Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessl (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 122.000 km |
bestellen / keuze
na 3,5 jaar mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Voor de opvolger van mijn oude octavia wilde ik meer vermogen en 't liefst zo min mogelijk ruimte (kofferbak) inleveren. Tevens moet hij eventueel caravan kunnen trekken in toekomst.
Voorjaar 2013 onderstaande auto's bekeken en afgevallen
Auris hybrid: mag niets trekken
V40: te kleine achterbank + kofferbak
Golf: octavia biedt meer voor minder + combi niet zo mooi qua model
Focus: 14% mag 300 kg trekken, 20% wat ouder model
Megane Estate GT Line, fraaie auto, rijdt goed, maar vanaf 2014 met MRB waarschijnlijk net zo duur als octavia, alleen minder bijtelling.
Mazda 6: 2,2d niet binnen budget
Seat Leon: was tijdens bestellen nog niet als combi leverbaar / bestelbaar
Kia Ceed Wagon: geen turbomotoren met koppel
Opel Astra: beetje tamme motoren binnen budget en niet zo'n opel liefhebber
Qashqai: inmiddels wat oud model
308: nwe model nog niet uit en oud model vind ik niet mooi
Outlander PHEV: buiten budget
Uiteindelijk besteld:
Octavia Combi elegance businessline 1,4 tsi(140 pk / 250 nm)
extra's 18" velgen
donkere ramen vanaf B-stijl
Dynamic pakket (sportstoelen en 3 spaaks, stuur)
reservewiel
trekhaak
Verder standaard al behoorlijk compleet met o.a. Xenon, Navigatie, Parkeersensoren voor en achter, dimmende binnen en buitenspiegels, uitgebreide audio met woofer etc.
Tijdens bestelperiode blijft PON nog wat schuiven en rommelen met optie-paketten en standaard uitrusting.
Niemand lijkt precies te weten hoe het zit.
Bij aflevering mist de dakspoiler van het dynamic en tevens de instaplijsten bij achter portieren.
Uiteindelijk nog instaplijsten achter kunnen regelen, maar PON geeft niet thuis mbt spoiler, wel wordt auto afgeleverd met standaard front assist.
1e kilometers
- 3.500 km
Inmiddels auto ruim maand in bezit.
Octavia is beetje een saaie auto gezinsauto, maar toch zijn de reacties op de auto heel positief, ook op het blauwe kleurtje.
Meeste mensen vinden hem toch wel erg chique en super compleet
Winterbanden liggen er al weer onder...
Heb 17" met 205/50 winterbanden zodat er sneeuwkettingen onder passen. Deze staan ook op de foto. Met 18" ziet het er wel wat beter / "dikker" uit vind ik zelf
Veel woon-werk verkeer en keer op en neer naar Frankrijk geweest.
Verbruik ongeveer 1:14,5 km
+ Extra power tov 1,2 tsi in vorige auto is erg fijn.
+ Sportstoelen zitten heerlijk.
+ Xenon lichtopbrengst
+ Uitgebreide uitrusting
+ keyless entry, zag er de meerwaarde niet zo van in, maar is wel super relaxed, sleutel in je jas en GAAN :)
kleine minpuntjes
- Kleine actieradius, kleine tankinhoud
rijd ongeveer 600 á 650 op tank dan kun je volgens boordcomputer nog 20 km en dan gaat er rond de 45 liter in...
- Canton geluidsysteem klinkt prima, maar had er iets meer van verwacht
- deurpanelen zijn wel erg zwart en plastic
Al met al bevalt auto PRIMA, geen spijt van mijn keuze :)
Zal als de auto wat langer in bezit is weer een keer updaten.
update 13000 km
- 13.000 km
Zo, er staan weer wat kilometers bij op de teller.
Nog steeds tevreden met auto.
Op wintersport geweest en nog naar Frankrijk, skiluik is erg handig. Bagage voor 2 volw. en 2 kinderen, 1 paar ski's, kinderwagen etc. past allemaal in de grote kofferbak, zonder dakkoffer ellende.
De omdraaibare kofferbak mat is ook wel handig met vocht in de kofferbak agv sneeuw.
Tanken is elke ± 650 km nodig. Verbruik over gehele periode 1:14,2 obv gereden km gedeeld door liters, boordcomputer geeft vaak zuiniger aan.
Grootse deel van km gereden op winterbanden 205/50/17. Misschien loopt verbruik nog wat op bij 18" zomerbanden?
Na wat gerommel met instellingen klinkt muziek via media ook heel goed. Bij radio vind ik bassen e.d. ondanks subwoofer niet geweldig klinken.
Auto rijdt ook met volle bepakking op autobahn en in bergen prima. Vermogen zat. Topsnelheid niet getest, maar op duitse Autobahn kun je lekker doorrijden, verbruik zakt dan wel richting 1:13 of minder.
Bij hogere snelheid weinig lawaai van motor, wel flink wat windgeruis.
Stoelen van dynamic pakket bevallen ook tijdens lange stukken prima.
Front Assist zat er gratis bij, zou er geen cent voor uitgeven, zie er het nut niet van in.
Heb nog geen olie bij hoeven vullen tot nu toe.
In Duitsland zie je veel nieuwe octavia's rijden in NL zie ik ze zelden....
Als er weer wat bijzonders te melden is meld ik me weer :)
binnenkort update
- 27.000 km
bij 30k beurt doen we weer 'n update.
Tot nu toe geen problemen, alleen wat olie bij gevuld
update
- 32.000 km
ondertussen heeft auto 1e beurt gehad 30k
Toen ik auto net had zag je ze nog bijna niet rijden. Ondertussen zie je bijna op elke straathoek een octavia en ook steeds vaker deze kleur raceblue....
Auto voor de zomervakantie 1e keer olie bijgevuld, ging ruim liter bij rond de 23.000 km
Met caravan (max 1000kg) naar Frankrijk geweest. Vermogen van motor is ruim voldoende kan ook in de bergen prima bovenkomen met fatsoenlijke snelheid.
Verbruik met caravan wel flink (1:8), maar dat is denk ik normaal. Dit is onze 1e caravan dus verder moeilijk te vergelijken.
Ondertussen ontdekt dat je met tanken na afslaan vulpistool gewoon moet blijven tanken dan gaat er nog wel paar liter bij.
Bij normaal gebruik kom je dan meestal zo rond de 700 km ver. (1:14 á 15) boordcomputer geeft altijd 1 km verder aan dan werkelijk verbruik....?
De businessline was uitgerust met paar gadgets (Ik zou er geen geld aan uitgeven, maar is leuk dat het erop zit):
parkeerassistent blijkt toch wel goed te werken met file parkeren.
Frontassist remt ook echt. Bij TE kort afstand houden met verkeer dat afslaat bijvoorbeeld. Alleen beetje jammer dat systeem bij fietsers soms ook in de stress schiet.
Columbussysteem (navigatie, audio etc)
werkt prima, geluid na afstellen ook prima, sd, usb.
Navigatie gebruik ik zelden, als ik hem gebruik meestal wel OK, af en toe kaart niet super up to date.
18" velgen, geven mi geen problemen qua comfort.
Problemen:
zicht linkerbuitenspiegel en zijruit bij regen
zoemende airco (moet hij nog voor terug naar dealer)
MINpunten
*slechte/zachte lak, op vakantie wat wegen met nieuw rolsplit en rondom wielkasten flinke steenslag putten, voorbumper ook al flink wat steenslag.
*bekleding dynamic stoelen (zwart) vind ik na een krap jaar beetje "vaal" grijzig worden hier en daar. Misschien een keer goed met water reinigen???
*afdekhoes kofferbak, rolt spontaan op
*wel even werk om velgen fatsoenlijk schoon te maken met al die spaken
Plus
*vermogen genoeg ook bij lage toerentallen pakt auto moeiteloos op
*complete uitrusting
*lekkere stoelen (dynamic)
*ruimte voorin-achterin-kofferbak
Conclusie weinig klachten en op naar de 60k...en over tijdje de winterbanden er weer onder
storing
- 45.000 km
Helaas de 60000 niet gehaald zonder problemen.
Inmiddels alweer tijdje op winterbanden. Zomerbanden voor wel bijna versleten. .. Nog nooit zo snel setje banden glad gereden.
Keer olie bijgevuld. 40.000km
Auto is terug geweest voor raar geluid airco. Aircoventiel? Vervangen.
Mattenset vervangen ivm gat.
Xenonlamp regel unit en lamp vervangen. Lamp werkte niet meer.
Na ritten van uur of vier valt geluid weg. Navi werkt wel. Na herstart werkt alles weer.
Auto bevalt prima, maar is helaas niet helemaal storingsvrij
68000km
- 68.000 km
Weer even een update.
60K beurt gehad, geen gekke dingen, alleen bougies vervangen en verder standaard dingen.
Geen verdere bijzonderheden.
storing
- 74.000 km
helaas weer storing...
Xenon was paar maanden geleden aan 1 kant stuk, nu was de andere kant aan de beurt.
Gelukkig snel kunnen vervangen bij dealer.
Vind het wel bizar dat die Xenonlampen zo snel stuk zijn...
Leer versnellingspook heeft zijn beste tijd gehad.
FrontAssist sensor geeft vaak aan dat hij niet werkt bij uitrijden tunnels.
Kofferbak regelmatig niet goed dicht. Na dag werken rijd ik weg en dan blijkt kofferbak niet meer goed gesloten...
Hopelijk voorlopig weer verder zonder problemen
============
Bij de dealer geweest voor olie (longlife). Liter bijgevuld na ongeveer 18k km sinds beurt.
Auto geeft zelf melding in display.
Zou genoeg moeten zijn tot volgende beurt.... nog zo'n 12k km...
100.000
- 100.000 km
Auto heeft ondertussen weer 90k beurt gehad en is de 100k gepasseerd.
Geen grote bijzonderheden. Nieuwe winterbanden voor gemonteerd en ondertussen alweer de zomerbanden eronder.
Bestuurdersmat alweer versleten. Zit alweer gat in.
Af en toe storing / melding dat stadslicht het niet doet. Hiervoor naar de dealer geweest die het lampje heeft vervangen net als de afstandbediening batterij. Door Keyless entry gaan die batterijen wat sneller leeg dan ik gewend was met andere auto's. (Is de 2e batterij sinds aanschaf 2,5 jaar geleden.)
Waarschijnlijk halen we de 120.000k nog wel voordat leasecontract afloopt eind dit jaar.
eind in zicht
- 122.000 km
auto heeft 120k beurt gehad weinig bijzonderheden.
auto bevalt nog goed, maar gaat er waarschijnlijk eind van het jaar uit ivm eind lease contract.
zwarte plastic op B-C stijl wordt lelijk, net als vloerbedekking en maten en stoelbekleding. Dat kan beter.
Xenon nu niet meer op auto staan, hopelijk gaat het nu wat langer mee omdat ze dan minder aan en uitgaan.
elektr spiegels laat ik ook niet meer inklappen bij op slot gaan, spiegel klapt niet lekker in, waarschijnlijk plastic tandwielen hun beste tijd gehad....
Paar kleine zaken ter verbetering op verder fijne auto.
Verbruik nogsteeds rond 1:15 en ietsje olie, meestal 1x na 20k na beurt nog keer ietsje bijvullen.
Bij volle bepakking op autobahn 160+ rond 1:10 - 1:11
binnenkort winterbanden er weer op en dan waarschijnlijk afscheid nemen.....
volgende eigenaar kan er denk ik nog wel wat probleemloze km's mee maken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.