Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
de eerste fabia 1.2 TSI DSG revieuw/vergelijk
- 450 km
Ik schrijf nu al een revieuw omdat ik nu nog een heel goed vergelijk kan maken met mijn vorige Fabia; de 1.6 sport met handbak.
Later zal ik wel updaten met meer ervaringen.
Dus "review" van nieuwe Fabia 1.2 TSI DSG
Uitvoering: combi, dynamic, met als extra metalic lak (black magic pearl), PDC, MDI, MFS, 16” velgen en vaste trekhaak.
Gaat vloeiender over verkeersdrempels dan mijn vorige fabia, voelt meer aan als een duurdere limousine, toch zelfde wielbasis.
De DSG schakelt heerlijk (dat is de voornaamste reden waarom ik alweer nieuw gekocht heb èn voor deze uitvoering gekozen heb ipv een greenline of zo). Wel, net als bij een ouderwetse automaat als je bv op stoplicht aan komt rollen en je kan opeens verder, moet hij even denken voordat hij oppakt (maar dat merk je alleen als bestuurder)
De 1.2 TSI in vergelijk met de 1.6 is echt soepeler, stiller en krachtiger, hoewel e.e.a. natuurlijk ook extra smooth gaat door de turbo en de DSG (t.o.v. de handbak die ik had in de 1.6). Met deze kilometerstand nog niet echt op z’n staart getrapt natuurlijk, dus indruk kan alleen nog maar beter worden.
Dagrijverlichting zelf aangezet met schakelaartje in zekeringen kast (schakelaartje naar links zetten)
Stoelen zitten gewoon goed (zelfde als mijn vorige), kunnen wel wat irritatie geven op lange ritten aan de bovendijbenen/billen wegens de opstaande randen (sport stoelen) maar weegt niet op tegen de langer zitting en het algemene zitcomfort t.o.v. de standaard stoelen. De zijdelingse steun voor de rug werkt perfect voor de bochten en heeft mij nog nooit geïrriteerd.
MDI heeft USB 2 nodig voor mp3, dus oude usb stikkies werken niet. De Ipod van mijn dochter werkt perfect. (hiervoor zijn 3 verschillende snoertjes te koop, USB, Ipod of …, ik heb er dus 2)
Zwart, zie je al snel stof op (erger als op de zilver metalic) ben benieuwd naar verdere ervaringen(is mijn 1e zwarte) Met het zonnetje erop komt het "magic pearl" wel erg goed tot z´n recht heel mooi die "spikkels".
Kofferruimte is gigantisch tov de HB (en daar kon eigenlijk al heel veel in). De HB was al de ruimste in z´n klasse, qua totale binneruimte ook trouwens.
Motorruim is ruim en overzichtelijk en je lijkt overal redelijk gemakkelijk bij te kunnen. Mooi gezicht al dat nieuwe spul; lijkt er nu ook een watergekoelde interkooler op te zitten???
Ik begrijp dat de huidige fabia’s uitgevoerd zijn met CANBUS, maar waarom zitten er dan nog zoveel zekeringen in??? (mijn BMW motorfiets heeft er geloof ik maar 2 , de rest wordt geschakeld door de computer van het CANBUS)
Trekhaak (vast), 13 polig met adapter naar 7 polig. De folder van skoda heeft het over 50 kg kogeldruk, sticker op achterklep geeft echter 87 kg aan ??? In instructie boekje; gegevens op type plaatje.....enz. de werkelijke gegevens vind u in de documentatie die bij de auto hoort...niets over te vinden natuurlijk. Dus maar aanhouden wat goed aanvoelt.
En ja dus vaste trekhaak met PDC kan gewoon samen.
Geen (airco)gekoeld dashboard kastje meer….Wel 12 V aansluiting in kofferbak voor koelbox.
Extra opbergvakken onder de voorstoelen en opbergvakken in de kofferbak, prima tegen los slingerende spulletjes. In de kofferbak schijn je in het variabele vak goed een emmer (met klein laagje water) te kunnen zetten voor als je bloemen vervoert……grappig.
Ramen open/dicht met afstandsbediening/sleutel, lekker in de zomer.
Zitten er nu grotere remschijven op voor?? Het remmen voelt heel anders (FIJNER !) aan (toch ook schijven voor en trommels achter. Maar nu dus automaat en geen schakelbak….
Op maxidaot is nu meer in te stellen, o.a. nu kilometers per liter ingesteld ipv het onlogische liters per 100 km….
dat voor nu.
De waardering moest ingevuld worden, maar is dus grotendeels van mijn vorige fabia II 1.6 sport HB. Maar kan hopenlijk alleen maar beter worden.
meer ervaring
- 2.100 km
Tja, nog steeds tevreden hoewel er wel wat dingetjes anders zijn.
Verbruik geeft 1: 14,5 aan, zelf berekend 1: 13.9. totaal dus.
Op bepaalde trajecten kan je met 100 km/h meer dan 1:20 rijden met windje mee, dus met komende vakanties kunnen er verassingen zijn.
De DSG nodigt uit tot stoplicht sprintjes, hierbij is de sportstand eigenlijk nutteloos (denk ik), trekt verder door in toeren, maar naar mijn mening geeft dit geen meerwaarde.
Nog steeds last van aarzelen van de bak als je ergens aan komt rollen en dan plots weer door kan, dit duurt gewoon te lang voor er een reactie komt. Kan je min of meer opvangen door met het gas te spelen, maar dit lijkt mij niet de bedoeling.
Onderstel is volwassener dan vorige fabia, goede stabiliteit en ook drempels gaan fijner.
De MDI is geweldig; ipod of harde schijf of USB stick, muziek zat en leuk via radio te bedienen. Prima geluid!
Verwarming is minder, moet hoger ingesteld worden en de verdeling is gevoelsmatig minder goed dan vorige fabia.
Denk dat ik een ski luikje in de achterbank wel mis (zat in de vorige ook niet, maar deze heeft nu grotere kofferbak en nu passen snowboards en ski´s toch ook niet zonder een deel van de achterbank neer te klappen)en we gaan we met 4 personen in de auto....dus hoe ik dat ga oplossen? (géén dakdragers, maar wel een 2e auto die mee gaat met nog 3 personen gelukkig).
De trekhaak; voor andere gebruikers die het lampstoringslampje uit willen houden. sluit de aanhanger aan met uitgeschakeld contact! zowel 7 als 13 polig geeft storing als je ze aansluit met draaiende motor/contact aan, maar alles werkt wel hoor!
gelukkig is het gordelverklikker systeem voor de bijrijder verdwenen en voor de bestuurder is het ook allen nog maar een lampje. Verdere "bezuinigingen" zijn geen lampjes meer in de spiegeltjes en geen dashboardkastje koeling meer, daarentegen wel weer opbergbakjes onder de voorstoelen (waar nog steeds niets in zit)
De 1.2 TSI voldoet bovengemiddeld, maar als je echt wilt genieten van stoplicht sprintjes: geef iets meer uit voor de 1.4 met 180 PK
goede reis auto
- 8.700 km
Zo, net terug van een week wintersport (Dolomieten).
Auto vol met vier volwassenen en hun begage (en dan nog de afdekhoes dicht, dus niet tot aan dak gestouwd). Hiervoor wel mijn stoel iets hoger en meer naar voren gehad als normaal, maar dat deed eigenlijk niets af aan het rij genot.
Het model vindt ik nog steeds maar zo-zo, maar als reisauto is de Fabia in deze uitvoering (TSI, DSG, sportstoelen) dus helemaal niet verkeerd! Groter is echt niet nodig.
Alleen de ski´s en een snowboard lagen in een andere auto, maar als je dakdragers hebt, kunnen die wel op het dak (bij mij dus niet gniffel, en ikzelf heb snowblades, die passen wel).
De prestaties zijn echt boven gemiddeld, zowel bij lange stukken bergop, waarbij je een overgroot deel van de andere auto´s langzaam (en sommige snel) in je spiegel ziet verwijnen en ikzelf lekker de ingestelde snelheid bleef behouden (wel soms 1 of twee gangen ongemerkt terug geschakeld) als bij tussen sprintjes om andere weggebruikers nog even in te halen zonder overig verkeer te hinderen. Gewoon een genot die TSI met DSG!
Ik was lekker op weg naar eeen gemiddeld verbruik van 1:15, maar dat heb ik nu wel weer iets omlaag gehaald.
Gezien de tankbeurten bleef ik met een gemiddelde van 130 km/h nog op iets boven de 1:14, maar een traject met veel proberen (even naar een top van 190, behoorlijke stukken 150+ en veel tussensprintjes) bleef ik maar net boven de 1:12
Ook de overhang met deze belading is minimaal, mijn lichthoogte hoefte ik eigenlijk maar een half standje terug te schroeven om niemand te verblinden.
Mijn enige minpuntje is eigenlijk nog steeds het snelle doorspinnen van de voorwielen cq ingrijpen ASR bij wegrijden vanuit stilstand. Daar heb je echt een gevoelig voetje voor nodig.
De muziek is deze reis weer tot ieders tevredenheid geleverd door de op de standaard installatie aangesloten ipod en USB stick.
De topsnelheid heb ik nog niet echt uitgeprobeerd wegens de winterbanden en volle bepakking (bij aantikken 190 weer iets gas terug genomen) maar ook bij deze hogere snelheden (150+) heerlijk stabiel, relatief stil en niet het gevoel dat je op de top rijd.
Ja, ik ben dus nog steeds tevreden met de aanschaf en vindt het de meerprijs en BPM (t.o.v. de GL) nog dubbel en dwars waard, hoewel de oneerlijke verdeling van wel/niet houderschapsbelasting betalen stiekem blijft steken..........
Alleen de CO2 uitstoot zou niet bepalend moeten zijn, ook de uitstoot van PAK´s (roet) NOx en fijnstof zijn de vervuilers en daarin is de TSI weer in het voordeel t.o.v de dieselende GL.
Hoewel ik daar dan niet geldelijk voor beloond wordt, geeft dat me toch weer een groen gevoel.
verbruik met aanhanger
- 36.000 km
Zo, weer wat kilometers verder.
1 probleem gehad wat na enig tegenstribbelen toch gratis door dealer aangepakt is. Mijn achterremmen (trommels) stonden op een ochtend vast. Schuine oprit dus toen gebruikte ik de handrem nog ipv de bak te belasten.... Nee niet vastgevroren, maar het remstof in de trommel blokkeerde de heveltjes waardoor de ANWB man slechts met gepast geweld de trommels los kon halen om de boel weer gangbaar te maken. De dag daarop de boel extra laten schoonmaken bij de dealer (nee meneer, dit zijn slijtage delen...ja de remblokken, maar niet de constructie daaromheen!) Dus toch "onder coulance" gratis gedaan. 2000 km later, bij de beurt, gebeld dat de trommels weer vol remstof zaten....en weer gratis schoongemaakt. Zal komende weken zelf nog eens de boel schoonblazen en de dikte van de voeringen eens bekijken.....
Verder vindt ik de achterveren te slap, dus daar komen hulpveren bij, heb ik al mooie nieuwe velgen en laat ik ´m kietelen. (in principe is vermogen voldoende, maar je wilt altijd meer toch?)
Tja het verbruik met aanhanger, eigenlijk net als wat al bekend is van deze 1.2 tjes: bij hogere belasting een fors hoger verbruik. nu ben ik verleden zomer met de motoraanhanger erachter naar frankrijk geblazen. Je mag daar 130 met aanhanger, en dat deed de fabia ook gewoon, ja ook tegen de bergen op!!!! Dus continu op de linker baan.....de DSG soms even terug naar z´n 4 (van de 7) en tja toen had ik een verbruik van 1:8 ongeveer.....hierbij de link naar mijn spritmonitor
http://www.spritmonitor.de/en/detail/423021.html
Met een wat rustiger rijstijl van 100, 110 kwam ik weer rond de 1:10 uit, nog veel te hoog eigenlijk.
Komende zomer ga ik weer, maar ik heb andere velgen, dan een setje hulpveren achter en iets meer vermogen..... maar ook nu ipv 2 zelfs 4 volwassenen met bagage en natuurlijk weer de motoraanhanger (met de R1200GS) erop erachter. Zal wel iets rustiger rijden dan, maar ben zelf ook benieuwd naar het verbruik dan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.