Skoda Octavia (2020) #3

autoreview

Skoda Octavia (2020)
Skoda Octavia (2020)Skoda Octavia (2020)Skoda Octavia (2020)Skoda Octavia (2020)Skoda Octavia (2020)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand laatst119.600 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 100 km

Van BMW 320dA ED Touring naar Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Sport Business Line met DSG....

Beslissing:
Na einde lease van mijn BMW 320dA Touring heb ik de nieuwe 320iA Touring (G21) gereden die als BMW nummer 11 in de lease dienst zou gaan doen. Helaas stelde mijn werkgever een plafond van 128g/km aan CO2 uitstoot....dat feest ging dus niet door. Zelfs een 318iA Touring kwam daar niet aan (130 g/km). Omdat we regelmatig 2 racefietsen in de auto mee willen nemen was de sedan ook geen optie. Oei....wat nu?

Vanuit mijn werkgever heb ik de keuze om te shoppen bij BMW of VAG (geen EV of SUV).
Mijn oog viel op de laatste exemplaren van de Skoda Octavia die nu met gratis DSG werden aangeboden. Helaas moet je de auto wel nemen zoals deze is (geen optielijst te gebruiken).

Ik ben gaan kijken naar een Sport Business Edition met de 1.5 TSI (150 pk) motor en heb een stukje proefgereden. Mmmm.....helemaal niet zo gek eigenlijk. En wel van ruim € 50K aan cataloguswaarde naar ca. € 30K....€ 20.000 verschil!!. Toch leuk in de bijtelling.

Ik heb deze uitvoering besteld in “race blauw”. Standaard komt deze uitvoering met sportstoelen, sportstuur, zwarte hemel, 17” velgen, dakdragers, diffuser en meer zwarte elementen.

Ik ga proberen om een eerlijke en objectieve (?) review te schrijven over mijn ervaringen met deze laatste Octavia van het “oude” model en die vergelijken met mijn vorige BMW 320dA Touring. Is het verschil van ca. € 20K inderdaad merkbaar? Het zal voor mij als BMW fan niet meevallen om objectief te zijn maar ik houd jullie op de hoogte.

Alle waarderen maar even op 4 sterren gezet maar dat ga ik bij meer km's uiteraard aanpassen. Wordt vervolgd...

Eerste indruk na 2000 km:

  • 2.000 km

Design:
Mijn review gaat niet over het design/looks van de auto omdat dit geen “kwaliteits” issue is en smaken verschillen nu eenmaal. Als BMW-fan vind ik de lijnen en interieur 3-serie mooier om te zien dan die van de Octavia ofschoon ik deze in het blauw met de zwarte wielen ook best aardig vind. De geldt ook voor het interieur. Maar goed, zoals gezegd moet m.i. een review gaan over de kwaliteitsbeleving en de rij-ervaringen en valt dus het design punt hiermee weg.


Interieur:
Zoals al door veel Octavia berijders is opgemerkt is de binnenruimte echt fantastisch. Beduidend groter, zeker voor de achterpassagiers en ook de laadruimte is groter.
In deze uitvoering zitten sportstoelen met apart verstelbare lendensteun, extra ondersteuning van bovenbenen en hoge wangen zodat de zit erg prettig is. Voldoende verstelbaar naar alle richtingen. Sportstuur met lekkere dikke rand maar helaas wel met platte onderkant (a la audi) wat ik zelf niet zo fijn vind maar dit went wel.

Dashboard uitgevoerd in prima materialen en duidelijk afleesbare klokkenwinkel. Jammer dat de verlichting in “wit” is i.p.v. “amber” zoals bij de BMW maar dat is een design dingetje.
Fraai central display met bediening van bijna alle functies (navi, tel, muziek, instellingen, etc.) maar wel helaas touchscreen. Ben ik geen fan van maar heb liever “I-drive” zoals in de BMW. Veiliger, sneller en schoner.

Handels aan het stuur vind ik duidelijk van mindere kwaliteit en soms heel knullig (terwijl over de rest van de auto heel goed is nagedacht). B.v. de knopjes voor de cruise control zijn slecht bedienbaar en voelen “plastic-achtig” aan.

Dashboardkastje met mogelijkheid om koude (airco) lucht in te laten stromen....handig in de zomer voor koele zaken.

Zoals gezeg op de achterbank een zee van ruimte en deelbare achterbank die helaas niet helemaal vlak naar beneden klapt dus voor een hele vlakke laadvloer moet je extra maatregelen nemen. Die laadruimte is wel heel groot en voorzien van allerlei haakjes en oogjes om bagage vast te maken. Ook losse elementen die je met klittenband op de laadvloer kunt zetten om zo b.v. boodschappentassen vast te zetten.....over nagedacht!


Exterieur:
Zoals gezegd niet de fraaie lijnen van de 3-serie maar ik vind de auto best om aan te zien, zeker in deze sportuitvoering. Geen LED-verlichting in koplampen maar xenon verlichting wat op zich prima is maar duidelijk niet zoveel licht produceert. Het raam van de achterklep kan helaas niet – net als bij de BMW – apart worden geopend wat wel handig was geweest.

Het viel mij op dat er een enkele strip deurrubber om de deuren is gemonteerd terwijl dat bij de BMW een dubbele rij is. Je ziet ook de lakkleur als je in de auto zit rondom de deur en dat was bij de BMW niet zo. Ondanks dit “gemis” aan rubbers is de auto buitengewoon stil met rijden, dat dan weer wel.


Rijden:
Tja, hoe ervaar je de overgang van een 320dA naar een Octavia?
De keuze voor deze auto is zoals gezegd gemaakt vanwege het feit dat de 3-serie Touring een paar gram teveel uitstoot had volgens mijn werkgever en dus moest ik een andere keus maken binnen de beschikbare merken.
Ik heb deze Octavia dus niet helemaal zelf uitgekozen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het – zeker gezien het prijsverschil van ruim 20K – erg mee vind vallen.

De auto is heel erg stil en rijd gewoon vlot (150 pk / 250Nm / 7-traps DSG). De automatische bak is goed maar niet zo verfijnd als de 8-traps ZF bak van de BMW. Zeker bij wegrijden gaat er af en toe een trilling door de auto en lastwisselingen worden minder goed opgepakt dat de ZF-bak. Maar dat zijn zeker geen zaken om echt een punt van te maken.

Ik heb nu ca. 2000 km gereden en nog niet écht doorgehaald maar de auto is vlot genoeg (0-100 8,3 sec) voor mij en ook bij hogere snelheden/toerentallen nog behoorlijk stil.


Conclusie na eerste indruk:
Als BMW-fan moet ik eerlijk bekennen dat het mij 100% meevalt en dat de verhalen over “budget auto” en “burgelijk blik” toch wel wat overdreven zijn. Wellicht heeft het merk nog te kampen met problemen uit het verleden. Als ik zie wat ze voor 30K produceren, dan heb ik daar best wel respect voor. Het is gewoon een ruime goed rijdende auto. En nogmaals, of je een auto mooi vind of niet, dat staat los van de kwaliteit en functionaliteit.

Overigens bewijst kwaliteit zich natuurlijk niet na 2000 km en dus kan ik meer zeggen na 100K+ kilometers. De BMW bleef gewoon goed en of deze Octavia dat ook lukt, daarover later meer in mijn volgende reviews.

Eindelijk 10K op de klok

  • 10.000 km

Eindelijk 10.000 km op de klok. Veel minder gereden dan normaal maar dat zal voor veel mensen gelden denk ik. Geen echte bijzonderheden te melden t.o.v. laatste update. Wel valt me op dat de DSG-bak inderdaad minder fijn rijdt dan de ZF-bak van BMW, zeker bij korte inhaalacties. De bak schakelt dan ineens 2-3 trappen tegelijk terug zonder dat je het gaspedeel echt flinkt intrapt en dat is niet fijn. Hoop herrie, hoog toerental ineens en weinig effect op de weg. Dus vanaf nu heel beheerst het pedaal iets verder induwen zodat de terugschakel actie redelijk netjes verloopt.

En verder mis ik de BMW I-drive toch wel steeds meer. Dat geklungel op een touchscreen tijdens het rijden is gewoon niet fijn en ook nog eens gevaarlijk. Wat mij betreft heeft de volgende auto (BMW?..;-) weer een I-drive.

Verder doet de auto wat ie moet doen en heb ik geen klachten over het rijden. Op naar de eerste servicebeurt...

30K eerste beurt

  • 30.000 km

Na 30.000 km nu eerste beurt gehad. Ik stond binnen 1 uur weer buiten. Geen bijzonderheden meldde de garage en ik kan me daarbij aansluiten. De auto doet wat ie moet doen en in het afgelopen jaar hebben zich geen rare dingen voorgedaan.

Is dan alles goed wat mij betreft?
Nee, dat niet. Ik vind de DSG-bak niet fijn, zeker niet als je een ZF-bak gewend bent. Bij rustig accelereren gaat het goed en blijft de bak in dezelfde versnelling staan maar bij iets meer druk van het gaspedaal schakelt de automaat ineens 2-3 versnellingen terug en brult de auto het uit...voelt ongemakkelijk en mijn vrouw kijkt me soms vertwijfeld aan en zegt vervolgens "wat ben je aan het doen?".... ;-)
Dus het stapsgewijs terugschakelen bij accelereren is heel lastig...beetje onbedoeld alles of niets.

Verder vind ik het rare plastic knopje voor de cruisecontrol nog steeds heel onhandig en dat in een auto die toch vooral praktisch is ontworpen met allerlei handige gadgets.

Maar behoudens genoemde zaken rijd de auto verder heel fijn met stille en krachtige motor en ditto aandrijflijn. Op naar de volgende 30K.

100K grens

  • 98.500 km

De Octavia heeft zojuist weer onderhoud gehad op ca. 100K km en is inmiddels 3,5 jaar oud. Heel weinig te melden eigenlijk want de auto doet wat hij moet doen. De "ergernissen" over DSG-bak en CC zijn er nog steeds maar buiten dat heb ik heel weinig klachten. Zoals al in het AW-artikel over 25 jaar Octavia wordt gemeld is de auto robuust, ruim en qua prijs/prestatie verhouding zeker goed te noemen.
Ik ben na de leaseperiode niet van plan om de Skoda over te nemen (ga weer terug naar BMW) maar heb toch even gekeken wat de auto nu nog zou moeten opbrengen na 3,5 jaar en 100K....ongeveer 21K aan vraagprijzen bij dealers en dat op nog geen 30K aanschafprijs vind ik buitengewoon netjes. Wel hierbij vermeld dat een nieuwe Octavia inmiddels vanaf 40K zal kosten ipv 30K en dat speelt ook een rol natuurlijk. We rijden vrolijk verder ;-)

120K en eruit

  • 119.600 km

De Octavia is aan het einde gekomen van de leaseperiode en er is eigenlijk niets toe te voegen aan mijn vorige update. Een fijne ruime betrouwbare auto die - zeker voor zijn prijs toendertijd ca. 30K - heel veel waar biedt. Geen enkele echt probleem gehad in deze 120.000 kilometer maar de auto heb ik ingeleverd vanwege einde leasetermijn.

Naast de BMW X3 hebben we nu een nieuwe FIAT 500e gekocht waarover ik in een aparte review meer zal vertellen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.