Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een mooie overstap

  • 7.610 km

Met een korte uitstap naar een Ford Scorpio heb ik mijn hele leven Citroën gereden waarvan de laatste vijf jaar in een Xantia Break. Dit naar volle tevredenheid (zie ook mijn andere review). Doordat we meer kilometers zijn gaan maken werd het qua kosten verstandig om iets nieuws te zoeken. We zijn uitgekomen op een Skoda Fabia Combi Greenline. Geen spannende keuze maar wel een verstandige.

Niet verstandig was het om de Xantia al te verkopen voordat de Skoda naast de deur stond. Doordat de levertijd drie maanden voorbij de geplande datum schoof zorgde dit voor problemen. Toen de auto eenmaal werd afgeleverd werden we blij verrast. We hadden alle opties genomen m.u.v. het bluetooth telefoonsysteem. Deze combinatie van keuzes kon men in de fabriek kennelijk niet aan, want de auto werd afgeleverd inclusief het telefoonsysteem. Zonder meerprijs uiteraard.

De eerste 7000 km zijn uitermate goed bevallen. We rijden 90% van de tijd op de snelweg en daar doet de auto het prima. Even wat meer geluid als de motor koud is maar daarna soepel lopend zonder storend geluid. Wel problemen met een waarschuwingslampje dat onterecht aangeeft dat er ergens een lampje stuk is. Dit probleem doet zich alleen voor als het hard regent. Mijn gok is dus dat vocht ergens sluiting veroorzaakt, maar de dealer mag het uitzoeken.

Dan nu het verbruik. Natuurlijk werden ook wij getrokken door de gunstige verbruikcijfers die door de fabrikant naar buiten worden gebracht. Tegelijkertijd weet je als consument dat reclame zaken vaak rooskleuriger voorstelt dan in de praktijk bewezen wordt. Dat is ook hier het geval. Gemiddeld hebben we de eerste 7600km 1 op 20,5 gereden. Een score die ons prima bevalt, maar natuurlijk wel ver afstaat van het voorgespiegelde verbruik. Ongetwijfeld ligt het aan de winterbanden en ons rijgedrag, maar toch.

Saai, maar lekker

  • 23.664 km

Nu 2011 aan zijn laatste uren bezig is, is het tijd voor een korte impressie van het eerste jaar met de fabia.
En eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn. De auto doet namelijk precies wat hij hoort te doen namelijk rijden van A naar B op een comfortabele manier zonder problemen. Het onderhoud heeft zich beperkt tot een kleine onderhoudsbeurt (160 euro) en het vervangen van sluitwerk van het achterportier (onder garantie)
Er is dit jaar 23664 km met de auto gereden. daarvoor was ruim 1145 liter diesel nodig. Gemiddeld kwamen we daarmee uit op een verbruik van 20,65 kilometer per liter. Niet verkeerd wat mij betreft, zeker als ik het vergelijk met het verbruik van mijn vorige auto, een citroën xantia (benzine). Ten opzichte van die auto ben ik alleen dit jaar qua brandstofkosten al 1800 euro goedkoper uit.

Dat gaat lekker zo.

  • 100.190 km

Na ruim 3,5 jaar zijn we met onze Skoda Fabia voorbij de 100.000 gereden km's gekomen. En al die tijd heeft de auto precies gedaan waarvoor hij gemaakt is, rijden zonder mankementen. Zowel tijdens woon- werkverkeer als tijdens vakanties in warme en koude omstandigheden. Mijn oordeel over deze auto blijft daarom onverminderd positief.
Verbruik in de eerste 100.000 km's is uitgekomen op 4,79 liter per 100 km oftewel 1: 20,88. Dat verbruik is fors hoger dan aangegeven door de fabrikant maar voor mij is het goed genoeg.
Nadeel van deze auto is de lage inruilwaarde op dit moment. Wat mij betreft vooral een nadeel voor de dealer overigens, want met de huidige inruilwaarde blijf ik hier nog jaren (met veel plezier) in rijden.

Hoe lang nog?

  • 240.900 km

Ondertussen al weer 5 jaar verder na het laatste bericht. De auto blijft uitstekend z’n werk doen. Qua onderhoud weinig bijzonders te melden. De auto gaat iedere 15000 km voor een onderhoudsbeurt. Bij 150000 km is de EGR-klep onder gedeeltelijke coulance vervangen. Daarna geen last meer van gehad. Wat een blijvend probleem is zijn de remmen aan de voorzijde. Probleem is dat het stuur gaat trillen als je de remmen licht indrukt. Met name op de snelweg is dat vervelend. De garage heeft de remschijven inmiddels 3 keer afgedraaid maar het probleem keert uiteindelijk iedere keer weer terug. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal worden onderzocht of het probleem ergens anders door wordt veroorzaakt.
De auto inruilen is met de huidige markt totaal niet interessant. Deze blijft dus rijden totdat het economisch niet meer loont. Tot die tijd hebben we er een fijne auto aan, zeker nu de motor recent is getuned en daardoor geen 75 maar 105 pk heeft. Onder andere op de snelweg en in de bergen is dat verschil goed te merken.

Niets dan lof!

  • 280.000 km

Na ruim 10 jaar trouwe dienst gaat de Fabia ons binnenkort verlaten. Al die tijd is de auto verrassend betrouwbaar gebleken want los van het vervangen van de EGR klep is er nooit iets extra nodig geweest naast de reguliere onderhoudsbeurten om de 15000km. De eerder beschreven problemen met de trillingen bij het remmen verdwenen nadat de remschijven waren vervangen.
Na 280000km is wel te merken dat de vering en ophanging behoorlijk versleten zijn en dat de auto daardoor minder comfortabel rijdt dan voorheen. Voor ons reden om de auto te gaan vervangen.
Terugkijkend heeft de auto de afgelopen tien jaar qua prestaties en kosten boven verwachting gepresteerd. Bij aanschaf was ik redelijk sceptisch, een Skoda, 75pk, driecilinder diesel, zou dat echt op langere termijn gaan werken? Het is me alles meegevallen. De rijeigenschappen bleken voldoende om mee te komen in het verkeer, de binnenruimte was meer dan voldoende en de betrouwbaarheid was geweldig. Bij dat laatste speelt denk ik wel mee dat de auto zijn km's voor 90% op de snelweg heeft gemaakt. Bij auto's van dit type die vooral in de stad rijden hoor ik meer problemen.
Diesel is gelet op de aangescherpte regelgeving voor ons helaas geen optie meer, jammer want ik vind diesel wel prettig rijden. Na een zoektocht langs verschillende dealers en modellen zijn we uitgekomen op een hybride auto, de Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid GR Sport. Een auto die lekker soepel rijdt, van binnen modern oogt en qua binnenruimte voor ons voldoende biedt. Ik hoop dat deze auto ons de komende jaren evenveel betrouwbare en plezierige km's kan geven als de Fabia. De tijd zal het leren.
Ik zal te zijner tijd starten met de review over de nieuwe auto.

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.