en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Octavia 2.0 TDI Greentech Elegance Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
De keuzelijst :
-VW Golf variant Highline 2.0 TDI DSG
-Volvo V60 Momentum D2 Auto
-Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
Zoals je kan zien wilde ik een automaat.
Ik moet regelmatig naar Zaventem en daar sta je dan, veel in de file.
Op papier krijg je het meeste waar voor je geld bij Skoda.
Deze is bijna full-option :
Auto-airco
Verwarmbare Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen
Adaptieve Cruise Control
Half leder, half stof bekleding, sportstoelen
Pro Navigatiesysteem
Meedraaiende Xenon verlichting
Dark-look verlichting vooraan
Led Verlichting achteraan.
Key-less entry system
...
De eerste km's ging redelijk goed.
DSG is inderdaad een plezier om mee te rijden en vermogen heeft de Skoda genoeg.
Wel viel me op dat de auto niet zo stil is op autosnelweg.
Nu zijn onze Belgische wegen ook niet van de beste kwaliteit ;-)
Maar het stoorde me wel en vooral als ik aan het bellen was.
De mensen verstaan mij met moeite en dan moet ik altijd vertragen tot rond 90 km/h. Dit vind ik echt niet kunnen gezien ik de pro Navi zitten heb.
Over de Navi zelf heb ik geen klagen, werkt snel, correct en duidelijk.
Over de audiokwaliteit zal ik kort zijn, ondermaats.
Maar ik ben nu ook wel een audiophile en had beter de Harman Kardon installatie bijbesteld. Maar mijn budget was op. :-(
Dan de stoelen, bij Skoda noemen ze dit sportstoelen!!!
Deze bieden voor mij te weinig zijdelingse steun.
Ook de zitting is te kort om mij onderbenen te ondersteunen bij lange ritten. (Ik doe tussen de 200 a 300 km per dag.) Ik meet 1.88m.
Ook vervelend vind ik de te klein dieseltank. Ik kan namelijk max. 45L tanken en dan mag ik 700km later, terug denken aan tanken. Meestal moet dit dan 2x per week.
Dan de adaptieve Cruise Control, hiervoor heb ik 700 euro extra bijbetaald, achteraf bekeken beter niet gedaan.
Op autosnelweg en het is druk, geraak je telkens achterop,.
De andere Chauffeurs schieten er zich nog even tussen en de Skoda gaat dan (onnodig) automatisch hard op de rem, omdat hij de ingestelde (op kortste) afstand moet behouden. De ACC vind ik wel top op de gewone wegen, stel je ACC in op 100km/h en hij volgt netjes je voorganger zonder dat je iets hoeft te doen.
Maar bij mijn volgende auto bestel ik deze zeker niet meer bij.
Tot rond de 60.000 km geen problemen gehad.
Was redelijk tevreden van mijn keuze maar het was al duidelijk dat de volgende geen Skoda meer zal worden. Is echt niet voldoende voor wie veel de baan op moet.
Opeens begon de wagen geweldig te schokken.
Onmiddellijk naar de dealer geweest en moest daar blijven om verder te onderzoeken. Na twee dagen de wagen terug mogen halen, wat blijkt, dat hij het niet meer schokt of trilt, dus niet gedaan of veranderd.
Volgens de dealer geen probleem.
Rond 80.000KM, Dan op een frisse morgen en ik was nog maar 3km ver, groot alarm, de temperatuur van het koelvloeistof te hoog! Onmiddellijk gestopt, motor uitgezet, ik dacht een lek maar het reservoir was nog voldoende. terug proberen starten en alles was weer normaal. Voor de zekerheid toch maar eens naar de dealer geweest en mocht hem terug achterlaten. De waterpomp moest vervangen worden, ze wisten van dit probleem maar ze lossen dit maar op als er klachten zijn denk ik. Van service gesproken???
De auto blijft vervelend luidruchtig en de zetels zijn echt niet goed.
Blijft ook nog steeds schokken en beven. Het is zoals je een versnelling te hoog rijd volgens je snelheid, plus je hebt continue het gevoel dat hij zal stilvallen.
Leuk is anders.
Bij de volgende beurt 90.000Km nog eens vermeld maar ze vertelden mij dat het niet klopt en dat zij echte testpiloten zijn.
De auto reed ik dan maar trillend verder rijden maar bij het volgende onderhoud (120.000km) was ik het echt beu.
Het was ook wel slechter en duidelijker geworden.
Plots hadden ze het gevonden, een kapotte injector.
Ik reed dus al 60.000km zo rond en ik verbeelde me blijkbaar maar iets in. Van een slechte dealer en service gesproken!!!
En dan durven ze nog een testrit aanrekenen op de factuur.
Het trillen is nu wel opgelost maar voor mij zeker geen Skoda of VW of Audi meer.
We zitten nu op 130.000km en mijn vrouw komt me vertellen dat ze de zetel en spiegels niet meer in haar positie kan krijgen.
Ik dacht, ja weer zo typisch voor vrouwen en elektronica, maar ik heb me mogen verontschuldigen aan haar.
Blijkt nu dat het geheugen van de zetels en spiegels niet meer werkt. De knoppen zijn trouwens ook niet verlicht voor 's nachts, dit zijn toch grote fouten vind ik.
Mijn vorige wagen was een japanner, bij hen zit het toch allemaal beter en sterker in elkaar.
Misschien moeten ze daar even in opleiding ipv te sjoemelen met de software van hun motoren.
Gezien de slechte kwaliteit van deze wagen zal ik de nodige zaken hier verder vermelden.
Tot binnenkort.
Hier zijn we weer met intussen 185.000km.
Ik heb twee sterren toegevoegd voor de betrouwbaarheid omdat de Skoda mij nooit in de steek heeft gelaten.
Op gebied van comfort vind ik de auto te luidruchtig om dagelijk veel km's te doen en de zetels geven te weinig steun.
De GPS heeft de laatste tijd wat keuren en er zit een lichte ruis op de speakers (uitgang versterker).
De ruis zit niet aan de ontvangst want ik heb het voorval als ik bel (gsm), op BT streaming, DAB+ en op FM.
Het probleem van het geheugen op de zetels is plots opgelost maar de spiegels deden dan raar, intussen ook opgelost.
De DSG begint te schokken bij vertrek vooruit en achteruit, het gaat niet meer zo zacht als in het begin.
Voor de rest vind ik de onderhoudsbeurten redelijk duur voor een Skoda. (Klein 350 euro, groot 750 euro)
Ik heb nog een Honda FR-V 2.2 CTDi (privé) en die is toch een stuk goedkoper.
Misschien is de Skoda duur omdat de garage weet dat het een leasingwagen is.
Het einde van de leasing is in zicht en de nieuwe is reeds besteld, een BMW X1 1.8d Automaat.
Ik heb Skoda niet meer overwogen en de producten van VAG hebben een te hoge CO waarde, als je echt iets van vermogen en een automaat wil.
Hierin doet BMW en Mercedes het beter.
In elk geval, zolang het leasebudget het toelaat, geen Skoda meer voor mij.
Tot binnenkort voor een review van de BMW.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.