Skoda Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus. (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.2 TSI 105pk Greentech Elegance Bus. |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 199.991 km |
KM-stand laatst | 202.199 km |
Net in bezit
- 199.991 km
Ik heb de Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Elegance Businessline Panorama roof uit december 2013 nu bijna twee weken in bezit. Wat een heerlijke wagen is het en wat is ie goedkoop in de maandelijkse kosten!! door z'n lage gewicht van 1147kg is ie maar 1 wegenbelasting groep hoger dan mijn vorige auto (De opel Corsa uit 2010) maar je hebt wél 10x meer auto ervoor. verbazend hoeveel power er uit de 1.2 turbo motor komt. en dat terwijl hij nauwelijks meer verbruikt dan de Corsa. Het is geen race auto maar hij is wel beduidend sneller dan de Corsa en je komt veel makkelijker mee in het verkeer en dat in ultieme luxe.
Het is de meest complete auto die ik ooit heb gehad. de lijst met opties ga ik maar niet noemen dat dan ben ik wel een tijdje bezig.
distributie riem vervangen
- 200.253 km
de dealer waar ik de auto had gekocht kon niet bewijzen dat de distributie riem vervangen was en gaf me korting op de aankoop prijs om dat zelf te regelen. Dat is inmiddels gebeurd en terwijl hij toch daar was meteen olie en filters vervangen en er bleek een benzine leiding waar ook een klepje in zit bijna doorgescheurd te zijn dus die ook vervangen. Verder geheel nagekeken en niets gevonden. Blok is helemaal droog dus nergens lekkages. de apk hoeft pas in november dus voorlopig kan ik rijden.
800 km verder
- 200.800 km
Ik heb de Octavia nu ruim 5 weken in bezit en ben zo'n 800km verder. Ik heb inmiddels de tijd gehad om de opties die voor mij nieuw zijn uit te proberen.
Lane Assist.
Een van de dingen die nieuw voor mij zijn is de Lane Assist. Die bleek door de vorige eigenaar uit gezet te zijn. Toen ik door de wagen instellingen scrollde zag ik dat het uit stond. Ik besloot het aan te zetten. Ik houd er niet van als dit soort dingen al te prominent aanwezig zijn en gelukkig is dat niet zo. In een huur auto in Amerika wel eens gehad dat het systeem zo gevoelig was dat ik het heb uitgezet. Ook al omdat er bij langzaam van baan wisselen elke keer een piepje afging. Mega irritant. Maar bij deze Skoda gaat er nooit een geluidje af. het is tijdens het rijden heel subtiel aanwezing en in het geheel niet vervelend. Sterker ik vind het zelfs prettig en laat het daarom dan ook aanstaan. De Lane Assist schakeld zichzelf ook uit als de richting aanwijzer gebuikt word waardoor je er niets van voeld bij het wisselen van rijbaan.
Regen sensor.
Ook heb ik nog nooit met een auto gereden die voorzien was van een regensensor. En deze sensor werkt zo goed dat ik hem alleen in de interval stand kan laten staan en daarna er niet meer aan hoef te zitten bij wisselende hoeveelheden regen. Erg prettig.
Keyless entry.
Hier moest ik even aan wennen. Dat ik de sleuten niet uit mijn zak hoefde te halen om de auto op slot of van slot te halen. Even de binnenkant van de deurhendel aan de bestuurder- of voorpassagier kant aan raken en de auto gaat open, de spiegels klappen uit en de verlichting gaat aan onder de spiegels. En even aanraken aan de buitenkant van de deur handel en de auto is weer opslot en klappen de spiegels weer in. De startknop op de stuurkolom, als ik die indruk zonder de koppeling in te trappen gaat de auto alleen op contact zonder de motor te starten. Als ik de koppeling dus wel intrap start de motor, stellen de koplampen zich af, enz.
Stoelverwarming.
Die zit ook op mijn andere auto (een Ford Transit Custom rolstoelbus uit 2016) dus dan kende ik wel. Maar deze Skoda doet het beter omdat ik de verwarming op 3 niveau's kan instellen.
Parkeer sensors.
Ook dat is niet geheel nieuw voor me maar ook in dit geval tilt mijn Octavia het naar een hoger niveau. Als ik de auto in z'n achteruit zet verschijnt op het 8" display een boven aanzicht van de auto met allemaal lijnen er omheen. Daarnaast gaat het volume van de muziek op heel zacht. bij sturen zie ik de lijn die de auto gaat doen naar aanleiding van de stuur uitslag. En de lijnen worden ingekleurd als er obstakels in het lijnen gebied komen. En dat niet alleen voor en achter de auto maar ook aan de zijkanten. Dat werkt ook in z'n vooruit als er een object te dicht bij de auto komt. Dit werkt evengoed als een achteruitrij camera en eigenlijk nog beter omdat je niet alleen detectie hebt aan de achterkant maar helemaal rondom. Dus heel blij mee.
Koplamp sproeiers.
Ik moet even in het boekje opzoeken wat die vierkanten plaatjes waren in de voor bumber. Het bleken de koplamp sproeiers te zijn die na elke 10x van het bedienen van de ruitenwissers de koplampen schoon spuiten.
Start/stop systeem.
Dit zit ook op mijn andere auto en ook bij deze Octavia kan ik er maar slecht aan wennen. meestal zet ik het gewoon uit... helemaal als ik vooraan bij een stoplicht sta want dan moet je snel kunnen reageren en dan wil de Octavia nog wel eens een beetje haperen bij wegrijden zo vlak nadat de motor weer gestart is. Ligt wellicht aan mij maar ik vind dat nogal vervelend.... En het laat in mijn inziens de startmotor te veel slijten...
Automatische spiegel dimmers.
dit is erg prettig. als er iemand achter me zit met te hoog afgestelde koplampen dimmen zowel de binnen als de buitenspiegels automatisch waardoor ik er niet door wordt verblind. ook dat stond op de binnen spiegel uit... vreemd. waarom zou je dat uitzetten???
Panorama dak.
prachtig om te zien en heerlijk veel licht in de auto. Alleen wil het schuifdak niet helemaal dicht als ie open is geweest. Tenzij ik de wind deflector met de hand naar beneden duw, dan gaat ie wel dicht. Dus wellicht loopt die deflector te zwaar. Daar moet ik nog even naar kijken. Heb van een andere Skoda rijder speciale olie gekregen voor dit schuifdak.
Automatische rijverlichting.
Niet te verwarren met automatische verlichting die het dimlicht automatisch aanzet als het donker is. Nee, dit is het systeem die de koplampen laat meesturen met het stuur. Bij mij geeft ie vaak aan dat er een storing is in deAutomatische rijverlichting en dan zie ik dat de lampen inderdaad niet de bocht in schijnen als ie die error heeft gegeven. Het werkd dus soms wel en soms niet.... Ik ga er ook niets aan doen omdat het mij niet uitmaakt of het werkt of niet... Is een 'nice to have' optie maar absoluut niet echt nodig.
Automatische kofferbak.
erg handig. met een knopje op de middenconsole, of op de afstands bediening of op de klep zelf en de klep gaat met een motortje open en dicht. ook een 'nice to have' maar het geeft wel dat extra gevoel van luxe:)
Dingen die ik nog moet proberen:
er zijn nog een paar opties die op mijn Octavia zitten die ik niet heb uitgeprobeerd. een daarvan is de voice control en de andere is de automatische inparkeer functie. Met name die laatste vind ik een beetje eng.... doe het liever zelf...
En verder....
tja, verder rijdt het geweldig. Ik reed vroeger audi (heb er 6 gehad, 2x audi 80, 1x audi 100, 1x audi A6 en 2x audi A4. De laatste Audi heb ik 10 jaar geleden ingeruild op onze eerste rolstoelbus en met deze Octavia waan ik mij weer in mijn Audi's. Hij rijdt en schakelt heerlijk en ondanks de kleine 1.2 liter turbo motor heb je geen moment het idee dat hij onder gemotoriseerd is. De stoelen zitten prima, het zijn helaas geen Franse stoelen, maar ik zal het er best lang op kunnen volhouden. Velen roemen de ruimte op de achterbank en de kofferruimte maar dat heb ik niet nodig. rij er meestal alleen in en hooguit met z'n 2en en ga er niet mee op vakantie. Dus die ruimte heb ik niet nodig, maar die is wel groter dan ik ooit heb gehad. Eigenlijk is de auto veel te groot voor waarvoor ik hem gebruik, maar ach, je mag jezelf af en toe best eens verwennen, toch?
Probleem?
- 201.300 km
Bij gasgeven en gas loslaten hoor ik een schurend geluid alsof er ergens iets aanloopt. bij uitrollen in z'n vrij en bij ingetrapte koppeling is het weg. Mijn monteur die al 35 jaar als particulier al mijn auto's heeft onderhouden vermoed een lager in de versnellingsbak. De mensen op in de facebookgroep van de Skoda Octavia zeggen dat het het vliegwiel of het drukgroep lager is. Dat wordt ook geroepen door de mensen in de skodaforum.nl. Wat het is weet ik nog niet maar tot nu toe in de meer dan 40 jaar dat ik die vriend van mij ken (de eerder genoemde monteur) heeft hij het nog nooit fout gehad. Dus ik geloof hem eerder. Maar we gaan het zien. Zodra ik weet wat het is dus ik weer een update.
Versnellingsbak revisie
- 201.500 km
De Octavia staat nu bij mijn die vriend die altijd mijn auto's onderhoud. het is inderdaad de versnellingsbak lagers. Hij liet me een filmpje zien met de speling van de aandrijfassen in de bak. Toen hij me belde was de bak er al onderuit. Die wordt vandaag weggebracht naar een specialist in handgeschakelde VAG bakken. Donderdag of maandag gaat hij eraan beginnen zei hij. Ik ben de auto dus waarschijnlijk nog wel een week kwijt. Nu de bak eraf lag kon hij ook de staat van de koppeling zien. Die was duidelijk nog vanaf nieuw, dus die gaat ook meteen vervangen worden. Als ik de auto terug heb doe ik weer een update hoe het gegaan is en hoe hij dan rijdt en klinkt.
Na de versnellingsbak revisie en,,,.
- 202.199 km
Ok, de versnellingsbak is gereviseerd. Alle lagers, pakkingen, o-ringen en oliekeringen vervangen. De koppeling bleek ook nog vanaf nieuw erin te zitten en had dus ook al 2ton dienst gedaan. Was nog wel niet helemaal versleten maar omdat het nu toch allemaal openlag ook de koppeling, drukgroep en druklager vervangen. De auto rijdt weer als een zonnetje. Geen rare geluiden meer. Alles bij elkaar was het €1300,- dus dat was nog wel te overzien.
En dan nu het volgende. Ik had het er hierboven al over dat ik maar niet kan wennen aan dat start-stop systeem. Ik zette het elke keer uit als ik de wagen startte. En zelfs dát vind ik irritant! Als ik iets uitzet moet dat uit blijven, ook de volgende keren dat ik de auto start. Ik wil zélf bepalen wat er aan en uit staat zonder dat élke keer te moeten doen. Op het Skodaforum heb ik het er ook over gehad en daar werd mij geadviseerd om bij 'Ome Ali' (AliExpress) een kabeltje te bestellen. Kost rond 10 euro en na installatie onthoud hij de laatste setting van het start-stop systeem. Nu ben ik best een beetje huiverig om dat soort dingen te installeren omdat het vaak andere problemen geeft in het can-bus systeem. Maar nadat meerdere mensen hadden gezegd dat de installatie in 2 minuten gedaan is en totaal geen problemen geeft heb ik toch maar dat kabeltje besteld. Binnen een week had ik het binnen en het kwam met een plastiek tooltje om het knoppen blokje uit de middenconsole te wippen. toen de stekker achter het start-stop knopje eruit gehaald en het Ali kabeltje er tussen geplaatst. Ik rij er nu een week mee en inderdaad blijft nu het start-stop uitgeschakeld. Als ik het weer aanzet staat ie de keer erna ook weer aan. Het werkt dus als een zonnetje. Heel blij mee. Een aanrader dus voor iedereen die zich ook ergert aan dat systeem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.