Skoda Octavia 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2017)

autoreview

Skoda Octavia 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2017)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf67.500 km
KM-stand laatst119.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne reisauto

  • 119.500 km

1,5 jaar geleden besloten om mijn Peugeot 308 diesel in te ruilen voor de Skoda Octavia 1.0TSI.
Voornamelijk vanwege de aanstaande onkosten, maar ook omdat diesel steeds minder populair werd en ik op dat moment nog een redelijke prijs voor de 308 kreeg.

De dag van de proefrit reed ik naar de dealer met het idee dat de 1.0TSI wel veel te beperkt zou zijn voor zo'n grote auto. Al tijdens de eerste paar honderd meter bleek dit totaal niet te kloppen. De auto trok lekker vlot op en kan prima meekomen.
Belangrijk was dat Android auto present was dus dat meteen getest en werkt uitstekend.
Met halfleder interieur, Climate control en nog wat handigheden voelde de auto als een mooie upgrade t.o.v. de Peugeot.
De deal was snel gesloten.

Nu 1,5 jaar verder heb ik er ruim 52.000km mee gereden.

Naast dat de auto best pittig is, is deze ook verbazingwekkend zuinig. Op langere ritten is ruim 1op20 makkelijk haalbaar. Ik gebruik wel veel de cruise control.
Op de autobahn komt hij ook verrassend goed mee tot ca 180km/u. Daarna loopt hij uiteindelijk door tot boven de 200.

Er hebben in de tijd dat ik hem had 4 verschillende caravans achter gehangen van kleine Kip Kompakt tot een 230cm en 1300Kg zware Adria.
Uiteraard trekt hij de kleine Kip veel beter, maar ook de grote Adria gaat veel beter dan je zou verwachten. Alleen in heuvelachtig gebied goed de temperatuur in de gaten houden en tijdig terugschakelen.
Stabiliteit is prima. Ook bij 100km/uur.

Het comfort van de stoelen is voor mij prima. Ik ben 1.90 en kan een fijne zit vinden. Ondersteund door de lendensteun.
Stoelverwarming maakt het feestje compleet.
De ruimte op de achterbank is riant, zelfs met de stoel in mijn stand.

Het standaard audiosysteem is best goed. Ondanks dat het best laag gaat heb ik toch een actieve subwoofer ingebouwd om de speakers in de deuren wat te ontlasten.
De ingebouwde navigatie maakt in mijn ogen vreemde routes en de file info is niet accuraat. Die gebruik ik dus nooit. Geen probleem omdat Android auto zo goed werkt.
Ik heb zelf een achteruitrijcamera ingebouwd op de orginele plaats. Goed te doen als je een beetje handig bent en heel fijn in gebruik met de meebewegende lijnen.
Qua rijgeluiden is het geen uitblinker, maar echt storend is het ook niet. De motor hoor je op snelheid amper. Het zijn meer bandengeluid en windgeruis.

Dan het onderhoud.
Auto heeft 1 keer een onderhoudsbeurt gehad na 30.000km. Dat was een dure met vele vloeistoffen en filters. Advies was ook remblokken, maar die vond ik nogal prijzig bij de dealer. Later voor een fractie van die prijs zelf gedaan.
In het voorjaar kreeg ik melding van koelvloeistof niveau laag.
Vreemd want dat was kort na de beurt.
Bij laten vullen en kon weer een tijd rijden.
Toch zakte het langzaam dus maar eens goed laten nakijken.
De waterpomp moest vervangen worden. Bekend kwaaltje van deze auto's helaas. 750 euro lichter...
Ander bekend kwaaltje is gekraak op drempels. Dat is tijdelijk op te lossen door de draagarmrubbers in te vetten. Kan gewoon op straat en dan is het weer een paar maanden stil.
Buiten dat geen gekke dingen gehad.

Deze Skoda gaat er alleen nu wel uit.
Omdat hij zo goed bevalt, maar de wens voor een automaat groot is geworden heb ik een zelfde gekocht met DSG en de 1.5TSI.
Er zit iets meer luxe op als adaptieve cruise control, sensoren voorop en voorruitverwarming.

Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen, maar dat komt vast goed.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.