Skoda Octavia 1.6 TDI Elegance Businessline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 TDI 105pk Greentech Elegance Businessl |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 155.000 km |
Dik tevreden over de eerste klimeters
- 4.000 km
De tweede Octavia. Erg luxe uitvoering. Hij rijdt weer een slag beter als de vorige. Directere besturing, veel stiller (en de vorige was al niet rumoerig. Veel ruimte, vooral achterin.
Er gaat veel automatisch in deze auto. Even wennen, maar imposant wat er allemaal gebeurt als je in of uitstapt.
De DSG is nog verfijnder dan de vorige en de motor voelt nog soepeler aan. Merkbaar is dat de versnellingsbakverhoudingen zijn gewijzigd om de uitstoot binnen de grenzen te houden voor de 20% bijtelling. Vervelend is dat allerminst. Als het nodig is, tikje tegen de pook naar de S-stand en hij gaat er als een speer vandoor. DSG-bediening is ook fraaier dan de vorige.
De auto is terug geweest naar zijn geboorteplaats Mlada Boleslav in Tsjechië. Aldaar het Skoda-museum bezocht en een fabrieksbezoek gedaan. Bijzonder indrukwekkend. Eigenlijk besef ik nu pas wat een gecompliceerd product de auto is en daar maken ze er dus 800 per dag van !!!
Minpuntje, ik heb 17 inch velgen met dunne banden. Daardoor veert hij wat stug. Maar wat lucht uit de banden laten lopen om het comfort te verhogen.
Luxe
- 14.000 km
Alweer 14.000 km op de teller. De auto bevalt steeds beter.
Ik moest in het begin wennen aan de brede zit op de stoelen, maar nu ik eraan gewend ben geeft dit een erg luxe gevoel. De stoel is nu ook een beetje "ingezeten" , dat voelt veel beter aan.
De diverse systemen die automatisch zaken voor je regelen zijn fantastisch. Voorgloeien van de dieselmotor is niet meer nodig. Het lijkt wel of de auto voelt dat ik instap, voorgloeit en zodra ik op de startknop druk, lopen.
De automatisch schakelende bi-xenon is fantastisch. Wat een licht !
Zoals in het vorige bericht opgemerkt zijn de overbrengingsverhoudingen van de DSG langer dan in de vorige auto (met DSG en dezelfde motor). Ook dat was even wennen. De vorige speerde er altijd vandoor. Deze doet het rustiger aan. Vervelend ? Nee, eigenlijk niet. Ik rijd er rustiger door en dat geeft ook een luxe gevoel.
Kan hij hard ? Ja hoor. De motor is nu lekker los en je trapt hem zo naar de 180 km/h en het blijft opvallend stil in het interieur.
Ook de stilte in het interieur geeft een luxe gevoel.
Tegenvallers ? Niet verwacht, maar de remschijven voor waren krom. Dat mag niet gebeuren. Vervangen door de dealer.
Op vakantie naar Schiphol, 4 reiskoffers achterin. Die schoof je in de vorige Octavia zo naar binnen en klep dicht. Nu was het nodig om de hoedenplank te verwijderen en een deel van de achterleuning los te zetten, anders ging de klep niet dicht. In volume is de bak groter, maar de vorm is kennelijk toch anders. Niet simply clever van Skoda, want de Octavia wordt ook veel als taxi gebruikt.
Mijn agenda loopt vanaf september weer behoorlijk vol. Dat worden een boel kilometers. Ik zie ze graag tegemoet.
Reactie op de reacties
- 14.000 km
TAGheuer, de foto's zijn van mijn auto, ik denk dat ik ze na 19-4 heb geplaatst.
ZnelleZudha
Ik kan uiteraard nog niet zeggen of deze DSG het goed gaat volhouden. De vorige hield het 145.000 km prima uit en werd niet gespaard, eerder gespeerd.
In die zin dus dezelfde ervaring als Darkside.
Minder kilometers dan verwacht
- 24.500 km
Gedacht vanaf september flink kilometers te maken. Door problemen met één van onze producten heel veel troubleshooting gedaan op kantoor. Agenda dus grotendeels leeggepoetst. Niets voor mij, veel op kantoor zijn. Eens een zigeuner, altijd een zigeuner.
Problemen met de remmen nog niet goed opgelost. Bij 23.500 weer naar de garage. Alles nagekeken, uitgebalanceerd, etc. Het leek me strek dat de remschijven alweer krom waren. Sindsdien nog maar 1000 kilometer gereden, maar trillen doet het nog steeds. Deel van de verklaring volgens de dealer, 17 inch met 225/40 banden dan voel je meer dan met andere banden.
Tikkeltje onzin lijkt mij, maar zij zijn de deskundigen. Zojuist 205/60/16 winterbanden (dus met andere velgen) erom laten leggen. Eens kijken of de verklaring van de dealer dan nog opgaat.
Ik hoop ook dat het veercomfort door de banden weer iets beter wordt.
Ik merk dat ik vaker dan in de vorige Octavia de sportstand kies. De D is t.b.v. de 20 % iets teveel afgeknepen.
De DSG pakt bij optrekken met wat meer vertraging op dan ik was gewend. In druk stadsverkeer zet ik hem ook nog wel eens in S. Niet echt nadelig, maar je neemt natuurlijk geen automaat om vervolgens toch het denkwerk te moeten verrichten.
Verder blijft het een luxe auto en je raakt gewend aan systemen die zaken automatisch voor je regelen.
Enige tijd terug een ree op de auto gehad. Tijdens de reparatie een andere auto mee gehad en dan vergeet je bijvoorbeeld het licht aan te zetten.
Skoda moet bij de upgrade of nieuw model meer werk maken van het comfort van het onderstel. Voor zo'n luxe auto is hij gewoon wat te stug.
Veel prima kilometers
- 130.000 km
Inmiddels alweer 130.000 gereden. Met veel plezier. Tijdelijk een probleem gehad met de remmen, maar dat is prima opgelost door de dealer/importeur.
Waterpomp is vervangen i.v.m. niet goed openen en sluiten. Kleine ingreep.
Lekke band gehad, maar daar kan de auto niks aan doen. Meer dan 10 jaar geleden dat ik een lekke band had. Nu echter geen reservewiel. Op de auto-ambulance, tijdelijk wiel en band erop. Band gerepareerd en bij de dealer er weer op laten zetten. Bijzondere procedure a.g.v. ontbreken van het reservewiel.
Begin volgend jaar gaat hij eruit, maar van mij mag hij nog wel even door.
Auto ingeleverd
- 155.000 km
Helaas. De lease-levensduur is voorbij. De auto ingeleverd.
Ik zal hem missen. Voorlopig een auto van het 'parkeerterrein" i.v.m. vertrekkende collega's. Over de vervangende auto straks meer.
De Skoda was een lekkere ruime auto. Nu bewonder ik de ruimte nog meer. De auto waar ik nu in rijdt heeft ongeveer dezelfde buitenmaten, maar waar hebben ze de ruimte gelaten ?
Wat raak je gewend aan zaken die automatisch gaan en hoe eenvoudig is de bediening van de infotainment en navigatie in de Skoda.
Ik rijdt nu in een Ford Focus Wagon. Kraak nog smaak. De Skoda was uit 2014, de Ford is uit 2015. Wat een groot verschil in kwaliteit.
De Skoda was een automaat, ik moet nu weer schakelen. Europeanen zijn maar rare mensen dat ze een handgeschakelde bak prefereren boven een automaat. Kwestie van tijd. Over 15 jaar rijdt iedereen elektrisch en daar valt niets in te schakelen.
Is er dan niets goed aan de Ford. Nou, vooruit , de cruisecontrol zit op het stuur. Daar kan VAG nog wat van leren, want die leveren erg onhandige bediening van cruisecontrol met pielknopjes op een handel achter het stuur. De motor valt niet tegen. slechts 95 pk, maar is redelijk vooruit te krijgen. Bediening en werking infotainment en navigatie is dramatisch. Ongelooflijk hoe een merk als Ford zoiets kan leveren. In 2015 nog een cd-sleuf in het dashboard leveren getuigt niet echt van "bij de tijd" .
Het vervelendste is nog dat ik er geen goede zitpositie in krijg. Ik zit te vaak aan de stoel te rommelen.
Gelukkig hoeft deze nog maar 28.000 km en dan zijn we deze weer kwijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business
- 2017
- 184.551 km

Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Greentech Elegance Businessline
- 2014
- 251.864 km

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Greentech Style Business | Org. NL | BOVAG Garantie | Full LED | Half Leder | PDC Voor&Achter | Stoelverwarming | Sportstuur | Cruise Control |
- 2017
- 104.413 km