Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Skoda Octavia Combi

Vertrouwd recept, verrassend resultaat

Skoda Octavia Combi
Skoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia CombiSkoda Octavia Combi
  • AutoBild
  • Autotest
7 april 2020 om 15:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 15 2020
AutoWeek 15 2020

Je leest het in AutoWeek 15 2020

Als vanouds is de nieuwe Skoda Octavia een echte allemansvriend die even geschikt is voor zakelijke kilometervreters als voor gezinshoofden. De nieuwste generatie beschikt over de techniek van de Golf VIII en heeft de nodige verrassingen te bieden.

Mocht je even geen zin hebben om dit hele artikel door te lezen, dan willen we wel alvast verklappen dat de Skoda Octavia simpelweg een heel goede auto is. Desondanks is het de moeite waard om kennis te nemen van deze eerste rijtest, want Skoda heeft met de vertrouwde Volkswagen-ingrediënten iets bijzonders gecreëerd. Het Tsjechische merk maakt gebruik van de techniek van de Golf VIII, oftewel het MQB Evo-platform en de MIB3-techniek (Modularer Infotainment-Baukasten). Als vanouds is deze Octavia echter een flink stuk groter dan de Golf en hij zit de Passat op de hielen.

Laten we bijvoorbeeld eens een blik werpen in de bagageruimte. Die biedt in de Octavia Combi een inhoud van 640 liter, de Passat Variant heeft met 650 liter nauwelijks meer te bieden. Daar komt bij dat je in de Octavia geen AdBlue-can meer hoeft mee te nemen. De Skoda is voortaan namelijk voorzien van een bijvulopening, zodat je het goedje nu bij de pomp kunt bijvullen. Handig gedaan. Zo zijn er meer verbeteringen te melden waarmee Skoda het motto ‘Simply clever’ in ere houdt. Neem het opbergvak onder de dubbele laadvloer, voor de twee rolschermen voor de bagageruimte, à la BMW.

Maar laten we gaan rijden, dat blijft immers toch het belangrijkste aspect. Onze testauto is voorzien van een 150 pk sterke TDI-motor die is gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak. Op de optielijst prijken zaken als 18-inch lichtmetalen wielen (19-inch kan ook), comfortabele en elektrisch verstelbare met leer beklede comfortstoelen met een massagestand en ventilatiemogelijkheid, een dubbele laadvloer, een achteruitrijcamera, livenavigatie, metallic lak en het comfortpakket met driezone-airco en verwarming van het stuur, de voorstoelen en de achterbank.

En dan staat er gewoon een steengoede allrounder op de stoep, die weinig meer te wensen overlaat. Het minuscule keuzehendeltje van de automaat kennen we uit de Golf. Je moet er even aan wennen, maar het zorgt wel voor veel opbergruimte onder het dashboard. Er is alle ruimte voor je telefoon, die je inductief kunt opladen. Helaas zijn sommige knoppen boven de ventilatieroosters geplaatst, waardoor je ze snel over het hoofd ziet.

Tegennatuurlijk

Dat geldt ook voor de schakelaar waarmee je de rijmodi selecteert, van Eco (voor mensen die alleen maar aanbiedingen kopen) tot Sport (voor gehaaste leaserijders met een tankpas). In laatstgenoemde stand wordt de boel strakker afgesteld, is de besturing directer en het uitlaatgeluid meer aanwezig. Het voelt bij deze auto een beetje tegennatuurlijk aan.

Op het soms slechte asfalt rond Praag, waar we de Octavia aan de tand voelen, is de Comfort-modus van het DCC-onderstel een betere keuze. De Octavia werkt oneffenheden in het wegdek net zo effectief weg als de nieuwe Golf. Niet zo vreemd, want
ze hebben dezelfde ondersteltechniek. Ook op lange glooiingen blijft het comfort van hoog niveau. Verder ligt hij bijzonder stabiel op de weg dankzij de relatief lange wielbasis van 2,69 meter. Daarmee is deze vijf centimeter langer dan die van de Golf, met uiteraard een positieve uitwerking op de ruimte in het interieur. Twee uit de kluiten gewassen volwassenen kunnen zonder problemen achter elkaar zitten. Daarbij zorgen de comfortstoelen met AGR-keurmerk voorin voor een zeer plezierige zit met een uitstekende ondersteuning van de dijen, terwijl de buitenste zitplaatsen van de achterbank goed gevormd zijn.

Potentiële testwinnaar

Laten we ons weer even op de rijkwaliteiten richten. De 150 pk sterke dieselmotor levert een koppel van 360 Nm, dus er is ruim voldoende trekkracht voorhanden. Daar heb je in principe meer dan genoeg aan, maar je kunt er altijd nog een schepje bovenop doen en voor de RS met 200 pk kiezen, die eind dit jaar leverbaar wordt.

Voor de rest kennen we natuurlijk veel zaken uit de Golf. Dan hebben we het niet alleen over het onderstel, maar ook over de besturing en de transmissieafstelling. Alles doet uiterst solide en nauwkeurig aan. We zeiden het al, deze auto heeft het in zich om vergelijkende tests te winnen.

Met een lengte van 4,69 meter zingt de Octavia een octaaf hoger dan de Golf VII Variant (4,57 meter). Hij zit eerder op het niveau van de Audi A4 Avant (4,76 meter), maar daarbij biedt hij wel een veel grotere bagageruimte voor veel minder geld. Ook de 8 centimeter langere Passat is in zicht. Sterker nog, waar de rijgegevens in de duurdere Volkswagen op een glazen plaatje op het dashboard worden weergegeven, worden die in de Octavia op fraaie wijze in de voorruit geprojecteerd. Met behulp van de nieuwste techniek van de Volkswagen Group hebben de Tsjechen de grootste stationwagon in het C-segment gebouwd, waarmee de Octavia de slimme keuze blijft voor mensen die veel waar voor hun geld willen.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €0,99. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €0,99, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €0,99

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Skoda Octavia Combi

Vertrouwd recept, verrassend resultaat

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Skoda Octavia Combi

Vertrouwd recept, verrassend resultaat

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +Bijzonder veel ruimte
  • +Veel slimme details
  • -Beeld achteruitrijcamera veel te onscherp bij regen
  • -Knoppen op middenconsole niet goed zichtbaar
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
    Skoda Skoda Octavia Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Style Business 150pk Automaat | Panoramadak

      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Style Business 150pk Automaat | Panoramadak

      • 2018
      • 113.876 km

      € 20.950

      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Business Line-nav-pdc-trekhaak

      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Business Line-nav-pdc-trekhaak

      • 2012
      • 189.133 km

      € 6.945

      Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance | Xenon | Navigatie | PDC | Climate control | Bluetooth | Cruise control

      Skoda Octavia 1.2 TSI Elegance | Xenon | Navigatie | PDC | Climate control | Bluetooth | Cruise control

      • 2011
      • 188.225 km

      € 6.900

    Meer Skoda Octavia occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Skoda Octavia

      110
      • 12 maart 2021
    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Skoda Octavia specificaties
    • Skoda Octavia occasions
    • Skoda Octavia video's
    Advies en informatie
    • Skoda Octavia tests
    • Skoda Octavia gebruikersreviews
    • Skoda Octavia index
    PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Vanwege de strenge Europese CO2-regels breidt Suzuki het modellenprogramma uit met de hybride...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

      • 28 april 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

      Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

      1
      • 9 april 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

      Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

      3
      • 29 maart 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

      1
      • 6 februari 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

      Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

      1
      • 2 februari 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

      Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

      4
      • 9 januari 2022
    • Gebruikersreview
      Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

      Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

      • 4 januari 2022
    meer reviews
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Een keiharde primeur in Klokje Rond, want voor het eerst in deze rubriek lichten we een auto...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

      • 12 april 2022
    • Nieuws
      Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

      Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

      113
      • 8 december 2021
    • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

      Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

      • 16 oktober 2021
    • Nieuws
      Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

      Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

      15
      • 19 augustus 2021
    • Nieuws
      Skoda Octavia nu ook als Sportline

      Skoda Octavia nu ook als Sportline

      37
      • 9 april 2021
    • PREMIUM
      Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

      Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

      • 30 maart 2021
    • Nieuws
      Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

      Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

      11
      • 9 maart 2021
    Merk
    Merk
    • Achtergrond
      Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

      Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

      67
      • 8 mei 2022
    • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

      Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

      • 6 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

      Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

      115
      • 6 mei 2022
    • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

      Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

      • 12 april 2022
    • Skoda Karoq - Rij-impressie

      Skoda Karoq - Rij-impressie

      57
      • 11 april 2022
    • Nieuws
      Nieuwe topman voor Skoda

      Nieuwe topman voor Skoda

      2
      • 4 april 2022
    • Nieuws
      Skoda slaat nieuwe designrichting in

      Skoda slaat nieuwe designrichting in

      31
      • 22 maart 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden