Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Bus |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 148.900 km |
Bijna alweer uit de lease
- 142.000 km
Om te beginnen: Ik schrijf deze review veel te laat. Dat had ik eerder moeten doen, zodat potentiële kopers er wat aan hadden. Maar toch, voor de volledigheid...en voor het vastleggen van mijn totale autogeschiedenis hierbij mijn verhaal.
Ik rij nu bijna 3 jaar mijn 2e Octavia en dit zijn de dingen die opvielen:
Adaptive Cruise Control (ACC)
Wat mij betreft DE veiligheidsoptie voor elke auto. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom heb ik hem ingeschakeld. Wel moet je alert zijn als je voorganger afslaat of uitvoegt. Dan wil hij bruusk ingrijpen. Ofwel: Mijn linkerhand is altijd in de buurt van de handel voor de ACC om deze (indien nodig) even te onderdrukken. Persoonlijk vind ik dat alle nieuwe auto's uitgevoerd moeten worden met deze optie (inclusief front-assist). Men kan natuurlijk niet verplichten altijd de ACC ingeschakeld te hebben, maar deze optie zal veel kop-staart botsingen schelen. (Letwel, zelf heb ik nooit zo'n botsing veroorzaakt .Wel heb ik, met deze auto met alle mogelijke sensoren, een muurtje aangetikt bij het achteruit rijden)
Lane Assist
Verschillende collega's hebben in deze auto gereden (op weg naar de wintersport) en de meningen zijn verdeeld. Sommigen vinden het hinderlijk omdat de auto soms dwingend aan het stuur trekt. Ik heb het stuur los in de hand en vind het een fijne aanvulling op mijn stuurkunsten. Wel nadelig is dat hij na 10 seconden al piept als er te weinig tegenstuur wordt gegeven. Liever had ik dat die interval opgerekt kan worden naar 1 minuut.
De motor
Ik ben me bewust van het klimaatprobeem en probeer daarom steeds een kleinere cilinderinhoud te kiezen. Echter, destijds was de 1.2 TSI niet leverbaar met ACC. Vandaar de 1.4 gekozen...en ik moet zeggen...dat is wel een heel lekker blok. Ik ben dan ook vele male rapper dan de 14% TDI Octavia-broeders. En ja, dat is af en toe wel grappig.
Bekleding
Van de beige alcantara, is de frisheid is er wel wat af. Maar ik vind het nog steeds chique staan (ik zal binnenkort daarvan een foto toevoegen).
Kindvriendelijk
Als optie voor de kinderen ook gekozen voor de achterbank stoelverwarming. Deze optie wordt door hen zeer gewaardeerd, zeker voor en na een sportwedstrijd op een koud en tochtig veld. Ook de 220Volt aansluiting op de achterbank (icm 4 weg USB lader) maakt mijn auto tot een populaire teamauto.
Navigatie/Audio
Bij het Business Elegance pakket zit een Canton soundsystem. Ik ben geen audiofiel en heb nooit betaald voor beter geluid. Echter, nu ik hieraan gewend ben, heb ik bij mijn volgende auto ook een wat betere speakerset laten monteren.
Mankementen tot nu toe: GEEN!
Tenslotte
Hierna komt er een eGolf (in mijn race naar kleine cilinderinhoud ga ik naar 0 cc!). Ik heb het voornemen daarvan sneller een review te schrijven. De optie die ik het meest ga missen is de automatische achterklep. Waarom kan dat niet op een Golf??
Terug naar de leasemaatschappij
- 148.900 km
De auto is weer terug naar de leasemaatschappij.
150.000 km zijn probleemloos afgelegd.
Als laatste eerbetoon nog wat foto's toegevoegd. oa de subwoofer die in de achterbak was gemonteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.