Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf28 km
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeer tevreden

  • 4.500 km

Een personenauto moet mensen veilig, comfortabel, voorspelbaar en betrouwbaar heen en weer brengen naar verschillende bestemmingen. Daarnaast kun je van de uitstraling van een auto gebruik maken om je te onderscheiden. Een auto van de zaak moet representatief zijn, nieuwsgierig maken, vertrouwen wekken en soms een beetje imponeren.

In mijn thuissituatie fietsen mijn vrouw en ik naar ons werk en beschikken we niet over auto van de zaak. Hoewel een tweede auto soms wel eens handig is, volstaat in onze huishouding één auto. Zoals veel mensen zoeken we veel auto voor weinig geld. Onder veel auto verstaan wij: veel veiligheid, ruime zitplaatsen voor vier volwassen personen, goed kunnen meekomen in het verkeer, aircoditioning en, zolang onze kinderen nog thuiswonen, ongeveer een halve kuub laadruimte. We zijn wel gevoelig voor de uitstraling van een auto, maar weten ook dat het bijbehorende kostenplaatje meestal buiten ons budget valt. Aan een auto willen we maximaal tussen de 350 en 400 euro per maand uitgeven. Voor de cijferfetisjisten onder u, dat komt neer op en bedrag van 11 tot 13 euro per dag. Dat bedrag is inclusief aanschafkosten, bpm, wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud. We rijden ongeveer 17.000 kilometer per jaar. Dat is 1.400 kilometer per maand. Dat komt neer op een bedrag van 25 tot 28 cent per kilometer.

Anders dan Joris en Gonnie Goedbloed een jaar geleden, staan wij vanaf het begin volledig achter de aankoop van onze nieuwe auto: de Skoda Fabia Combi 1.2tdi Greenline. Jarenlang waren we gewend om in occasions tussen de 3 en 7 jaar oud te rijden. Niet te oud, niet teveel kilometers op de teller, genoeg ruimte en lekker praktisch. Bij mij begon het vorig voorjaar weer te kriebelen. En voor je het weet ben je aan het speuren op internet. Voor een drie jaar oude Ford Focus Wagon die aan onze wensen kon voldoen moest je al snel €13.500 neertellen. Mede gelet op de tegenvallende inruilprijs die ik volgens de koerslijsten mocht verwachten leverde dat het volgende financiële plaatje op:
Aanschaf - inruil: 8 cent per kilometer;
Wegenbelasting: 3,6 cent per kilometer;
Verzekeringen: 1,7 cent per kilometer;
Brandstof: 11 cent per kilometer;
Onderhoud: 3 cent per kilometer.
Het totaalbedrag van 26,6 cent per kilometer lag weliswaar keurig binnen de norm die we ons zelf hebben gesteld, maar gevoelsmatig toch nog erg hoog. Het gaat toch om bedragen die je niet even uit je binnenzak haalt en in een huishouding kom je ook nog wel eens voor andere (onverwachte) uitgaven te staan. Om de afschrijvingskosten te drukken en daarmee ook het totaalbedrag hadden we toen maar bedacht om nog drie jaar in de Focus Wagon door te rijden. Omdat we toch geen echte kilometervreters zijn en gelet op de goede staat en de onderhoudsgeschiedenis van de Focus Wagon waren we bereid om het risico op hogere onderhoudskosten voor lief te nemen.

Toen kwam de nieuwe Polo Bluemotion op de markt. Even later gevolgd door de Skoda Fabia Combi Greenline en de Seat Ibiza ST Ecomotive. We zijn ons gaan oriënteren bij de Skodadealer en al snel was onze belangstelling gewekt. De Fabia Combi voelde gewoon goed en was van binnen maar ietsje kleiner (eigenlijk smaller) dan onze Focus Wagon. Jammer genoeg kon of wilde de dealer ons niet fatsoenlijk informeren over de belastingvoordelen. Met de nodige voorbehouden deed het ministerie van Financien dat echter wel. Het antwoord gaf ons voldoende vertrouwen om wat proefritjes te gaan maken.

Nadat we ons goed hadden ingelezen waren onze verwachtingen niet al te hoog gespannen. Toch waren we over alledrie de auto’s behoorlijk enthousiast. De Polo vonden we verreweg het mooist, maar deze viel af vanwege de ruimte. Aanvankelijk had ik een lichte voorkeur voor de Ibiza ST, maar de rest van de familie ging voor de Fabia Combi. Deze vonden we weliswaar niet heel mooi, maar wel herkenbaar en onderscheidend en dat is ook wat waard. De Fabia Combi was het ruimst en wij vonden hem het meest comfortabel. En mijn dochter klaagde niet over wagenziekte en dat is voor ons ook belangrijk. Bovendien was de Fabia Combi behoorlijk lager geprijsd dan de Ibiza ST. Ook toen Seat de prijzen van de Ibiza ST naar beneden deed.

De onderhandelingen met de dealer verliepen stroef. Dat kwam ook door de beperkte optielijst. Wij wilden sportstoelen voor en leeslampjes achter, maar dat bleek niet mogelijk. We wilden een bijrijdersstoel die in hoogte verstelbaar was, maar dat was ook geen optie. Zelfs een spiegeltje achter de zonnekleppen kon niet worden besteld. Maar breekpunt werd uiteindelijk de inruilprijs die ons in het vooruitzicht werd gesteld. Die zat €1.250,00 onder de koerslijst.

Internet bood uitkomst. Via nieuweautokopen.nl werd er onmiddellijk contact met me opgenomen en vrijwel meteen een fatsoenlijk aanbod gedaan. Geen dealer die daarbij nog in de buurt kon komen. In juli heb ik de koop gesloten en is de auto besteld. Op 12 november werd de Fabia Combi keurig afgeleverd. Tussentijds kon ik via internet het hele proces volgen. Vragen werden altijd meteen en correct beantwoord. Dat gaf veel vertrouwen.

In onze Fabia Combi hebben we het Maxidot display. Hierop staat veel informatie over de auto. De weergave van de olietemperatuur vind ik erg prettig, al valt het me wel op dat de bedrijfstemperatuur wat aan de hoge kant is. Een leuke gadget is de schakelindicator die aangeeft wanneer je moet schakelen. Eerst vond ik dat deze veel te zuinig stond afgesteld, maar inmiddels kan ik er goed mee overweg. Vooral het negeren van de schakelindicator gaat me goed af. Ook verschillende informatie over het verbruik: het actuele verbruik, het gemiddelde verbruik tijdens de rit en het totale gemiddelde verbruik.

Toen mijn vader nog reed was hij de absolute zuinigheidskampioen. In de jaren negentig van de vorige eeuw haalde hij met gemak een gemiddelde van 1 op 27 met zijn Peugeot 106. Hij gebruikte meestal maar twee, hooguit drie versnellingen: de tweede, de derde en de vijfde. Als het kon reed hij overal 70 kilometer per uur. In de stad en op bochtige buitenwegen was dat best wel spannend, maar op de snelweg was het soms ronduit gevaarlijk. Bij de Ketelbrug is het een keer misgegaan en werd hij van achteren aangereden en zo de vangrail ingebotst. Wonder boven wonder zonder persoonlijk letsel, maar de auto zat tot aan de voorstoelen helemaal in elkaar. Voor mij het bewijs dat je je rijstijl moet aanpassen aan het verkeer en niet andersom.

Op 12 november hebben we de auto opgehaald en zijn we met de storm in de rug terug naar huis gereden. Dat leverde meteen een verbruik van 1 op 45 op! Fantastisch! Jammer genoeg was dat wel de laatste keer. Sindsdien rijd ik op de snelweg 1 op 20 en in de stad 1 op 18. Op de provinciale wegen presteert de Fabia Combi nog het beste. Wanneer ik gewoon meerijdt met het verkeer (tussen de 80 en de 100 kilometer per uur) haal ik 1 op 25. Ik ben dus tevreden over het verbruik. Inmiddels heb ik wel ervaren dat het weer behoorlijk van invloed is op de verbruikscijfers. Het verbruik neemt snel toe bij vocht en kou. Ook de wind is merkbaar van invloed. Overigens is bij 70 kilometer per uur het beloofde verbruik van 1 op 29 en hoger gewoon haalbaar. ‘t Is dus net een gewone auto, die Fabia Combi, alleen net een stukje zuiniger.

Over de prestaties ben ik ook dik tevreden. Wanneer je gewoon lekker doorrijdt en niet te zuinig bent met het gas, heeft de auto in de tweede, de derde en de vierde versnelling echt voldoende trekkracht. Met de turbo erop durf ik een stoplichtsprintje gerust aan. Comfortabel cruisen op de snelweg met 140 kilometer per uur is ook geen enkel probleem. Logisch dat het verbruik dan omhoog gaat, maar ook dat geldt voor alle auto’s.

De auto voelt echt goed. De solide plof waarmee je de deuren dichttrekt zijn een genot voor het oor. Onze twijfels over de stoelen zijn geheel verdwenen. Vier personen van iets meer dan gemiddelde lengte kunnen zich lekker nestelen in de auto, ook voor de langere afstanden. Achter het stuur heb je een goed overzicht. de Fabia Combi is compact en overzichtelijk en laat zich gemakkelijk door het verkeer sturen. Parkeren vormt geen enkel probleem. Medeweggebruikers verstoppen zich nog wel eens achter de A-stijlen, maar dat probleem kende ik al van de Focus. De ergonomie is dik in orde. Alle knopjes zitten onder handbereik. Het stuur ligt lekker in de hand, al was het leren stuurwiel uit het klein lederpakket waarschijnlijk nog prettiger geweest. Het dashboard steekt goed in elkaar en is mooi afgewerkt met een ruime strip van zacht materiaal. Onze auto is niet altijd vrij van kleine rammeltjes, maar dat kan ook liggen aan enkele harde voorwerpen in het dashboardkastje: ijskrabbers en pennen. De versnellingsbak werkt soepel en doeltreffend. Een aanrader is de automatische climatecontrol, die de auto snel op temperatuur brengt en goed de luchtvochtigheid regelt. De motor is heerlijk soepel, maar laat zich bij hogere toerentallen in combinatie met lagere snelheden wel duidelijk horen. Die donkere grom uit het vooronder is best wel stoer, maar dat had van mij wel wat minder gemogen. De bediening van de cruisecontrol vraagt om wat gewenning. Eenmaal gewend werkt hij perfect. De audioinstallatie is top. Kwalitiet en kwaliteitsbeleving van de Fabia Combi zijn dan ook prima. Ik heb wel wat twijfels over de remmen, maar ben er nog niet helemaal achter of dat aan de auto ligt of aan mij. Erg te spreken ben ik over de afdekhoes van de bagageruimte. Degelijk, erg praktisch en gebruiksvriendelijk.

Ter vergelijking het financiele plaatje van de Fabia Combi 1.2 tdi Greenline:
Aanschaf - inruil: 10 cent per kilometer
Bpm: 0 cent per kilometer (normaal 3,4 cent per kilometer)
Wegenbelasting: 0 cent per kilometer (normaal: 6,7 cent per kilometer)
Verzekeringen: 1,7 cent per kilometer
Brandstof: 5,2 cent per kilometer
Onderhoudskosten: 2,4 cent per kilometer
Het totaalbedrag exclusief wegenbelasting komt op 19,3 cent per kilometer. Stel dat op 1 januari 2013 het belastingvoordeel volledig wordt afgeschaft, dan komt het totaalbedrag uit op 26 cent per kilometer. Ruim binnen de norm die we ons zelf hebben gesteld en lager dan de tweedehands Focus Wagon.

De hamvraag is of we ook een Skoda Fabia Combi 1.2tdi Greenline hadden gekocht zonder alle belastingvoordelen? Het antwoord is: nee, de kilometerkosten van de auto waren met 29,4 cent per kilometer domweg te hoog geweest voor ons budget. Maar Skoda in het algemeen en de Fabia Combi in het bijzonder hebben ons inmiddels wel behoorlijk weten te overtuigen. Bij de aanschaf van een andere auto (over ongeveer zeven jaar) zullen we dan ook zeker serieus kijken naar een Fabia of een Octavia.

En waar blijft het milieu in deze review? Gedreven vanuit klimaatverandering en brandstofbesparing voert de overheid sinds 2008 een beleid om zuinige auto's te stimuleren. Daarvoor zijn diverse fiscale maatregelen genomen zoals verminderde BPM, verminderde wegenbelasting en lagere bijtelling. Ik leef bewust en trek mij de milieubelangen aan, maar kan het me niet veroorloven om het milieubelang zwaarder te laten wegen wanneer ons dat meer kost dan een paar honderd euro per jaar. In hoofdlijnen sta ik achter het milieubeleid van de overheid en ik ben blij dat ik kan meeprofiteren van dit beleid. Hoe milieubewust ik ook ben, ik ben overgehaald door de financiële prikkel van deze regeling. In algemene zin kan ik zeggen dat de nadelen van het rijden in een milieuvriendelijke auto als de onze niet opwegen tegen de voordelen. Het overheidsbeleid is dus succesvol gebleken.

En waar vind je nu een halve kuub laadruimte voor minder dan 20 cent per kilometer?

Zomercheck

  • 12.500 km

Met het oog op onze vakantie hebben we door de garage de gratis zomercheck laten uitvoeren. Volgens verwachting leverde dit geen problemen op.

Omdat we deze zomervakantie naar Toscane gaan hebben we voor €19,00 voor alle zekerheid toch ook maar de aircocheck laten doen. Gelet op de leeftijd van onze Fabia (8 maanden) was dat eigenlijk een cadeautje voor de dealer, want de climatecontrol bleek in perfecte staat.

Tenslotte is een gevalletje steenslag in de voorruit gerepareerd. Dat was nog wel even spannend. Omdat het een dubbele ster was, leek het er even op dat we een nieuwe voorruit moesten laten plaatsen. Dat bleek gelukkig niet nodig.

Na 12,5 duizend kilometer prijzen wij ons zeer gelukkig met de Fabia. Een heerlijke auto, vooral op de snelweg: lekker cruisen met de cruisecontrol.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.