Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus (2013)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 1.800 km |
Eerste 1800 km
- 1.800 km
In november 2013 hebben we de knoop doorgehakt. Er moest een nieuwe auto komen. De vorige auto (Opel Vectra GTS V6) werd te klein (achterin) met de kinderen en was vrij duur in onderhoud en benzine. Hij lustte namelijk wel een slok. Tsja, wat ga je dan (privé) kopen?
Na het bekijken van jong gebruikte auto’s (2 tot 3 jaar) verbaasde ik me over de vraagprijzen. Die waren namelijk erg hoog (bij diverse merken). De focus kwam te liggen op een nieuwe auto. Op de shortlist stonden de volgende auto’s:
- Mazda 6 Sportbreak (mooie auto, maar achterin veel te krap)
- Citroën C4 Picasso (ruim en voor een MPV best mooi, maarja het is en blijft een MPV)
- Ford Mondeo (groot, maar begint wel erg gedateerd te raken)
- Skoda Superb (mooi, extreem ruim, maar met ons budget alleen met 1.4 TSI en handbak)
- Skoda Octavia Combi
Het werd dus uiteindelijk de Skoda Octavia Combi. Na een proefrit met een 1.2 TSI en een 1.4 TSI DSG de keuze gemaakt voor een 1.2 TSI met DSG. De auto stond al op voorraad in Alkmaar.
In de eerste week van december 2013 mochten we de Octavia ophalen. In Alkmaar bij Martin Schilder.
Het is dus een Octavia Combi Elegance BusinessLine geworden in het zwart.
Extra’s:
* Metallic lak ‘Black Magic’
* Sunset (donkere ramen achter)
* Volwaardig reservewiel
* 18 inch Golus (voor de zomer)
* 16 inch set met winterbanden
Eerste 1800 km
Motor
Je vraag je misschien af waarom iemand terug zou gaan van een 3.2 V6 in de Vectra naar een 1.2 TSI? Het is redelijk eenvoudig. Ik rij veel met het gezin of sta ergens in de file voor woon-werk verkeer. De keren dat ik alle power van de V6 aansprak was zeldzaam. Daarbij verraste me de 1.2 TSI bij de proefrit. Verwacht niet dat je als eerste weg bent bij het stoplicht, maar het gaat allemaal vrij soepel en goed. Vooral onderin lekker veel trekkracht en in combinatie met de DSG heb je altijd snel de juiste versnelling te pakken. Het verbruik is niet conform fabrieksopgave maar gemiddeld tussen de 1 op 15,5 en 1 op 18. Een stuk beter dus dan de V6 in de Vectra.
Rijplezier
In de eerste 1800 km nog maar twee keer gehad dat ik dacht ‘hé een beetje kracht extra was handig geweest’. Voor de rest voldoet de 105 Pktjes in combinatie met de DSG prima. Ondanks dat hij op zijn winterbanden staat (16 inch) rijdt hij best fijn. Hij is niet super direct maar dat was de Vectra ook niet. Je zit gewoon lekker ontspannen achter het stuur en de auto geeft je het gevoel een beetje te kunnen onthaasten.
Wegligging
De wegligging van de auto is prima. De auto is duidelijk afgestemd op comfort (stuk meer dan de Vectra). Misschien wel hierdoor heeft hij meer last van zijwind. Met de diverse stormen van de laatste maand voelde je de auto soms schudden (bij stilstand in de file).
Stoelen en afwerking
De Elegance stoelen zijn fijn. Niet zo hard als de stoelen uit de Vectra (mijn vrouw is daar blij mee). Heb tijdens de proefrit ook de sportstoelen (dynamic) geprobeerd. Die hadden een langer zitvlak en wat meer zijdelingse steun (wat fijn is voor mijn lengte van 2 meter). Maar deze stoelen hadden een vaste hoofsteun wat gewoon niet prettig zat. Dus werden het de standaard stoelen in de Elegance.
Entertainment / navigatiesysteem
Op de EBL uitvoering zat de Columbus standaard. Wat een fijn systeem! Systeem is snel en overzichtelijk. Switchen tussen navigatie, radio, media en phone gaat allemaal erg soepel. Er zit een CD/DVD speler in het dashboardkastje met de SD sloten erbij. Samen met de hardeschijf dus genoeg mogelijkheden om muziek mee te nemen.
De speakers bij het Canton systeem (standaard op de EBL) zijn erg goed. Bij aflevering stond de subwoofer vol open en mijn kinderen trilde bijna weg op de achterbank.
Ik probeer zo min mogelijk te bellen tijdens het rijden. Maar wanneer ik dat toch doe (in de file) dan verrast me de helderheid van de gespreken. Ik heb niet veel vergelijksmateriaal maar dit is in mijn ogen wel een goed systeem.
Ruimte beleving
Natuurlijk één van de speerpunten van Skoda en voor mij ook een langrijke reden voor aanschaf. Ik ben zelf 2 meter en heb twee dochters. Het gaat allemaal prima in de Octavia. De ruimte achter me is voldoende om te kunnen zitten. Zeker als ze iets langer worden en de voeten ook onder de stoel kunnen zetten.
De achterbak is enorm groot en dat terwijl dat niet ten kostte is gegaan van de binnenruimte. Zie bijvoorbeeld Volkswagen Golf Variant, Honda Civic Tourer. Genoeg om de kinderspullen allemaal mee te sjouwen.
De ervaringen (1800 km) zijn nog erg beperkt dus er volgt later zeker een update.
Voor nu een aantal plus en min (lees verbeterpunten).
+ 1.2 TSI met DSG is een fijne combinatie
+ Entertainment en navigatiesysteem Columbus is zeker de moeite waard
+ Ruimte en nog eens ruimte
- Zijwind gevoelig
- Verbruik in de stad (lees file)
PS. dit is mijn eerste review. Dus heb je vragen of opmerkingen dan hoor ik dat graag. Ook zal ik wat meer foto's maken en plaatsen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.