Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Business Edition (2023)

autoreview

Skoda Karoq facelift
Skoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq faceliftSkoda Karoq facelift

Signalement

UitvoeringKaroq 1.5 TSI ACT Greentech Business Edition
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 73.000 km

Vanuit mijn werkgever wordt een aantal auto’s opgegeven, waaruit ik mag kiezen. De Skoda Karoq 1.5 DSG Business was de beste keuze voor mij.
De Business is zeker geen kale uitvoering, maar vooral qua veiligheid schiet hij te kort.
Wat positief opvalt zijn een net afgewerkt dashboard, waar de belangrijkste dingen - gelukkig - met knoppen te bedienen is met voldoende info op de twee schermen, ook de navigatie werkt het eerste jaar goed (daarna moet je veel geld betalen voor updates en verkeersinfo; waarom krijg je bij een TomTom levenslange updates en bij Skoda voor 42000 euro een jaar?).
De auto in zijn geheel is gewoon netjes afgewerkt, vergelijkbaar met VW, maar niet speciaal beter, dan de Renault Scenic.
Ook de elektrische achterklep is heel handig; heel regelmatig heb ik daar voordeel van, wel werkt de voetbediening niet meer dan redelijk (die gebruik ik dus ook nooit meer).
Gelukkig zit er ook Keyless entry op en dat werkt - op de Skoda manier - goed; de auto opent met het aanraken van een voordeurklink en sluit als je de bovenkant van de klink aanraakt (dit laatste werkte pas na een update redelijk goed). Keyless entry werkt bij Renault toch veruit het best.
Verder zit alles op deze auto wat op een standaard auto aanwezig is.
Ook heb ik direct de achterlichten op de Noorse stand laten zetten, dus altijd aan.
Als extra’s heb ik alleen de inklapbare trekhaak (staat altijd uitgeklapt), reservewiel en veiligheidsnet.

Een aantal dingen vallen mij tegen t.o.v. de Scenic.
Er is geen mogelijkheid om de bandenspanning af te lezen, dit is gewoon knullig. Nu krijg je een melding als de band echt lek is, maar even wekelijks in het display kijken (wat ik de laatste 15 jaar doe) is er niet meer bij.

Er is geen dodehoekspiegel (asferisch) en geen dode hoek controle, dus complete auto’s verdwijnen in die dode hoek. Ik heb nu dus ook van die jaren 80 spiegeltjes op de spiegels geplakt, wat ook goed werkt, maar ja……

De enige moderne safety is het automatisch remmen bij een bijna ongeluk, dit werkt vooral irritant, de auto gaat soms zelfs voor tegenliggers of bij een dubbele oprit vol in de remmen. Ook achter zit dit erop en dat werkt wel, maar ook bij gras en struiken, dus regelmatig ging de auto in Noodstop als ik achteruit het gras inreed (nu staat dat uit).

Dingen als Lane departure of automatisch grootlicht zijn ook niet aanwezig.

Waar ik nog steeds niet aan kan wennen, zijn de knullige knopjes voor de cruise control; aan zetten en resume gaat nog wel met dat kleine knopje op de stengel, maar de cruise control uitzetten met dat klapschakelaartje bovenop de stengel is ergonomisch gewoon een blunder.

Verder is het wat knullig, dat je in het dashboard niet kan zien, dat er verlichting brand. Bij de slecht zichtbare draaiknop wordt er iets groen, wanneer er verlichting brand, maar dit kan veel beter.
Dan toch die draaiknop: ook het inschakelen van de mistverlichting werkt gewoon niet handig, een of twee klik(ken) trekken……….

Wat ook opvalt is de aanwezigheid van een benzinedop, die je los moet draaien en er dan bij bungelt (VAG kijk eens bij Renault hoe het ook kan).

De auto heeft een mogelijkheid om via een app een paar gegevens op afstand af te lezen. Leuke gadget, maar het vergrendelen op afstand is onbetrouwbaar. Als de app zegt vergrendeld of ontgrendeld, dan zou het kunnen dat dat zo is, maar het kan ook zomaar andersom zijn.
Verder kost dit 39 euro per jaar en dus net als de navigatie van 49 euro, waarbij een paar diensten zijn inbegrepen, erg duur.
Navigatie gebruik ik dus ook niet meer. Er zijn diverse navigatieapps, die uitstekend werken via Android auto, zoals Maps of Kurviger.

Wat ook opvalt, is dat het verbinden met de telefoon vaak goed gaat, maar ook regelmatig niet lukt en dan moet je via een grote omweg je telefoon opnieuw koppelen en dan werkt dit weer. Dit is zowel met Android als Apple (een collega ook met dezelfde Karoq).

Een waarschuwing voor mensen die weleens met z'n vijven rijden, de middenhoofdsteun kan niet omhoog en zit dus bij de meeste mensen heel irritant in je rug/nek.

Wat ik ook mis is het makkelijk plat leggen van de voorleuning om lange spullen te vervoeren. Dit gaat dus niet.

Het rijden.
De wegligging is zeker niet verkeerd en zonder zijwind rijd hij zelfs met 228 km/u op de teller nog best stabiel.
Ook in de bocht gaat het best goed, maar dat is wel heel afhankelijk van de gemonteerde banden.
Met winterbanden is deze auto een dweil en moet je serieus uitkijken niet de bocht uit te glijden. Met de juiste zomerbanden is de wegligging best goed en betrouwbaar, veel minder onderstuur en goed met het gas in controle te houden. Met de originele Continental zelfs meegereden met een motorvakantie en ook mede door de sterke motor, die de auto lekker door de bocht trekt, was dit gewoon heel leuk en sportief rijden. Michelin doet het iets minder in de zomer.
Hierboven schreef ik zonder zijwind is ie stabiel, maar met zijwind is de auto onstabiel en met harde zijwind zelfs irritant. Je bent eigenlijk steeds aan het corrigeren, wat ik van al mijn vorige auto’s veel minder ken.

Zoals gezegd is de motor een hele fijne. De snelheid is niet te vergelijken met een snelle elektrische auto, maar 9 sec naar de 100 en ook vlot dik boven de 200 is gewoon netjes. Hij trekt als een diesel onderuit en blijft dan gewoon lekker doorgaan. Niet snel maar vlot zat.
Olieverbruik is - niet verwacht - net als de diesels, die ik reed, nihil.
Ook de DSG bak werkt gewoon heel fijn, soepele overgangen en doet het zelden verkeerd; wel is de reactie op schakelen met de hand erg langzaam, maar verder werkt ook dat wel goed.
Qua geluid / rust in de auto is de auto bij lage toerentallen heerlijk stil. Trek je hard op of bij hogere snelheden, dan komt er een flinke brul uit en is de diesel Scenic stiller.

Als je vlot rijd is een verbruik van 1:13 tot 1:15 gemiddeld, maar een vakantie in Noorwegen met wat rustiger rijden gaf gemiddeld zo’n 1:19 a 1:20, dus gewoon netjes voor deze auto.

In zijn geheel is het een fijne auto, die zich heel betrouwbaar toont en heb ik geen spijt van de keuze.
M.b.t. die betrouwbaarheid is er werkelijk maar 1 ding kapot aan het gaan en dat zijn de draagarmrubbers voor. Vanaf ca. 30.000km kraakt vooral de rechterkant. De garage stuurt mij een beetje met een kluitje in het riet, want tot nu toe gaf men aan dat er niets was en dat de oplossing een beetje vet is, maar nu met de bandenwissel gaf men toch aan, dat bij de volgende beurt de draagarmen vervangen worden. Blijkbaar kan je daar gewoon mee doorrijden, maar wel met regelmatig gekraak.
Ook hoor je op drempels veel gerammel, maar ook dat zal uit die versleten rubbers komen, denk ik.
Overigens heb ik wel al twee keer nieuwe ruitenwissers, ze drogen snel uit en geven na verloop van tijd vervelende strepen.
Buiten dat functioneert alles goed.

Op dit moment is de Karoq op een aantal punten verbetert. Wat vooral opvalt is de update van het scherm achter het stuur, dit is bij mij best simpel i.t.t. de Oktavia die ook in 2023 een facelift had, maar nu is dit scherm veel uitgebreider en mooier uitgevoerd.
Ook een aantal safety systemen zijn - verplicht - toegevoegd.
Jammer genoeg is de standaard elektrische achterklep niet meer aanwezig.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Karoq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.