone bekleding is wel erg gewoontjes. Tevens lijken de stoelen door de andere verdeling sportiever. Zeker fijn samen met de stoelverwarming.
Nu nog weinig gebruikt is het zeer grote panoramische schuifdak maar al wel gebruikt is de 'klapstand' waardoor er net wat frisse lucht binnen kan, zoals vroeger bij een klapdak.
Het CANTON systeem is dubbel en dik zijn geld waard. Met de normale radio maakt het niet veel verschil maar met muziek van de USB stick is het erg goed (en ik heb redelijk wat ervaring met geluidsinstallaties in auto's). Je krijgt een vol geluid dat nauwelijks vervormt, ook niet bij veel bassen en hogere volumes.
Een praktische en goedkope optie is het nettenpakket in de kofferruimte. Aangezien het een grote bak is, houden de verschillende netten die zowel in de lengte als in de breedte te installeren zijn alles goed op zijn plek.
De DSG bevalt goed waarbij ik vooral in stadsverkeer de pook op D zet waarbij je comfortabeler rijdt en de auto zeer snel opschakelt, terwijl ik buiten de bebouwde kom de auto op S(port) zet waardoor hij wat verder doortrekt en de auto wat sportiever rijdt. Het handschakelen gebruik ik tot nu toe nauwelijks.
Ik rij veel op cruisecontrol en ben blij dat Skoda de normale VW cruisecontrol handel heeft genomen in combinatie met richtingaanwijzer i.p.v. de onhandige aparte handel zoals ik in de Audi had.
Het valt me op dat de auto stiller is dan verwacht. De motor lijkt stiller dan tijdens de proefrit. De garage verklaart dit doordat dit een euro6 motor is.
Wat bevalt er minder goed? De stop-start slaat heel snel aan dus de motor valt snel uit. En daarna duurt het opstarten ietsje lang. Dit zou wat verfijnder kunnen.
Daarnaast vind ik het navigatiescherm een klein lettertype hebben waardoor het soms niet goed leesbaar is. Dit vond ik overigens ook bij het Columbus systeem vandaar dat ik hier niet voor geopteerd heb. Ik raak nu steeds meer gewend aan de navigatie tussen de toerenteller en de snelheidsmeter in, die ook duidelijker is dan bij mijn Audi.
Wat me ook niet bevalt, is dat ik er al een deuk in heb. Iemand heeft bij de bouwmarkt zijn winkelwagentje in mijn portier geparkeerd maar is vervolgens zelf vertrokken. Fijn, zeker al na 2 weken.
Maar al met al ben ik erg tevreden. De Octavia rijdt fijn en zelfs na een rit van 800km onder het genot van goede muziek stapte ik uitgerust uit.
Binnenkort als ik wat meer kilometers gereden heb (30.000 per jaar ongeveer), zal ik een update geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Elegance Businessline|Trekhaak|Xenon|Navigatie|Stoelverwarming|
- 2013
- 196.189 km

Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech Elegance Businessline | NAVI | CLIMA | CRUISE | XENON | NAP | MOOIE GOED ONDERHOUDEN AUTO |
- 2014
- 189.262 km

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS + * Leder * Carplay *
- 2014
- 140.666 km