Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition Bus (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Ambition Bus |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 270 km |
Net nieuw
- 270 km
Afgelopen vrijdag 3-1-14 opgehaald bij een top dealer bedrijf: Verdaat Eindhoven. Kleinschalig, goede service, persoonlijk contact; heel wat anders dan de plaatselijke VW dealer.
Daar stond ie dan; klaar om meegenomen te worden in een mooie hoek in de showroom. Het was bij binnenkomst al vrij duidelijk dat dit de mijne was: Race blue valt wel op zeg maar, zeker op zo'n grote auto.
Ik ben het grijs en zwart helemaal zat en wilde iets anders, iets sportiefs, iets vrolijks: Race Blue dus.
Na een vrolijke en soepele intake stond ie geheel ter mijn beschikking.
Het is een Octavia Combi Ambition BusinessLine met een knalpakketje erbij: intropakket II.
Ik lease de auto en wilde graag per 1-1 rijden. Een voorraad auto was de beste optie. Deze was net binnen en voldeed bijna aan mijn eisen; waaronder kleur en uitvoering.
Het intropakket II was niet mijn directe keus omdat er wat zaken bij zitten die ik enigszins overbodig acht zoals:
* Stoelverwarming voor (ik heb geen leer)
* Bagagenetten pakket (echt geen idee wat je daarmee aan moet)
Wel leuk is dat in dit pakket er:
* 17" LM onder ligt
* 230V in de auto beschikbaar is tot 150watt. Handig voor de DVD van de kinderen.
Verder bijbesteld:
* Sunset (donkere ramen achter)
* Volwaardig reservewiel
Waarom geen Superb meer?
De Octavia is 20 cm gegroeid die bijna geheel ten gunste komt tussen de assen. De Octavia is daarmee binnen bijna net zo groot als de Superb. Het primaire verkoopargument is daarmee komen te vervallen. Bovendien is de Superb € 6000 duurder.
Motor
Ik heb gekozen voor de 1.2 tsi hoewel ik wel mijn twijfels heb. Er was in het verleden nogal veel met dit blok aan de hand. Er 'schijnen' diverse verbeteringen te zijn waaronder een distributieriem ipv de immer uitlubberende ketting. De tijd zal het leren.
Mijn vorige auto (Skoda Superb Combi 1.4 tsi 2010) reed uitstekend op die tsi motor (top van 213 op de teller). Ook in de bergen met de vouwwagen was die 125pk voldoende ondanks z'n forse gewicht van 1400 kg.
De Octavia weegt 260kg lichter maar moet het met de 1.2 tsi ook met 20pk minder doen. Het koppel scheelt 25Nm.
Aan de Superb was in zijn 3 jarig bestaan al het eea aan geklust. Ik reed 35.000 per jaar:
* Oliekoeler vervangen
* Bougies vervangen (2x)
* Nokkenas versteldinges vervangen
* Turbo vervangen
* Injectoren vervangen
Kortom; genoeg reden om sceptisch te zijn.
Toch gekozen voor de 1.2 tsi. Het vermogen is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Ik rijd 1x per jaar met een vouwwagen van 500kg en verwacht dat het daarmee wel gaat lukken. Ik vind het onzinnig om een zware (drinkende) motor te nemen wanneer je die 98% van de tijd niet nodig hebt. Dan maar wat trager die alp op.
Rijplezier
Ik moet er wel even aan wennen. De 1.2 is een heel andere motor dan de 1.4 die ik gewend was. De rijkarakteristiek is anders. Waar de 1.4 vanaf 1300 toeren al levendig werd is de 1.2 pas bij 1800 toeren bij de les. Een turbogaatje is merkbaar. Aan de andere kant blinkt deze motor (bewust) niet uit in een enorme power shift; het is dus niet zoals bij een ouwe Sierra Crossworth dat er ineens 100pk bijkomen.
De motor kan de auto prima vooruit laten komen. Acceleratie is prima.
Wegligging
Je kan merken dat er een ander platform wordt gebruikt als bij de Superb. Waar de Superb bij hoge snelheden de neiging kreeg om te zwalken merk je daar in de Octavia helemaal niets van.
Wat een heerlijke auto. In de bochten blijft deze (ik denk mede door de Conti winterbandjes; beter dan die zachte Vredestein rommel) heerlijk plakken. Een mooie 270-graden afrit is leuk. :-)
De wagen stuurt heel direct; soms wat gevoelloos. Ik weet niet of dit door de soort stuurbekrachtiging komt. Het leer om het stuur voelt heerlijk.
Ergonomie
De standaard stoelen zijn meer dan prima. De positie achter het in alle kanten verstelbare stuur is goed. Alleen wel jammer dat er wederom gekozen is om het navigatiescherm laag te positioneren. Nu moet je letterlijk van de weg kijken. Dat hebben andere merken beter gedaan.
Afwerking
4 jaar geleden reed ik een nieuwe A4 (die nu als Exeo zijn second life ervaart). Deze Skoda van 25mille is denk ik nog beter afgewerkt dan die Audi van 44k.
Dubbele raamrubbers, geïsoleerde wielkasten, mooie dashboard materialen: zacht kunststof en pianolak zwarte details.
Multimedia
Het navigatie- annex entertainmentsysteem is meer dan prima (Amundsen, standaard op de Ambition Businessline).
Het navigatiedeel is prima maar meer ook niet: de kaart is redelijk lomp getekend en daardoor soms wat onduidelijk. Zoeken en zoomen werkt wel snel en makkelijk; mede door de SD en touchscreen.
Wel handig is de display tussen de klokken voor direct navigatieaanwijzingen.
Het audiosysteem is best goed voor een standaard ding. Bassen zijn vol en de hoge tonen worden net snel schel. Al met al een vol geluid.
De aansluitmogelijkheden zijn zeer divers. Je hebt een CD wisselaar, een extra SD slot voor mp3, een usb aansluiting, een aux jack in en natuurlijk de bluetooth audio. Deze laatste werkt echt helemaal super en blijft waarschijnlijk de enige die ik gebruik.
De kwaliteit van de carkit in de Octavia is erg goed. In de Superb was deze zeer beroerd.
Leuk is dat deze onderdelen ook zeer goed samenwerken. Zo krijg je automatisch tijdens het vooruit inparkeren al een mini inparkeerschermpje te zien.
Verder wordt het enigszins kleine scherm overzichtelijk gehouden door veel knoppen weg te laten. Deze verschijnen zodra je je hand in de buurt houdt. Vond ik zelf best een shiny optie.
Bagageruimte
Tsja; waar draait het allemaal om bij een Skoda? Precies; wat er mee kan. De bak is vrij groot. Ik denk 8cm korter als de Superb. desalniettemin groot zat.
Handig is de 12V aansluiting, de inklapbare tassenhaken en de omkeerbare mat met rubberzijde.
Wel jammer dat de bank niet één vlakke vloer vormt met de laadbak wanneer deze is neergeklapt.
Niet jammer zijn de hendels waarmee je vanuit de kofferbak de bank in delen kan neerklappen. Erg handig. Scheelt een rondje om je auto lopen met dat handige zware, platte IKEA pak.
Vervolg
Verder geen nieuws te melden. Over 10.000 km zal ik een vervolg review plaatsen.
Als je tussendoor vragen hebt zal ik deze beantwoorden. Ik neem aan dat deze geweldige website mij daarvan een mailtje stuurt als je reageert.
NB Waarom moet ik een sterretje zetten bij Betrouwbaarheid en gebruikskosten? De auto is nieuw...
NB 2: Waar blijft de Autoweek Test voor deze machine? De laatste Octavia test dateert van 2010! En dat voor een veel besteld leasekanon voor alle huisvaders van Nederland...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.