Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Bus (2013)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Bus (2013)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Bus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst122.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koppeling(en) DSG

  • 120.000 km

Op 9 december 2017 heb ik mijn toenmalige Skoda Octavia 2 1.9TDI ingeruild voor een tweedehands Skoda Octavia 3 1.6TDI DSG Business Elegance.

Helaas bemerkte ik al kort na aanschaf dat de auto vaak vanuit (bijna) stilstand optrok vanuit zijn tweede versnelling. Daarbij had ik het gevoel dat de koppeling 'slipte'. Ook tijdens het versnellen in zijn derde/vierde versnelling leek het alsof de toerentalmeter niet gelijkmatig (schokkerig) omhoog ging.

Vervolgens ben ik op internet gaan zoeken heb ik uitgevonden dat in dit type Skoda een DSG-bak van het type DQ200 zit met twee drogge koppelingen. Het blijkt dat de mechatronica van deze type bak zo is afgesteld dat deze zodanig snel al opschakelt, waardoor de koppelingen overmatig snel slijten. Er zijn klachten van gebruikers waarbij de koppelingen al na 50.000 kilometer moesten worden vervangen. De gemiddelde levensduur van de koppelingen schijnt circa 100.000 kilometer te zijn. Veel te kort dus.

Na het lezen van die verhalen ben ik naar een specialist (TVS Engineering) gegaan. TVS heeft na het uitlezen van de ECU en een korte proefrit vastgesteld dat de koppelingen in mijn Skoda nagenoeg volledig versleten waren en heeft geadviseerd deze te vervangen.

Vanzelfsprekend ben ik met dit verhaal teruggegaan naar de verkoper van de auto (een garagebedrijf uit Woerden), maar deze gaf vooralsnog geen thuis. Ik moest maar terugkomen als de koppelingen daadwerkelijk 'op' waren. Dan zouden ze de klacht wel beoordelen.

Vervolgens heb ik een en ander afgewogen en besloten dit niet af te wachten. TVS Engineering heeft beide koppelingen vervangen, de mechatronica anders afgesteld en tegelijkertijd de motor getuned (105pk naar 140pk / 250Nm naar 320Nm koppel). De totale kosten waren niet gering: 1100 euro voor het vervangen van de koppelingen en 500 euro voor het aanpassen van de mechatronica en het tunen van de motor. Even (diep) slikken dus.

Ik hoop nu wel dat de problemen met de DSG tot het verleden behoren.

Motortuning

  • 120.000 km

Net als bij mijn vorige Skoda heb ik ook bij deze Skoda de motor laten tunen, ditmaal door TVS Engineering. Daardoor is het vermogen gestegen naar circa 140pk en het koppel naar 350 Nm. De reden voor deze motortuning is voor mij vooral gelegen in het feit dat ik de 1.6TDI anders wat 'lui' vind aanvoelen en een echte inhaalsprint, zo nodig, niet echt mogelijk lijkt te zijn. Bij mijn vorige Skoda werd de auto nog iets zuiniger door de tuning. Dat schijnt, volgens TVS Engineering, nu niet het geval te zijn. Een verbruik van gemiddeld 1 op 19 vind ik - met 18" velgen - evenwel meer dan prima. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik over het algemeen een zeer rustige rijder ben.

LED interieurverlichting

  • 122.000 km

Het is opvallend/vreemd dat deze Skoda is uitgerust met LED-dagrijverlichting en bi-xenon, maar dat de interieurverlichting nog steeds bestaat uit gele halogeenlampjes. Via Ebay heb ik een set LED-interieurverlichting (kleur 'wit') aangeschaft en geplaatst. Dat oogt echt een stuk beter/moderner.

LED kentekenverlichting

  • 122.500 km

Naast de interieurverlichting wilde ik ook de kentekenverlichting in LED hebben. De kentekenverlichting is echter wel aangesloten op de CAN-bus. Gevolg daarvan is dat je ofwel in de ECU via VCDS (software) moet laten aanpassen dat de kentekenverlichting LED is ofwel LED kentekenverlichting met losse weerstanden moet hanteren, anders werkt de kentekenverlichting niet. Uiteindelijk heb ik voor de laatste optie gekozen. De weerstanden heb ik weggestopt in de ruimte achter de kentekenverlichting, maar die moet ik nog even goed vastmaken. Daartoe moet ik dan wel de kofferbakbekleding verwijderen, omdat ik er anders niet goed bij kom. Dat doe ik nog een keer zodra het weer beter is.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.