Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 135.000 km |
Na 2,5 jaar
- 70.000 km
Na jaren trouw Renault rijder te zijn geweest de overstap gemaakt naar Skoda. Als lease-rijder en gebonden aan een benzine-uitvoering was dit een zeer aantrekkelijke uitvoering.
Ik heb gekozen voor de lichtste motorvariant vanwege de bijtelling én aangezien ik geen caravan hoef te trekken. In ons Nederland kom ik hier prima mee uit de voeten. Het vermogen houdt niet over, maar meekomen in het verkeer is géén enkel probleem. Zelfs met 5 personen, volle kofferbak en dakkoffer naar Zuid Frankrijk kom je prima mee in het verkeer. Een snelle inhaalsprint is vanzelfsprekend in die situatie niet om over naar huis te schrijven, maar wel mogelijk. Terugschakelen met de 6-bak en wat hoger in de toeren gaan rijden, en ook tussensprintjes zijn prima te doen. Kortom, ik ben zeer tevreden over het geleverde vermogen van de motor.
Het weggedrag is exact wat je van een VAG-auto verwacht. Stevige wegligging, toch wel iets anders dan een Renault die in de bochten veel meer overhelt. Het weggedrag van deze Skoda bevalt me wel.
De auto heeft me tot dusver nog nooit in de steek gelaten, over de betrouwbaarheid dus niks dan complimenten.
Qua comfort ook niets dan lof. De ruimte op de achterbank, en dan met name de voetruimte voor de achterpassagiers, is een grote pré van dit model dat je in vergelijkbare concurrenten nergens aantreft. Vooral met kinderen die de puberleeftijd naderen en waarvan de beenlengte toeneemt, erg prettig.
De kofferruimte, wat moet ik daar over zeggen. De tildrempel is wellicht wat hoog, maar wat een ruimte zeg. Volgens de specificaties heb ik nu meer kofferbakruimte dan in mijn voorgaande Renault Grand Scenic, dat zegt wel wat! En dat het waar is heb ik tijdens de vakantie in de praktijk mogen ervaren.
Een 12v aansluiting voor de achterband was overigens wel wenselijk geweest, deze ontbreekt. Wel zit er voorin én in de kofferbak een.
Het audio/video/navigatie (Columbus) is werkelijk voortreffelijk. De subwoofer in de kofferbak doet goed zijn werk! Qua navigatie had ik liever een ingebouwde TomTom, maar dit is ook prima te doen. Enige nadeel is het niet kunnen uitzetten van de restaurant-aanduidingen bij de gedetailleerde navigatiemeldingen en het feit dat het navigatiescherm voor de bestuurder wat laag in het midden van het dashboard is ingebouwd.
Wat ik verder kan waarderen is de stoelverwarming, voortreffelijk! (alleen soms jaloerse kinderen op de achterbank zonder stoelverwarming! ;-))
Het panorama-dak vindt ik persoonlijk heerlijk. In al mijn voorgaande Renault had ik een soortgelijk panoramadak, maar deze is nét iets beter. Met name de overgang van de 2 raamdelen is bij Skoda net wat mooier opgelost. Het geeft een overvloed aan licht in de auto en met de automatische verduisteringsscherm is het in de zomer prima af te schermen. Heerlijk om zo af en toe het dakje open te kunnen zetten.
Algemeen oordeel: maximaal profijt voor de prijs die ze vragen voor deze auto qua ruimte en comfort!
Minpuntjes:
* kofferklep sluit vrij zwaar (toch maar voor de zelfsluitende kofferklep moeten gaan?)
* ik mis de 12v aansluiting voor de passagiers op de achterbank
* hoge tildrempel kofferbak (maar daarentegen een zéé van ruimte!)
* positie van het navigatiescherm in de middenconsule té laag!
* snelheidsbegrenzer niet praktisch! Je kunt deze instellen op een snelheid via het menu en vervolgens lastig tijdens het rijden aanpassen. Ook geeft de begrenzer enkel een geluidswaarschuwing bij overschrijding en geen voelbaar signaal in het gaspedaal zoals ik bij Renault gewend was.
Nieuwe versnellingsbak
- 100.000 km
Een toenemend geluid uit de versnellingsbak. Dat voorspelt niet veel goeds. Uiteindelijk met een monteur een stuk gereden en de conclusie getrokken dat er een kogellager in de versnellingsbak aan het afslijten was. Hinderlijk, niet direct problematisch, maar op middellange termijn zal deze lager het begeven en mijn versnellingsbak in de soep laten lopen.
Uiteindelijk met coulance van Skoda een gereviseerde versnellingsbak geplaatst en hun loopt ie weer als vanouds.
De versterker van de Columbus navigatie/audio heeft het vorig jaar zomer begeven. Eerst werd het geluid erg vreemd vervormd, daarna deed de muziek het afwisselend wel/niet en vlak daarna stopte het geluid het helemaal mee. Na vervanging van de versterker (garantie) werkte alles gelukkig weer. Wel ervaar ik sindsdien dat het geluid van media (dus niet de radio) wat minder mooi en 'schel' klinkt. Soms wat problemen met de DAB-logo's bij de radio-zenders. Die willen dan niet meer opslaan. Enige oplossing die blijkbaar werkt is het gehele systeem dan resetten naar de fabrieks-instellingen en alles weer opnieuw instelling. Niet ideaal, maar ach, je went eraan. (moet ik maar niet zovaak de zenders weer willen herschuffelen)
Aan de deuren lijken de plastic delen wat te krommen waardoor de aansluiting niet overal meer 100% is. Stoelmatten waren na 2 jaar aardig versleten, vond ik persoonlijk wel erg snel maar zijn makkelijk te vervangen.
Met name de beenruimte op de achterband wordt nog steeds goed gewaardeerd door de kinderen! Dat is mede waar ik deze wagen voor heb uitgezocht.
Verder nog steeds veel plezier met deze auto.
Afscheid
- 135.000 km
Na 5 jaar trouwe dienst afscheid genomen van deze fijne auto. Bij het inleveren moeten constateren dat er op dat moment géén enkel gebrek bekend was en de auto nog steeds erg goed beviel. Maar de lease-termijn zat erop en het afscheid was onvermijdbaar. Dit is mijn eerste auto waar ik zo nog enkele jaren mee door had willen/kunnen rijden, waar ik in het verleden blij was dat de auto ingeleverd kon worden aangezien de auto toch echt op aan het raken was. Chapeau Skoda!
Het in ontvangst nemen van de opvolger was een feest der herkenning. Een vrijwel identiek exemplaar in dezelfde kleur, alleen nu met een 1.0 TSI ipv 1.2 motor en wat andere opties. Aan de buitenkant valt het niemand op dat de auto vervangen is.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Ambition Business carplay adaptive cruise
- 2017
- 240.426 km

Skoda Octavia 1.4 TSI Elegance | Leder | Stoelverwarming | Trekhaak | Xenon | Navigatie | Parkeerhulp | Climate control | Keyless | Cruise control
- 2014
- 121.680 km

Skoda Octavia 1.2 TSI GRT AMB BNS
- 2015
- 112.349 km