Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
Aanschaf nieuwe auto
- 136.000 km
Nieuwe auto nodig!
Door gezinsuitbreiding werd de Volvo V50 te klein. We kregen gewoon niet alles meer mee. Daarnaast moest er geïnvesteerd worden om hem goed rijdend te houden. Voor mij een reden om op zoek te gaan naar een nieuwe auto
Welke auto wordt het?
Eerst gekeken naar een aantal modellen. O.a. Volvo V60 en V70, Peugeot 508, Volkswagen Passat, Hyundai I40, Audi A4, BMW 3-serie, Mazda 6 , Skoda Octavia en Skoda Superb.
Een lijstje gemaakt met de te verwachte maandelijkse lasten, verbruik, de ruimte in de kofferbak en de ruimte in de auto zelf. Deze redelijk rationele benadering zorgde ervoor dat de Skoda Octavia boven uit kwam drijven. Hij is het goedkoopst in wegenbelasting, zuinig en op de V70 en Superb na de grootste qua ruimte. Ook kan je deze nog met een vrij jonge leeftijd en beperkt aantal km op de teller kopen. Keuze gemaakt. Nu op zoek!
Wensen en eisen
Vanuit daar gaan kijken wat ik er allemaal op wilde hebben. Het bedrag wat ik wilde uitgeven was maximaal 15.000 euro. Dat lijstje was best lang:
1. Xenon verlichting (eis)
2. lichtmetalen dak rails (eis)
3. Grootste navigatie scherm (heet volgens mij Columbus) (eis)
4. Een diesel (eis) Ik reis gemiddeld 40.000 km per jaar
5. Inklapbare buitenspiegels (eis)
6. Parkeer sensoren rondom (eis)
7. Inklapbare buitenspiegels (eis)
8. Geblindeerde achterramen (eis)
9. Mooie lichtmetalen velgen (niet te klein (eis)
10. Leren bekleding (wens)
11. automaat (wens) Anders 6 versnellingen
Aangekocht via mijn autocoach
Al snel kom je dan uit bij de business line of de Elegance business line uit. Aangezien ik wel weet wat ik wil maar geen verstand heb van de techniek ben ik weer in zee gegaan met mijn autocoach. Dit ook met mijn Volvo gedaan. Was daar erg tevreden over.
Binnen 2 dagen had ik drie modellen die aan mijn eisen voldeden.
Keuze gemaakt!
Na wikken en wegen uiteindelijk gekozen voor de Skoda die bij A-Point in Amsterdam te koop stond. Na de technische keuring en de onderhandeling (wat krijg je toch weinig terug voor je auto.. Ook als deze goed onderhouden is... wel met 275.000 km op de teller...) de koop beklonken en tevreden naar huis.
De week er op hem opgehaald.
1.6 TDI Business line
Op een paar wensen na alles er op wat ik wilde. Helaas geen automaat en half leren bekleding. Maar wel Xenon, inklapbare spiegels, groot navigatie systeem, stoelverwarming, parkeer assistent, dak rails, etc. Volgeladen met alle opties die ik wilde. Als een blij mens met de auto richting huis.
Eerste indruk
De eerste indruk is heel positief. Hij is echt ruim!!!!! In de kofferbak scheelt het gewoon 200 liter en deze is veel praktischer dan in de Volvo.
Ook achterin is er meer ruimte. Geen geprik van de maxi cosi in mijn rug meer.
Het interieur is echt ruim, van alle gemakken voorzien en weer een stuk moderner en ruimer dan de Volvo.
De stoelen zitten lekker, multimedia systeem laat zich heel gemakkelijk bedienen al werkt de spraak herkenning niet echt optimaal. Daarnaast vind ik het er ook mooi uit zien. Misschien een beetje te zwart maar als de verlichting aan is en het is donker vind ik het er heel mooi uit zien!
De stoelen zitten lekker en de stoelverwarming is ook heel fijn. Ga ik zeker gebruik van maken met de winter voor de boeg.
Aparte kleur
Ik moest wel wennen aan de kleur. Ze noemen het cappuccino maar het is meer grijs metallic met een vleugje beige. Nu ik er vaker naar kijk vind ik het steeds mooier worden. De 17 inch lichtmetalen velgen, de Xenon verlichting en de lichtmetalen dak dragers maakt het voor mij een hele mooie auto
De eerste 1.000 km zitten er al op
Reeds zit er na bijna een week al 1.000 km op. Het rijdt heel comfortabel en hij is vrij stil. De Volvo had veel last van bandengeruis. Bij de Skoda hoor je de motor wel werken bij gas geven. Cruise je gewoon 100 á 120 km per uur is hij heerlijk stil. De stoelen zitten ook lekker. Veel beter dan de stoelen uit de V50.
Het verbruik lijkt mij ook mee te vallen. Met wat stukjes file en gewoon de maximum snelheid aan te houden haal ik zonder problemen 1 op 23/24. Ben benieuwd wat het wordt als ik er echt op ga letten.
De prestaties van de motor zijn prima. Het is zeker geen stoplicht sprinter maar heeft genoeg trekkracht voor de tussensprintjes op de snelweg
Wat mij wel op viel is dat bij lage temperaturen het multi media systeem niet goed reageert. Is de temperatuur binnen goed dan werkt het snel en adequaat.
Ik heb ook al een keer de parkeerhulp gebruikt. Is heel leuk maar denk niet dat ik het veel gebruik. Met het scherm en de parkeer sensoren laat hij zich ook gemakkelijk inparkeren.
De komende 20.000 km
Nu ga ik eerst wat kilometers maken voordat ik mij weer meld.
Bevindingen na ongeveer 15.000 km
- 150.000 km
Ik zou me eigenlijk pas melden bij 15.000 km maar ik vond deze km stand ook wel mooi om mijn ervaringen te delen.
De ervaringen zijn nog steeds heel goed al heb ik ook wel wat kanttekeningen bij de auto. Maar eerst vertellen wat er goed gaat.
Positief
De ruimte!
De ruimte in de auto is echt enorm. Zeker t.a.v. mijn vorige auto de Volvo V50. Wat kan je veel meenemen in de kofferbak maar ook achterin is het prettig. In december een weekje weggeweest met twee kinderen (1 van 4 jaar en 1 van een half jaar) En alles kon mee. Bedje, wandelwagen, 'wipper' stoeltje, speelgoed en een aantal tassen en boodschappen. En ik zat niet eens tot aan de nog vol. Het is makkelijk laden en er kan gewoon veel in. Ook achterin is het ruim. Geen gedoe dat de maxi cosi tegen de voorstoel zit of dat mijn zoontje tegen de bijrijder stoel zit te schoppen. lekker veel ruimte. Helemaal goed, Hier had ik hem voor gekocht.
Verbruik
Het verbruik is ook heel fijn. Zonder dat ik veel moeite doe haal ik 1 op 24. Ik denk als ik echt zuinig ga rijden dat 1 op 25/26 er in moet zitten. Wel is de tank iets kleiner dan de Volvo waardoor ik uiteindelijk net zo vaak moet tanken.
Comfort
Het comfort in de auto is heel prettig. De stoelen zitten lekker. Stevig maar comfortabel. Het stuur is fijn om vast te pakken en alles zit op de plek waar je het verwacht. Ook de verstelbare middenarmsteun is heel prettig. Ook het weggedrag is op comfort gericht. De vele kilometers op de snelweg gaan geruisloos en vrij stil.
Multimedia en spraakbediening
Het multimedia systeem vind ik echt een verademing. Het werkt snel. Het is een lekker groot scherm. Met de sensoren rondom heb je een goed beeld wat er om de auto gebeurt. Fijn dat je verschillende manieren kan gebruiken om muziek te luisteren. Ik heb regelmatig Spotify via mijn telefoon op mijn radio. Ideaal! Daarnaast ben ik een fan van de spraakbediening. Zeker met iemand bellen of een adres opvragen werkt erg goed. Even het knopje op je stuur indrukken en het is zo geregeld. Het werkt wel wat minder als er meerdere geluiden (lees kinderen) in de auto zitten... Ook de instellingen van de auto werkt gewoon prettig.
Maandlasten
Ik kan nog niets over het onderhoud zeggen maar voor nu zijn mijn maandlasten lager dan de Volvo V50. Naast dat hij zuiniger is, is de auto lichter waardoor je minder wegenbelasting betaald. Toch zo'n 15 euro per maand. Ik kom nog wel terug over de onderhoudskosten.
Veel opbergvakjes
In de auto zijn overal opbergvakjes. In het dashboard maar ook in de deuren en tussen de voorstoelen. Je kunt makkelijk een grote fles kwijt in de deuren etc.
Zijn er dan geen stekeligheden? Zeker wel. Hier komen de minder goede punten:
Afwerking interieur
Ondanks dat ik het een mooi dashboard vind en het netjes is afgewerkt merk je dat de afwerking minder is dan in andere auto's. Alles onder het stuur is keihard plastic. Ook in de deuren zit veel zwart plastic. Het is niet storend maar er zijn auto's waar dit mooier is gedaan.
Beknibbelingen
Ook zie je dat er op bepaalde dingen beknibbeld is. Een paar punten. De motorkap moet je zelf vast zetten. Terwijl mijn vorige twee auto's hier netjes gasveren voor hadden. Nu ben je aan het klooien met een stang om hem recht op te houden. Tussen de achterbank en de kofferbak is het niet mogelijk om een net te spannen. Dit zit er niet standaard op terwijl het niet de goedkoopste versie is. Kan je ook niet na afloop er op bestellen. Wel een hondenrek maar dat vind ik geen gezicht.
Bij de portieren zie je dat alles minder netjes is afgewerkt en er veel 'bloot' plaatstaal te zien is. Niet storend maar geeft een goedkoop gevoel
Bekerhouders en aansluiting elektra achterin
De bekerhouders tussen de voorstoelen zijn vrij klein. Mijn bekers van Bodum passen er niet in. In de andere auto's was dit geen probleem. Nu wil het nog wel eens voorkomen dat je hem per ongeluk er uit gooit. En doen moet je maar hopen dat de deksel goed dicht zit....
Ook zit er achter in (bij de achterbank) geen electriciteits aansluiting. Dit is wel lastig bij het gebruik van schermpjes voor de kinderen. Zowel in de Golf als in de V50 had ik tussen de voorstoelen achter een aansluitpunt. Nu lopen er onnodig kabels door de auto.. Had mooier gekund
Multimedia scherm en vrieskou + file informatie en alternatieve route
Ik vind het een heel mooi scherm en het werkt goed. Behalve als het heel koud is. Dan willen de knoppen op het scherm het niet altijd doen. Is de temperatuur goed in de cabine dan doen ze het wel. Niet altijd fijn...
De file informatie klopt niet altijd en er wordt niet altijd een alternatieve route aangegeven. Hierdoor heb ik toch onnodig een aantal files gepakt die ik liever had overgeslagen..
Dit was het voor nu. Nog zo'n 15.000 km en ik heb de eerste officiële beurt. Ik neem jullie hier in mee.
Nog steeds tevreden
- 200.000 km
Ruim 1,5 jaar verder en ik ben door de 200.000 km grens heen. Tijd voor een update.
Ik rijd er dagelijks met veel plezier in!
De Skoda Octavia is een hele comfortabele reis auto waar het prima rijden mee is op de snelweg. Verwacht geen bochten killer. Daar is hij te comfortabel voor en stuurt hij te 'afstandelijk' voor. Maar met 2 kleine kinderen was ik dat toch niet van plan. Ik kom na een rit van 1,5 á 2 uur uitgerust aan en in de winter is de stoelverwarming heerlijk. Alles is makkelijk te bedienen en goed bereikbaar. En als ik een keer een hele lading mee moet nemen verbaas ik me weer hoeveel er mee kan. Het komt zelden voor dat ik tot de nok toe gevuld ben.
Ook het verbruik is nog steeds heel netjes.
Als ik rustig op de snelweg rijd dan haal ik gemakkelijk 1 op 24. Rijd ik iets meer door dan haal ik ook nog steeds een keurige 1 op 20/21.
Alleen in Duitsland met volle bepakking en heel goed doorrijden ga ik naar de 1 op 17/18. Nog steeds heel keurig.
Kosten per maand vallen reuze mee
De kosten die ik per maand kwijt ben aan de auto zijn niet niets maar met
+/- EUR 600 per maand (inclusief afschrijving, diesel, verzekering, onderhoud en wegenbelasting) ben ik zeer tevreden. Dit red ik prima in de maandelijkse bijdrage die ik krijg vanuit mijn werk.
Geen bijzonderheden bij onderhoud
In de periode dat ik hem heb heeft hij 2 beurten gehad. Deze zijn steeds om de 30.000 km. Tot nu toe geen bijzonderheden. Wat filters wisselen en vloeistoffen verversen. Dat is tot nu toe het enige.
Columbus navigatie heeft af en toe kuren
Mijn navigatie heeft de laatste tijd wel af en toe kuren. Dat wil zeggen. Als ik hem aan doe dan kraakt de luidspreker in de achterdeur rechts achter. Ik heb het laten controleren en het zit niet in de luidspreker. Het blijkt een kwaal te zijn van dit navigatie model. Het is niet storend. Na een paar keer kraken houdt het op. Wordt wel nog vervolgd.
Ook de kaarten updaten gaat bij mij niet gemakkelijk. Het van internet afhalen gaat prima maar het daarna via een SD kaartje installeren is mij nog niet gelukt. Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag!
Voor de rest werkt het systeem prima!
Ruitenvloeistof is lastig bij te vullen
Ik zag zojuist het filmpje van de Scala waar je gemakkelijk de ruitenvloeistof kan vullen. Dat geldt niet bij de Octavia. Dit komt door dat de hefboom die de motorkap vasthoud voor de vul mond van de ruitenvloeistof zit waardoor je met een jerrycan niet zo gemakkelijk kan vullen. Je bent aan het priegelen en er gaat dan best wel het een en ander naast. Ook als ik met een hulpstuk werk. Jammer!
Goedkope dakdragers gekocht. Werken prima!
Voor het plaatsen van de skibox had ik dakdragers nodig. Via een skoda forum gevraagd naar de beste optie aangezien er diverse in omloop zijn voor heel verschillende bedragen. Ik ben via alleskanmee.nl gekomen tot een set van Proway. Kosten: EUR 89,95.
Het zijn simpele dakdragers die je snel kan installeren en aardig wat last kunnen hebben. Niet super mooi of heel stil maar voor die ene keer per jaar om de ski's er in te kunnen vervoeren zijn ze meer dan prima! Op de site kan je een filmpje zien hoe je ze kunt installeren. Dat werkt beter dan de instructie die je er bij krijgt.
Op naar de volgende 50.000 km
Voor mijn werk zal ik de komende 2 jaar nog wel aardig wat gaan reizen. Doel is om er zeker nog 2 jaar mee te gaan rijden en richting de 300.000.
Ik meld me hier weer bij de 250.000 km. Dan heb ik waarschijnlijk ook 2 onderhoudsbeurten gehad waar het een en ander vervangen zal moeten worden. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech 150pk DSG-7 Style | Trekhaak | Stoelverwarming | Sensoren | Navigatie |
- 2017
- 86.803 km
![Skoda Octavia 1.4 TSI Grt Amb Bns[ Bluetooth Airco Cruise Control]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57702065/0-6a4a4b1124eb77ec80bb9bf5b0c6fdee.jpg)
Skoda Octavia 1.4 TSI Grt Amb Bns[ Bluetooth Airco Cruise Control]
- 2013
- 185.756 km

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS AUTOMAAT | 1e Eigenaar | 118.000km
- 2014
- 118.498 km