Skoda Fabia Combi 1.4 TSI 132kW RS (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 TSI 132kW RS |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 69 km |
KM-stand laatst | 2.500 km |
De eerste ervaringen met een RS
- 2.500 km
De koop
Na lang wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt en een Skoda Fabia Combi RS aangeschaft ter vervanging van mijn vorige Skoda. Een combi omdat ik qua ruimte niet wilde inleveren, een RS omdat de zeer krachtige motor in combinatie met de DSG bak mij aansprak en een RS omdat het een vrij unieke auto is.
Dus op een koude januari dag op naar Auto Noordhoek in Tilburg; een kleine dealer, waar je niet verdwijnt in de anonimiteit. Een proefrit was er natuurlijk niet bij, want een combi RS heeft niemand staan. Het was alleen een kwestie van wat extras en de kleur kiezen en natuurlijk de inruil van de oude. De extras die ik heb genomen zijn een visionpakket (meedraaiende koplampen, koplampsproeiers en verwarmde ruitensproeiers), Sunset ramen en volledig automatische airco. De kleur is Race Blue metallic. Andere extras hoefden voor mij niet zo nodig. Flippers aan het stuur zeker niet; ik heb niet voor niets een automaat gekozen! Na het tekenen van het contract restte nog een wachttijd van 12 weken. Da’s lang, maar het was zeker de moeite waard.
De aflevering
De aflevering van de RS was een feest. Ik mocht hem zelf uitpakken; de Fabia werd beetje bij beetje onthuld en daar was hij dan. In volle glorie in de specifieke Skoda RS kleur. Fantastisch om te zien. Het interieur is volledig zwart, tot aan de hemelbekleding toe. Slechts de stoelen hebben wat rode streepjes (inmiddels heb ik zelf ook rode matten gemaakt, om dat vele zwart iets te compenseren). Na onder het genot van een kop koffie de formaliteiten te hebben afgewikkeld, kon de RS dan eindelijk naar buiten worden gereden en werden de eerste ervaringen een feit.
De eerste 2500 km
Het eerste dat mij opviel was, dat ik zonder het te hebben gemerkt 50 reed en al in de vijfde versnelling zat. Helemaal niets van gevoeld. Nu, na 2500 km, is dat nog steeds zo. Het schakelen gaat totaal ongemerkt. Het comfort in de auto is goed, ondanks de platte banden en mede omdat de RS niet is verlaagd. De sportstoelen houden je door de brede wangen stevig op de plaats en zijn goed verstelbaar. Het driespaaks lederen stuur ligt lekker in de hand en is zowel in hoogte als in diepte te verstellen. Tot op hoge snelheid dringt nauwelijks motorgeluid in de auto door (bij 120 kmh draait de motor 2750 toeren). Slechts de banden (Dunlop) in combinatie met bepaalde soorten asfalt maken vrij veel geluid.
De RS is snel, zeer snel. Je kunt echt wel merken, dat er én een compressor én een turbo op de 1.4 zijn geschroefd. Het doortrekken in de versnellingen is afhankelijk van het al dan niet diep intrappen van het gaspedaal. Als de olie goed op temperatuur is en je wilt even snel weg, dan gaat hij er als een raket vandoor. De verbruiksmeter maakt op zo’n moment wel overuren, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het plezier dat je ervan hebt en door de stukken waar je rustig rijdt, want zuinig kan ook. De laatste 1300 km heb ik gemiddeld 1 op 13,7 gereden; voorwaar niet slecht. Als ik daarbij in de buurt kan blijven, ben ik zeer tevreden.
Het uiterlijk van de RS is zeer anoniem. Slechts de RS badgets aan de voor en achterzijde en de dubbele uitlaat verraden dat het niet om een gewone Fabia gaat. Dat maakt stoplichtsprintjes extra leuk! Al met al ben ik zeer tevreden na de eerste maand. Hoe het verder gaat, zal ik u vertellen als er wat meer kilometers op de teller staan.
20.000 km update
De eerste 20.000 km zitten er op en ik ben nog zeer tevreden over de RS. Inmiddels is hij iets verlaagd. Dat heeft wel consequenties gehad voor het comfort bij stadsritten. Hobbels en andere oneffenheden voel je nu meer. Binnenkort gaat er een Koni FSD kit onder en zou het comfort weer iets moeten verbeteren. De FSD schokdemper past zich direct en zonder electronica aan de rijomstandigheden aan. Ik ben benieuwd. Het zou leuk zijn als ze ook bij het vanuit stilstand accelereren de voorkant wat meer op de grond zouden drukken, want volgas wegtrekken (en dat zeker in de S-stand) op een vochtig wegdek valt niet mee. De 180 PK zijn er dan wel, maar kunnen zich niet bewijzen, omdat de elctronica dan ingrijpt. Dan gaan dus kostbare secondes verloren!
Uiterlijk
Vaak vinden mensen de Fabia een lelijke verschijning, omdat hij te hoog is in verhouding tot z’n breedte. Dat is ook zo, maar voor een dergelijk smalle auto is hij wel lekker ruim van binnen en door de hoogte is het zicht rondom fantastisch. Het allergrootste voordeel voor mij is toch wel dat het inparkeren van een smalle auto eenvoudiger is en dat ik dus de Fabia wel in parkeerplaatsen kwijt kan, waar anderen of verder moeten zoeken of het risico moeten lopen van een deuk in de deur.
De kleur is erg mooi, zeker als de auto schoon is en er een zonnetje op staat (wat nu in de winter niet meevalt). Door de chroom accenten komt de kleur zelfs nog beter uit.
Interieur
Het dashboard is zakelijk ingericht, overzichtelijk en wijkt niet af van andere Fabia’s. Alles wat je nodig hebt, zit onder handbereik. Overal zitten opbergvakjes en zowel voor als achter kun je veel waterflessen kwijt. De binnenverlichting heb ik voor en achter voorzien van LED verlichting. In het donker geeft dat een zee aan wit licht. Erg fraai.
De gebruikte materialen zijn top. Vaak wordt dit toegeschreven aan Volkswagen, maar de 120LS die ik in 1980 had, was ook al van zeer goede kwaliteit.
Het is een stationcar, dus over laadruimte geen gebrek. De kofferbak is volledig bekleed en voorzien van een rolhoes. Ook hier zijn er weer enkele opbergvakken. De rugleuningen kunnen in delen plat en als je veel moet vervoeren, kunnen op eenvoudige wijze de zittingen er uit worden gehaald.
Rijden
Zoals gezegd is het comfort in de stad wat minder door de platte banden en de verlaging. Mijn vrouw verlangt vaak terug naar de Superb, maar ik zou niet anders meer willen. De auto rijdt zo fijn; zeer snel als het nodig, relaxed als het erg druk is op de weg (komt natuurlijk ook door de DSG bak) en zuinig op lange ritten (in NL, want in Duitsland gaat het gas er op en dan neemt het verbruik fors toe).
De zit achter het stuur heb ik nu volledig naar mijn eigen smaak voor elkaar. Het is altijd even zoeken; moet de stoel wat hoger of juist lager, het stuur wat meer naar je toe of wat verder weg, iets meer omhoog of wat omlaag. De zitting van de sportstoelen is lekker lang en door het ontbreken van een koppelingspedaal kan ik verder naar achter zitten en rusten mijn bovenbenen volledig op de zitting.
Het geluid dat in de auto doordringt is minimaal. Alleen de banden overstemmen alles. Als ze op zijn, ga ik op zoek naar een type band dat stiller is. Eigenlijk is het jammer, dat je de motor niet hoort. Ondanks dat er een dubbele uitlaat onder zit, hoor je geen sportieve brom. Alleen bij zeer snel accelereren hoor je iets meer. De snelheidservaring is sowieso minimaal. Van 0 tot 100 in 7 seconden is toch snel, maar je merkt het niet. Geen duw in de rug, maar een zeer gelijkmatig gevoel. Even doortrekken naar 180 kmh is zo gebeurd, maar je merkt niet dat het hard gaat.
Ik was tot voor kort aan het twijfelen over winterbanden, maar de afgelopen tijd is mijn ervaring, dat dat voor deze auto niet nodig is. Door toepassing van allerhande electronica (ASR, ECS en XDS) en aanpassing van de rijstijl tijdens winterse omstandigheden voldoen de normale banden uitstekend.
Verbruik
Het verbruik is sterk afhankelijk van je rechtervoet. De afgelopen maanden rijd ik wat steviger door en is het wat kouder en kom ik tot 1 op 12. Daarvoor waren de ritten wat langer en reed ik wat rustiger en zat ik op 1 op 13,8. Met deze cijfers kan ik goed leven.
Volgende keer zal ik mijn ervaringen met de Koni FSD schokdempers met jullie delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Arctic, Airco, Trekhaak, 63.170 km !!! APK 2-26
- 2013
- 63.168 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Ambition Airco/Cruise
- 2011
- 146.199 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI First Edition Sport + Apple Carplay|Bluetooth|DAB|Climate Control|Parkeeresensoren V+A|Stoelverwarming|
- 2015
- 146.801 km