Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)

autoreview

Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)
Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst100.000 km
Lezerswaardering: 90%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Skoda van de zaak

  • 7.600 km

Eind 2016 mocht ik na 4,5 jaar in een VW Jetta 1.2 TSI Comfortline Executive gereden te hebben (zie review), een nieuwe auto uitzoeken van mijn werkgever. Het maximale bedrag is vastgesteld op 30.000 euro incl. afleverkosten. Hier bovenuit komen betekent een eigen bijdrage. Daarnaast is diesel verplicht en wilde mijn werkgever het kenteken op 2017 hebben.

Gezien mijn voorkeur voor de auto’s van de VAG groep, proefgereden in een Golf 5 deurs. Reed prima en ook het connected deel prima in orde! Helaas qua ruimte toch aan de krappe kant, vooral als gezinsauto. De kinderwagen paste ingeklapt wel in de kofferbak, alleen hiermee was deze wel helemaal vol. Koffers naar de achterbank dus bij vakantie.

Aangezien een Golf Variant Business rond de 33K zou uitkomen, viel deze optie af. Op dezelfde dag bij dezelfde dealer in een Octavia Combi met DSG gereden, de kinderwagen paste met gemak en ook koffers en tassen hadden nog voldoende ruimte. Aangezien de DSG als actie voor half geld verkrijgbaar was op de Skoda, heeft dit me over de streep getrokken om voor de Skoda te kiezen.


Gekozen opties

Thuis ben ik gaan puzzelen met de configurator, om zo dicht mogelijk bij de 30K in de buurt te blijven. Best lastig als de basisauto (1.6 TDI DSG Ambition Business) al op 29.000 euro zit…

Aangezien ik weer 4 a 5 jaar vooruit moet met de auto, toch gekozen voor een aantal opties: het Dynamic pakket in verband met de sportstoelen en het sportstuur; het Canton audio pakket ivm de betere speakers en DAB+.

Ik heb lang over de kleur getwijfeld, maar gezien de behoorlijk hogere meerprijs voor de metallic lakken, toch voor Corrida Red gekozen boven de basislak (donkerblauw unilak). Mooi detail is dat je bij het Dynamic pakket kunt aangeven dat je de sportstoelen een rode tint kunt meegeven, een geslaagde combinatie.

Al met al kwam de auto op 31.000 euro, toch fors voor een Skoda met relatief weinig opties. Aan de andere kant, de Style Business met een 2.0 TDI motor gaat met een paar opties zo naar 36.000 euro.

De reden dat ik de eigen bijdrage laag wil houden, is dat ik overweeg om na een paar jaar de Octavia niet meer privé te gaan rijden. Mijn vrouw rijdt nu in een Kia Picanto (zie review), als we deze op den duur gaan inruilen tegen wat groters, dan kunnen we die auto privé rijden en bespaar ik me de bijtelling (welke met ingang van 2017 22% is geworden). De eigen bijdrage mag van de bijtelling worden afgetrokken, wat financieel erg interessant is. Van de 1000 euro betaal ik slechts iets meer dan de helft. Als ik stop met privé rijden, stopt ook de bijtelling, maar blijft de eigen bijdrage staan, welke dan wel in zijn geheel moet worden voldaan (geen belastingvoordeel meer).


Exterieur

Helaas is de auto nog het model van voor de facelift. Het gefacelifte model zou pas mei / juni geleverd kunnen worden. Daarnaast was het gefacelifte model niet te configureren op het moment dat ik de auto heb besteld. Gelukkig zijn de optische veranderingen miniem aan de buitenkant. Al met al ben ik best blij met het uiterlijk van de auto. De rode kleur staat m goed en ook de standaard velgen zien er aardig uit. Gelukkig wel lichtmetaal standaard, bij mijn Jetta van 2012 waren dit wieldoppen. Heb nog overwogen om voor de Theron velgen te gaan, echter de meer prijs van 250 euro bleek nog exclusief een BPM verhoging te zijn, waardoor 1 inch grotere wielen toch ongeveer 800 euro duurder zou gaan worden.


Interieur

De binnenkant ziet er goed uit. Dit komt mede door het Dynamic-pakket denk ik. Ik ben zelf aan de lang kant met mijn 1,95, mede daarom ook voor de sportstoelen gekozen, echter het zitvlak is aan de korte kant. Aangezien de stoel niet kantelbaar is, is dit niet op te lossen helaas.

Het dashboard is overzichtelijk, niet echt frivool te noemen. Degelijkheid troef bij Skoda. Ik moest wel wat wennen aan de snelheidsmeter, de getallen staan in de rondte genoteerd, met de meter mee. Kan via de boordcomputer ook de digitale snelheid laten weergeven gelukkig.

De auto is enorm ruim, vooral de kofferbakruimte is erg groot. Zoals gezegd erg handig voor de kinderwagen. Heb laatst een enorme doos met apparatuur mee moeten nemen naar een klant, de Octavia slikt het zonder morren.

Ook achterin is het prima toeven. Als ik achter mijzelf ga zitten, dan is er nog voldoende ruimte. Als mijn vrouw rijdt en ik zit even naast mijn (10 maanden oude) zoon, dan is het helemaal ruim bemeten. Uiteraard zit de achterbank wel minder lekker dan de stoelen voorin. De kleurstelling van de voorstoelen is gelukkig wel doorgetrokken naar de achterbank.


Aandrijflijn

Tsjah, de motor en de bak. Een niet onbelangrijk onderdeel van een auto natuurlijk. In het dagelijkse verkeer volstaat de 1.6 TDI prima. Het koppel komt lekker vroeg vrij en je kunt dus vrij vlot doorrijden zonder dat de motor echt toeren hoeft te maken. De motor is nergens echt snel, maar kan prima meekomen. De meerprijs voor de 2.0 TDI is zo’n stuk hoger, dat het de 1.6 is geworden.

De DSG draagt enorm bij in het comfort. De dubbele koppeling zorgt ervoor dat je geen schokjes of overgangen voelt bij het versnellen, of je moet echt het gas vloeren. Soms aarzelt de bak even, vooral bij het vlot oprijden van een voorrangsweg bijvoorbeeld. Net alsof ie even moet bedenken wat ie gaat doen.
Het handmatig schakelen met de DSG werkt niet zo goed, de bak houdt toch nog zijn eigen wil er op na. Hij schakelt bijvoorbeeld voor je terug. Als de bak in D staat, dan schakelt ie zelf nooit terug naar de 1, tenzij je echt praktisch stil staat, maar als je m in handmatig hebt staan, doet ie dat wel! Dit zorgt dus voor onverwacht hoge toeren bij het nemen van een drempeltje bijvoorbeeld, het effect wordt nog versterkt doordat je zelf denkt dat de bak nog in zijn 2 staat.

Ook de S stand van de bak toont wat vreemd gedrag. Wellicht dat dit bij benzinemotoren wat beter tot zijn recht komt, maar in de S houdt de bak de motor onnodig hoog op toeren. Dit terwijl het koppel al vroeg beschikbaar is. Misschien is het handig om te gebruiken in de (steile) bergen of met een zware kar ofzo, maar in de dagelijkse praktijk is het overbodig.

Neemt niet weg dat ik zeer gelukkig ben met de keuze voor DSG, in de normale D stand werkt de automaat voortreffelijk!


Rijeigenschappen

Qua rijeigenschappen kan ik kort zijn, erg comfortabel, maar nergens echt sportief. Een bochtig weggetje kun je beter met een BMW doen. De Skoda is hier gewoon niet voor gemaakt. De meeste mensen zullen m daarvoor ook niet kopen denk ik.


Ergonomie + Kwaliteit

De ergonomie is prima, maar sommige dingen steken toch iets beter in elkaar bij zusterbedrijf VW. Zo vind ik de knopjes op het stuur niet erg prettig werken, ze staan te ver uit elkaar. Kan natuurlijk een kwestie van gewenning zijn, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat je op het stuur moet gaan kijken welk knopje je indrukt.

Gebruikte materialen doen hier en daar wat goedkoop aan. Op ooghoogte is alles prima in orde, maar bijvoorbeeld het dashboardkastje is wel van erg hard plastic. Ook rondom en onder de stoelen doet het goedkoop aan. Premium is het zeker niet, maar ik vind het niet storend.


Connected + Multimedia

De gekozen auto is een businessline model, dit betekent dat er wat extra “gimmicks” zijn voor de zakelijke gebruiker. De Mijn Skoda App met daarin diverse functies. Helaas is de App gratis tot op zekere hoogte. Wil je gebruik maken van de geautomatiseerde rittenregistratie, dan kost dit 100 euro per jaar.

Daarnaast is het Smartlink voor Carplay / Android Auto gedeelte ook niet gratis. Ik weet niet of Smartlink een onderdeel is van de Businessline / Connected modellen, maar ik had gehoopt dat dit er op zou zitten. Helaas! Kosten 233 euro… Vooral zonde omdat er zonder Smartlink geen volledige integratie van Spotify is. Ik laad de iPhone op via een USB kabel en via deze weg kan ik ook muziek beluisteren (ook mogelijk via Bluetooth). Helaas is het niet mogelijk om door playlisten heen te scrollen of om een andere playlist te kiezen. Dit moet dan weer met de telefoon. Erg jammer.

Voor de rest presteert het multimediasysteem prima. Zeker in combinatie met de Canton speakers klinkt de muziek prima. Heb wel het gevoel dat de speakers nog wat beter moeten worden met de tijd, ben ze feitelijk nog aan het inspelen. Het nut van de centerspeaker ontgaat mij een beetje, aangezien 99% van alle muziek in stereo is opgenomen. De Canton Equalizer kan wat surround trucjes toepassen, maar echt veel beter klinkt dit niet.

Het nadeel dat de auto van net voor de facelift is, heeft als voordeel dat dit systeem nog fysieke knoppen heeft in plaats van alles touch.


Problemen

Niet echt noemenswaardig, het lampje van de bandenspanning heeft een paar keer vervelend gedaan. De dealer heeft gekeken, maar kon niks vinden. Het probleem is uit zichzelf weer weggegaan. Een stuk of 5 keer gehad, elke keer met de resetknop op kunnen lossen.

Verder gingen er laatst allemaal lampjes branden omtrent de cruise control, start stop systeem, het stabiliteitsprogramma en het ABS systeem toen ik met 140 over een kleine oneffenheid reed op de A32. Was 5 minuten later weer goed. Misschien de auto nog een keer uit laten lezen binnenkort.

Als laatste nog een opmerking over de Michelin Crosclimate banden die gemonteerd zijn. Deze maken bovengemiddeld lawaai op de snelweg. Bij snelheden van 110 en hoger zijn ze nadrukkelijk aanwezig in het interieur.


Conclusie

Het is een auto die erg veel ruimte biedt en comfortabel rijdt. Ideaal voor een jong gezin. In zijn klasse zo’n beetje de grootste auto die te verkrijgen is tegen een schappelijke prijs. Tuurlijk zijn er nadelen te benoemen, maar misschien zijn mijn eisen aan de hoge kant. Mede door mijn lengte vind ik het een gemis dat de sportstoelen niet kantelbaar zijn en dat alle Connected functies niet standaard zijn.

Vage problemen met cruise control

  • 24.000 km

De auto bevalt nog altijd prima. Inmiddels staat de teller op 27.000 en het is nog steeds erg prettig hoeveel ruimte de auto biedt.

Ook is er een akkefietje geweest met de auto. De cruise control deed het af en toe niet, gevoelsmatig bij koud weer. De auto is twee keer bij de garage geweest, de eerste keer een uur voor het uitlezen van de auto, de tweede keer langer zodat ze beter konden troubleshooten samen met de fabrikant. Uit deze tweede analyse bleek dat de accu te zwak werd bevonden door de auto, waardoor deze niet-kritische zaken uitschakelt. Een beetje vreemd dat dit alleen maar uitmondt in een storing in de cruise control.

Na vervanging van de accu heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Einde Skoda

  • 100.000 km

De auto heeft eigenlijk geen enkele grote storing gehad. Onder garantie zijn de versnellingspook (automaatpook) vervangen omdat het chroom hierop los liet. Tevens is er een herstelactie gedaan op de achterruitverwarming. Vanaf 90.000 kilometer begonnen de banden te cuppen en dit was goed te horen bij bepaalde snelheden.

Inmiddels ben ik overgestapt op een VW ID3, review hiervan volgt snel. Al met al heeft de Skoda 4,5 jaar prima dienst gedaan!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.