Skoda Octavia 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline (2013)

autoreview

Skoda Octavia 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Businessl (2013)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI 140pk Greentech Elegance Businessl
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst360 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een verse start

  • 360 km

Na bijna 4 jaar zeer tevreden met een Octavia 1.8 TSI DSG gereden te hebben, mocht ik van mijn werkgever een verse auto uitzoeken.
Na een speurtocht in de wereld van de lagere bijtellings auto's, bleven er een handje vol over. Dit kwam mede door mijn eis dat de auto over een automaat moest beschikken. De keuze is dan beperkt als je onder de gehate 25% wilt komen. Daarnaast moest de auto te gebruiken zijn als familie auto.
Op het lijstje stonden de Opel Ampera, Citroen DS5 Hybrid, Peugeot 508 Hybrid en de Skoda Octavia. Na wat proefritten was de keuze snel gemaakt. De Opel Ampera rijdt super, maar is te klein voor een gezin met twee kids (lastig die stoelen achterin en kleine kofferbak). De Citroen en Peugeot vielen voor mij al snel af door die half automaat. Als je een DSG gewend bent zijn dit ondingen!

Na de nieuwe Octavia gezien te hebben, was ik meteen onder de indruk. Wat een ruime auto! Helaas was in juni de 1.4 TSI met automaat nog niet beschikbaar, maar na een proefrit met een handbak versie kwam ik al snel tot de conclusie dat deze motor niet veel trager is als de oude 1.8 TSI. De oude 1.8 TSI heeft 160 pk en de nieuwe 1.8 alweer 180 pk. De nieuwe 1.4 TSI heeft 140 pk, maar hetzelfde koppel als de oude 1.8 TSI. Op papier is de 1.4 TSI slechts een 0.5 seconde trager van 0-100 km/h (7,9 sec voor de oude 1.8 en 8,4 sec voor de 1.4), dus waar heb je het over? Met op ieder hoek van de straat een camera in dit land, heb je niet veel meer vermogen nodig.

Dus de keuze viel op de nieuwe Octavia met een 1.4 TSI DSG in de Elegance Businessline uitvoering. Afgelopen vrijdag was de heugelijke dag en ik kan kort zijn...een geweldige auto. De Octavia II vond ik al niet slecht rijden, maar de nieuwe Octavia rijdt weer een tandje (nou zeg maar een heel gebit!) beter. Het onderstel, de besturing, de motor en vooral de DSG bak zijn alle verbeterd.

De uitvoering elegance business line is prima uitgerust:
* Automatische lichtschakeling
* Automatisch dimmende binnenspiegel en buitenspiegels.
* Mistlampen voor
* Dagrijverlichting via leds
* Regensensor
* Xenon verlichting met meedraaiende koplampen en was installatie
* Uitgebreid in te stellen stoelen
* Columbus navi met 64 Gb harde schijf met mega touchscreen. Een grote verbetering in vergelijk met de vorige Columbus. Zeer veel instelmogelijkheden en goed geluid.
* 10 Canton luidsprekers + subwoofer
* Bluetooth telefoon installatie.
* 17 inch lichtmetaal.
* Bandenspanning controle systeem
* Park pilot voor en achter met scherm aanduiding in de Columbus radio.
* Gescheiden automatische airco.
* Inklapbare en verwarmde spiegels.
* Lederen stuur met div. knopen voor boordcomputer, telefoon, e.d.
* Maxi dot kleur boordcomputer
* 12 volt aansluitingen voorin en in de achterbak.
* Bagagenetten. Niet standaard. De mijne meegenomen van vorige auto.
* Cruise control.
* Electrische ramen voor en achter.
* KESSY, keyless entry
* Verwarmbare voorstoelen
* Front assistance
* Automatische parkeerhulp
* Start/Stop systeem
* Optie: Software motorinstellingen te wijzigen
* Optie: Ruitenwisser achter.

Kortom, genoeg comfort.

-- Update 4000 km --

Na 3 weken zo'n 4000 km verder, inclusief een rit naar Oostenrijk.
Algehele indruk....heel goed! De 1.4 TSI motor met DSG bak is perfect. De motor pakt goed op en is meer dan krachtig genoeg om met het verkeer mee te komen. je merkt weinig verschil met de oude 1.8 TSI, al hing die ietsje meer aan het gas. Maar een muggezifter die daar over valt.
De DSG bak is in vergelijk met de vorige versie enorm verbeterd. Die was al niet slecht, maar je merkt nu echt niet meer dat er van versnelling gewisseld wordt, terwijl de vorige in de lagere versnellingen nog wel een licht schokje liet voelen. Het schakelen gaat ook supersnel en blijft zo tussen de 1.500 en 2.000 toeren bij normaal optrekken.

Op hogere snelheden (Duitse Autobahn...ca. 150-170 km/h) wordt de standaard stuurbekrachtiging wat licht. Gelukkig zit er een software optie op mijn exemplaar, waarmee je de stuurbekrachtiging iets aan kunt passen. Door deze op de stand 'sportief' te zetten, wordt de besturing iets zwaarder en is het meteen perfect voor de hoge snelheden. Voor de Nederlandse snelheden is de standaard instelling voldoende en prima bij inparkeren en sturen op lagere snelheden.

Het algehele comfort van de auto is prima. Ik hou wel van een stevig geveerde auto en de auto ligt goed op de weg. Ook de stoelen zijn goed in deze versie. Ook na een lange reis, stap je nog redelijk fris uit.

De diverse gadgets van het Columbus systeem zijn leuk. Het voert te ver om ze hier allemaal te bespreken, maar ook de Columbus is qua bediening, navigatie en muziek mogelijkheden enorm verbeterd.

Het verbruik ligt nu zo rond de 1 op 15,7 voor gecombineerd gebruik, inclusief de Duiste Autobahn snelheden.
Het enige waar ik aan moet wennen is het start/stop systeem. Soms vind ik dit niet lekker rijden. Bijv. als er veel stoplichten achter elkaar zijn. Dan blijft de auto starten en stoppen. Gelukkig is er een knop aanwezig om deze eco terreur te killen. Maar dit is ook het enige puntje van kritiek op dit moment.

UPDATE juli 2014
----------------

De auto is de 19.000 km grens inmiddels overschreden. De algemene indruk: super! heel goed. Met name de motor in combinatie met de DSG automaat is een perfecte combinatie. Ook het verbruik wordt steeds beter. Bij snelweg gebruik op legale snelheden geeft de boordcomputer eenvoudig een verbruik van 1 op 20 km weer. Als dit echte waarden zijn is dit erg goed voor zo'n grote auto. Overigens is dit met alle toeters en bellen als airco, radio, e.d. aan. Dus geen gefake zoals de gebruikelijke verbruikscijfers. Gecombineerd geeft de boordcomputer 1 op 16,3 km aan.

Zijn er dan geen negatieve punten? Nou, om eerlijk te zijn is dat een lastige. Het start/stop systeem blijft soms wel irritant, maar is gemakkelijk uit te schakelen. Als ik dan iets moet noemen: de hoedenplank. Die blijft niet altijd even lekker in de uitsparingen zitten en gaat dan liggen klapperen tijdens het rijden. Maar een klap op de juiste plek en het is weer een tijdje stil.
Dus kortom...de Octavia is een prima auto en ik ben nog steeds tevreden en onder de indruk van de ruimte.

UPDATE 24 maart 2017 (ca 82.000 km)
--------------------------------------------------

Nog steeds zeer tevreden met de Octavia. Tussen de laatste review rond de 19.000 km en nu (ca. 82.000 km) geen problemen gehad. Normaal onderhoud gedaan en een setje banden vervangen. Of het probleemloos blijft is nog even de vraag. Sinds kort hoor ik af en toe een raar piep geluidje uit de DSG bak bij het optrekken. Dit gebeurt bij normaal optrekken. Echter is het niet altijd, dus afwachten.

Over 5 maanden is het lease contract ten einde en neem ik afscheid van deze fijne auto. De volgende auto zal geen Octavia meer worden. Op basis van mijn huidige auto gebruik en het gunstige bijtellingstarief van 4%, heb ik besloten om te gaan voor een Hyundai Ioniq Electric. Op basis van vele tests op You Tube, auto websites en een uitgebreide proefrit waag ik een sprong in het diepe. Ik benieuwd....wordt het 4 jaar genieten of afzien?

---------------------------------------------------------------------
Update 4 juli 2017 (ca. 90.000 km)

Het rare piepgeluidje uit de DSG bak bleek toch niet zo onschuldig. Tijdens een onderhoudsbeurt werd vastgesteld dat de koppeling vervangen moest worden. Dat is wel snel na zo'n 90.000 km, althans dat is mijn mening.
Op mijn vraag of mijn lease maatschappij akkoord was met deze aanpassing, kreeg ik het antwoord dat ze dat niet gevraagd hadden en dat het een coulance verhaal van PON was. Mijn reactie was 'dan zullen er wel meer klachten of problemen zijn met deze DSG bak'. Nou nee, dat was het niet. Het kwam heel weinig voor dat de koppeling vervangen moet worden bij deze DSG bak. Yeah...right. PON en coulance...PON staat nou niet bekend als een bedrijf met een ruimhartig coulance beleid, dus zijn er wel degelijk meer gevallen bekend. Misschien heb ik het geluk een lease auto te rijden en wil PON geen gezeur met de lease maatschappij hebben over kwaliteitsproblemen. Anders kan ik het niet verklaren.
Na de reparatie rijdt de auto weer prima. Merk wel dat de koppeling beter oppakt en minder slipt. Dat had de oude koppeling wel, al vanaf het eerste begin. Dus duidelijk wel een kwaliteit issue.

Wel meer elektronica probleempjes de laatste tijd. Park pilots die niet willen werken en dan opeens weer wel, multimedia systeem dat erg lang bezig is om op te starten en nog zo van de kleine storingen die ook uit zichzelf weer verdwijnen...vreemd.
Nou ja, als ie het nog maar volhoud tot eind oktober, dan is het einde lease contract en dan wens ik de volgende eigenaar veel plezier met een, op zich, goede auto. Alleen te hopen dat de kwaliteit goed blijft als de leeftijd toeneemt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.