Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline (2014)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline (2014)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst202.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Octavia Combi Ambition Businessline

  • 202.500 km

Auto vandaag ingeleverd bij leasemaatschappij met 202500km op de teller. In gebruik sinds mei 2014.
Auto is destijds gekozen omwille van de 14% bijtelling.
Ben Belg, woon in Belgie maar werk in Nederland dus loonbelasting + bijtelling in Nederland.

Auto is 100% meegevallen. Slechts twee problemen: bij 90000km waterpomp defect en onder fabrieksgarantie vervangen. Bij 120000km allerlei electronische foutmeldingen op display omdat steenmarter zijn ding had gedaan. Hersteld en betaald door leasemaatschappij.
Waterpomp defect is pech gehad, steenmarter kan je de auto niet aanrekenen - is ook pech gehad!

Auto was een Ambition, met GPS Pack en Light/comfort pack (led achterlichten, binnenverlichting automatisch licht & regensensor).
Niets bijzonders, maar wel alle noodzakelijke luxe aanwezig om comfortabel kilometers te vreten:
gps, bluetooth, navigatie, cruise control, parkeersensoren voor+achter, regen- en lichtsensor en climate control.

Rijgedrag in orde, een prima allrounder. Niet uitgesproken sportief maar eerder comfortabel. Echter met een hard randje, stevig geveerd. Denk dat dat de typische VAG stijl is. Op slecht wegdek neigt het naar zenuwachtig oncomfortabel. Dat kan natuurlijk ook door de Greenline verlaagde ophanging komen, en door de eco-banden...
Rijwindgevoelig heb ik ook vaak in tests gelezen, daar heb ik nooit wat van gemerkt. Een stuur is er immers om vast te houden als je rijdt.

Prestaties van de 1.6 commonrail tdi met 110pk en 250nm koppel vond ik voldoende. Vaak gelezen dat men vindt dat trekkracht onder 2000rpm tegenvalt, ik vond eigenlijk dat de motor al vanaf 1500rpm goed oppakte. Met mijn 55 tot 57k km per jaar ben ik wel eerder een snelwegcruiser dan stoplichtsprinter en daar leent de Octavia zich ook beter voor.
Gaspedaal van de Greenline vond ik een beetje vreemd. Precies alsof daar een soort van rem op zat. In normaal verkeer is de auto vlot zat maar als je echt volle vermogen wilt hebben moet je ook echt plankgas geven.
Beetje moeilijk om dit neer te schrijven, vermogensafgifte is niet echt lineair tov de stand v/h, beter dan dat krijg ik het niet verwoord. Lijkt echt alsof de 100% vermogen verstopt zit in de plankgas stand. Om vlotter dan normaal te rijden moet je echt de pedaal voorbij een soort van klik duwen om de paardjes eruit te krijgen.
Olieverbruik heb ik ook al veel over gelezen. Ofwel heb ik geluk gehad, ofwel ligt het echt aan de rijstijl. Bij 20k en 40k heb ik ook telkens 1/2 liter mogen bijvullen, maar dat zal wel bij het losrijden v/e turbodieselmotor horen. Sindsdien geen last meer van.

Verbruik constant 4.7 l/100km op boordcomputer, 4.9/100km aan de pomp. Meeste kilometers in NL en Belgie op de snelweg, dus 125 km/u in Belgie en 122/132 in Nederland. Boetevrij! :-)
900-950 km met een 50L tank. Sneller rijden dan 120 levert niet echt veel meerverbruik op. Sneller aan de verkeerslichten wel.
Op vakantie naar Italie werd dit 5.4-5.5 aan de pomp maar werd in DE wel flink doorgereden. Prettigste cruise-snelheid +/- 150/u. Harder wil zeggen meer wind- en bandenlawaai.

Comfort aan boord OK, al was het eerder aan de straffe kant - soms een tikkeltje te hard. In april 2016 hernia in de onderrug gekregen (niet door de auto) en sindsdien kon ik niet meer in de auto zitten. Aangepaste stoel op maat laten maken en inbouwen en dat was opgelost. Denk niet dat dat zitprobleem aan de auto ligt, is eerder mijn slechte rug.
Amundsen navigatie en multimedia is prettig in gebruik en klinkt goed. 64GB SDkaartje erin en meer dan muziek genoeg. Geluid ook OK, ben muziekliefhebber. Canton upgrade was destijds beschikbaar maar zat toen niet in het budget.
Voor de rest werkt alles op zijn Volkswagens, dus wie een Golf 5 of 6 kent ziet hetzelfde als in deze Octavia.
Regensensor tikkeltje nerveus, dus op manueel staan. Lichtschakelaar nooit aangeraakt. Navi/multimedia werkt fijn. Menustructuur zit goed in mekaar, prettig in gebruik. Kaarten niet de allernieuwste en heb wel eens een afslag gemist, maar dat kan ook aan mezelf liggen! :-)

Ruimte in de auto is niet te evenaren. Beenruimte achter is de beste in zijn klasse, kofferruimte ook. Op vakantie geen plaatsgebrek. We zijn er 3 jaar na mekaar mee op vakantie naar Italie geweest. Gezin van 3, dochter is nu 5, dus ruimte kan je dan gebruiken.

Als je me vraagt of ik deze auto opnieuw zou kopen: direct.
Zou 'm zelfs overwegen als tweede auto voor mijn vrouw (omdat ze er graag mee rijdt) maar haar auto (Ford Fiesta) is net 2 jaar oud en nog niet aan vervanging toe.
Mijn nieuwe auto wordt binnen 2 weken geleverd, maar het is geen Octavia. Dat omdat de 14% bijtelling verdwenen is, en omdat ik nu een hogere functie op het werk heb, met hoger leasebudget.
Besteld is een Golf 7 Variant, Highline, 2.0tdi 150pk DSG met R-line exterior, panoramadak, licht- en zicht, park pilot/assist, 17 inch en (voor mij het belangrijkste) ergoActive zetels. Hoop dat ik met mijn zwakke rug hier wel goed in zit. Indien niet laat ik mijn aangepaste stoel inbouwen.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben. Is mijn eerste review hier, heb al veel gehad aan jullie reviews!
Mocht er iemand vragen hebben, be my guest.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.