Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business (2024)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst11.251 km
Lezerswaardering: 59%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker aan de stekker

  • 286 km

Wel, gisteren - iets later dan gepland - mijn eerste stekker auto in ontvangst genomen. In het algemeen geen verrassing, want hiervoor had ik ook een Octavia, in Scout uitvoering Nu is het een sportline PHEV geworden. Eentje uit voorraad, want nieuw worden ze niet meer gemaakt.

The story so far, na 24 uur : Als eerste de stoelen, die zitten een stuk beter, dan die van de Scout. Die waren erg vlak, en boden maar beperkte zijdelingse steun. De sportline stoelen zitten als gegoten. Absoluut een aanrader, deze uitvoering.
Verder is de uitrusting grotendeels hetzelfde als bij de Scout. Alleen een achteruitrij camera ontbreekt. Niet echt een gemis, gezien het sterk vervormde beeld, dat die vorige gaf. Bovendien zijn parkeersensoren rondom aanwezig.

Dan het elektrisch rijden. Heerlijk stil en trillingvrij voortsuizen. Echt een uitkomst voor de stedelijke gebieden, en buitenwegen. Maar gelukkig is er de back-up van een benzinemotor. Want o wee, als je de snelweg op gaat. Je ziet de batterijlading ( ± 12 KWh totaal) dan zienderogen zakken. De elektrische actieradius zou (WLTP) ± 60 km zijn, maar dat haal je niet bij puur snelweg gebruik. Het is dan ook echt een uitkomst, dat ik het hybride systeem, volledig manueel kán bedienen, indien nodig. Op de snelweg rijd ik met de benzine motor, en zet ik de batterij "on hold" waardoor deze niet verder leeg raakt. Zodoende blijft er genoeg prik in de batterij voor rijden op andere wegen buiten de snelweg. En thuis dan zoveel mogelijk stekkeren. Overigens is dit hybride systeem mooi uitgerijpt en verfijnd. Het in en uitschakelen van de benzinemotor in hybride-modus gebeurt, onhoorbaar én onvoelbaar. Enkel de toerenteller verraad of de B-motor wel of niet draait. Toyota's doen dit niet beter! Tevens is one-pedal driving mogelijk, door recuperatie in te schakelen. Opvallend is trouwens dat de "oude" 1.4 motor merkbaar stiller is dan de 1,5 TSI. Had ik niet verwacht.

Het gemiddelde benzine verbruik tijdens woon-werk ( 2x24 km) verkeer bedraagt - volgens de BC 1,3 L/100 km. 100% elektrisch zou mogelijk moeten zijn, maar dan moeten de uiterste waarden van de batterij worden aangesproken. Om de levensduur van de batterij optimaal te houden, houd ik de SoC tussen 20 en 85%, conform de aanbevelingen van de fabrikant.

In geval van nood, kan de batterij ook tijdens het rijden worden opgeladen, hetgeen natuurlijk wel een paar extra druppeltjes benzine kost . Bij 100 km/h op de CC is het verbruik dan ± 1 op 11 ( 9,1 L/100km) waarbij er met ± 10 KWh geladen wordt.

Onlangs ook kennis gemaakt met de ACC. Werkt op zich prima. Maar die is gekoppeld aan verkeersbordherkenning. Of ik daar zo blij mee moet zijn? Ik was onderweg met 100 km/h op de A2, en passeerde een uitrit naar een tankstation. Aan het einde van de uitrit stond een "30km/h zone" bord, dat werd opgemerkt door het systeem. Gevolg: ACC ging ineens van 100 km/h naar 30 km/h op de snelweg, waardoor de auto sterk afremde. Snel ingrijpen voorkwam erger leed. Een ongelukkige combinatie die twee systemen. Helaas zijn die 2 systemen ook niet te deactiveren.

⚠️ update : het is tóch gelukt om de ACC los te koppelen van de verkeersbordherkenning. De ingestelde snelheid blijft nu gehandhaaft, en de ACC neemt niet meer de snelheden van verkeersborden aan. Want áls er iets irritant is..........
Echter, deactivatie van beide systemen bljjft onmogelijk. Enkel de verbinding tussen die twee is nu non-actief.

Ook aanwezig : ISA. Voordeel : ik kan het permanent uitschakelen. En als het actief is, kan ik het zo instellen dat ik pas een melding krijg bij 5 of 10 km/h te hard.

De eerste plus en minpunten tot nu toe :
+ goede stoelen.
+ volledig manueel bedienbaar hybride systeem
+ one-pedal driving mogelijk
+ ISA permanent uit , of instelbaar naar wens

- traag laden. ( minimaal 5 uur van 0 tot 100 %)
- batterijlading snel weg op de snelweg
- ACC koppeling met verkeersbordherkenning ( nu uitgeschakeld)
- Snelle uitschakeling contact, bij tijdelijk uitstappen

In de praktijk zal je per laadsessie hooguit 3½ uur laden, aangezien er nooit tot leeg gereden wordt, en ook niet tot 100% geladen wordt.

Verder blijft het gewoon een Octavia, met een zee aan ruimte. De kafferruimte is wel wat minder, maar nog steeds meer dan ruim voldoende. Sterker nog: ik heb nu een vlakke laadvloer zonder drempel.

wordt vervolgt.

De kop is eraf

  • 10.832 km

Wel, het km-klokje vermeld een 4 cijferig nummer. Niet geheel onverwacht zonder gekkigheden. Tevens voor de eerste keer getankt : 29 liter na 1107 km. Oftewel 1 op 38 (2,6 L / 100km) niet verkeerd dus. Het gemiddelde stroomverbruik is een mooie 15,3 KWh per 100 km, waarbij de klimatologische omstandigheden momenteel wel optimaal zijn.

Verder blijft het 1-pedaal rijden een aparte ervaring. Laat het gaspedaal los en de wagen remt flink af, waarbij er ± 30KWh de batterij instroomt. Voor de duidelijkheid : deze functie is ook permanent uitschakelbaar, voor diegene, die het iets teveel wordt. Maar ik vind het wel handig. Opvallend is dat de wagen lichtvoetiger aanvoelt dan de vorige Octavia, ondanks 260 kg extra gewicht. (Sport onderstel ?)

De aandrijflijn lijkt behoorlijk efficiënt te zijn ( zie laatste foto). Met gemiddeld 1,1 L per 100km en 12,2 KWh per 100km over bijna 500 km, wordt zelfs de WLTP opgave gehaald. Opmerkelijk zegt Skoda zélf om niet té veel elektrisch te rijden, om zo de levensduur van de batterij te optimaliseren.
Vreemd genoeg zijn de schakel momenten voelbaar als ik geheel elektrisch rijdt. Zowel bij op als terug schakelen zijn lichte schokjes voelbaar. Rijdend op benzine gaat alles volledig schokvrij.

Nog meer cijfertjes : de airco vraagt ± 2 kwh aan stroom, en de elektrische verwarming gemiddeld 6 kwh. In het laatste geval is het snel gedaan met puur elektrisch rijden. Licht irritant is de snelle automatische uitschakeling van het contact, als je even uitstapt. Na ± 10 seconden schakelt de auto zichzelf dan uit. Na instappen weer aanzetten, en LDW opnieuw deactiveren. Dat kan beter.

( 9-11-2024) Verder wordt de "traditie" van de vorige Octavia voortgezet : gewoon een feilloos / onberispelijk functionerende auto, zonder onverklaarbare (fout)meldingen op de schermen.

O ja, op "veler" verzoek vermeld ik ook even het verbruik, zonder elektrische ondersteuning: op de snelweg is dat 5 á 6 L op 100 km, in de automaat stand, én de manuele "on-hold" stand. In de manuele laadstand wordt er 9 tot 10 L per 100 km verbruikt, bij 100km/h op de CC De batterij wordt dan met ± 10 kwh geladen ( zie elders hierboven) In de manuele ontlaad stand, is het verbruik 0 ( de auto rijdt dan geheel elektrisch ) tot dat de aangegeven SOC is bereikt. Vanaf dan rijdt ( en verbruikt) de auto weer als een gewone benzineauto.

( 4-4-2025 / km-st 9002)
Wel, ondertussen weer wat kilometers verder. En nog steeds zonder ook maar 1 "issue". De software problemen die VAG had ( of zou hebben gehad) zijn in ieder geval helemaal opgelost. De auto wordt dagelijks ingezet, en dat gebeurt nog steeds 100% probleemloos. Wel heeft de auto onlangs een zware CPU update ( over-the-air) gehad, waarbij in 20 talen ( maar niet Nederlands) werd gewaarschuwd dat er even niet mee gereden mocht worden. Maar deze update is probleemloos verlopen. Ik kon na afloop geen verschil merken in het functioneren van de auto.

Wel heb ik nog een ( kleine )reden gevonden om niet tot 100% op te laden: als de batterij tot méér dan ± 90 % geladen wordt, dan treedt er een minimale mate van zelf-ontlading op 's nachts. Voorbeeld: Ik laad 's avonds op tot 95%. Als ik dan 's morgens weer op weg ga, is de SoC gezakt tot 94 of 93 %. Laad ik 's avonds bv. op tot ± 80%, dan zie ik die waarde ook 's morgens weer terug op het scherm. Het is in ook dat opzicht aan te raden alleen tot helemaal vol te laden, als je daarna direct op weg gaat.

( 23-5-2025 / km-st 10792)
11 maanden na dato, komen er nog steeds dingen aan het licht waarvan ik niet op de hoogte was : bij een SoC > 75% wordt het regeneratief remmen sterk gereduceerd, waarschijnlijk om de batterij te sparen. One-pedal drive zit er dan niet in. Bij gas los rolt de wagen dan gewoon door, en moet de de blokken en schijven aangesproken worden, om te vertragen.

Ook opgemerkt : de wagen wil niet op het slot als, de parkeerstand van de automaat niet geactiveerd is, ook al is de parkeerrem wel geactiveerd. Niet via keyless, en ook niet met de afstandsbediening.

Ee blijkt toch een mogelijkheid om "snel" te laden op te zitten: zet het hybride systeem in de charge modus, en kies dan handmatig schakelen in de sportstand. Kies dan een versnelling waarbij het toerental minimaal 3000 is. De Verbruiksmeter laat dan een laadstroom zien van 40 tot 60 KW. ( Naar het benzineverbruik moet dan even niet gekeken worden. ;)

Ook is inmiddels de eerste onderhoudsbeurt gepland. In tegenstelling tot de gewone benzine versies, dient deze elk jaar van verse olie voorzien te worden.

De afgelopen 2 dagen heb ik even getest in hoeverre de WLTP opgave van 60 km klopt. Het is me gelukt om 2 retourtjes woon-werk verkeer te doen ( 52 km totaal) , zonder op te laden. Hierbij is 86% van de batterij capaciteit verbruikt. ( begin 98%, einde 12 %) Als ik dit vertaal naar het gebruik van de volledige batterij capaciteit, dan zou ik 60,46 km ver komen. Één jaar dagelijks stekkeren, heeft dus nog geen merkbare degradatie opgeleverd. Het batterijtje (b)lijkt nog kerngezond te zijn.

17-6-2025 / km-st 11098)
Ping! Een melding op het scherm : "drukverlies band links achter". En wat blijkt: inderdaad lek. Een M6 bout heeft zich een weg door het rubber gebaand. Echter bij controle was de druk maar 0,2 bar gedaald, maar blijkbaar werd dit al opgemerkt door het systeem. Na reparatie het bandenspanningssysteem gereset, en weg was de melding. Mooi alert controle systeem !!.

1 jaar na dato

  • 11.251 km

Vandaag is het eerste onderhoud uitgevoerd. Gewoon inspectie en olie(filter) vervangen. Verder niets te vinden. nada, noppis niets. Het geheugen is uitgelezen, maar leverde 0 DTC's op. Ook het geheugen was leeg. De wagen doet het nu een jaar feilloos, probleemloos, en onberispelijk. Geen enkele onverklaarbare melding gehad op het scherm, sinds ingebruikname. Alle VAG software perikelen die ik in de media lees, kan ik dus niet bevestigen.

Dan het elektrisch rijden. Voor de stad, woonwijken, en file is dat natuurlijk onverslaanbaar. Echter, het is zo nu en dan een beetje saai. Soms als ik de snelweg op ga, en de benzinemotor weer tot leven komt, geeft dat wel weer een goed gevoel, dat er toch nog "leven" in de brouwerij is. Ook al heeft de benzinemachine een rustig leven, ik zou hem toch niet willen missen. Voor mij is PHEV toch het meest optimale aandrijf concept.

Ook ben ik er achter gekomen, dat de PCU niet zo gediend is van "snelladen" ( zie elders hierboven) tijdens de rit. ( zie laatste 2 foto's) Ongeveer 2 minuten gaat het goed, maar dat wordt er ingegrepen, en het charge gedeelte op de powermeter/toerenteller flink gereduceerd. Er ontstaat dan een grijs gebied ( geel gemarkeerd op de foto) op de schaal, waarmee het laden sterk wordt begrenst. Gelukkig herstelt dit zich, zodra de hybride aansturing op "auto" wordt gezet.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.