Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TDI Greenline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 411.000 km |
Geduld
- 1.800 km
Ik heb zelf veel geduld nodig gehad van bestelling tot aflevering, namelijk 4 maanden.
De lezers van deze review moeten ook maar een beetje geduld hebben, want na 814 km valt er nog niet heel veel te vertellen.
Nu komt er wel ruim 1.000 km per week bij, dus dat gaat niet lang meer duren.
Eerste indruk is gemengd. Na vele jaren in Citroens Xantia en C5 is het verschil in comfort duidelijk voelbaar, maar het is dan ook niet echt een eerlijke vergelijking.
Auto is gelukkig wel lekker compleet en kan ook goed mee in het verkeer, eerste tankbeurt kwam uit op 4.5 liter per 100 KM.
Binnenkort meer, dus nu eerst maar eens even wachten op de reactie van een aantal vaste azijnp... die als persoonlijke hobby het afkraken van anderen schijnen te hebben.
Zoals beloofd een kleine update, na inmiddels 1.800 km.
Twee dingen vallen op in negatieve zin, namelijk de "Grand Canyon" tussen de 3e en 4e versnelling en het feit dat de Nederlandse wegen de laatste 2 weken een stuk hobbeliger zijn geworden (of zou dat toch het verschil in onderstel tussen een C5 en een Fabia zijn?)
Verder een prima auto waar ik me al aardig in thuis begin te voelen. Met name de geluidsinstallatie en verwarming en ventilatie zijn top.
Update 5100 km
Na het verhaal van J. Goedbloed durf ik eigenlijk niets meer te schrijven, maar zal toch proberen jullie een beetje op de hoogte te houden.
Zoals al eerder vermeld is het grootste minpunt het harde onderstel, maar dat begint te wennen.
Verder alleen positiev gevoelens bij deze auto die mooi is van lelijkheid. Echt opvallen doe je inmiddels ook niet meer, kijk maar eens naar de verkoopcijfers.
Het verbruik ligt inmiddels rond de 1 op 22, maar daar zit minimaal 50% Duitse autobahn bij met de CC op 135.
Als ik gewoon naar mijn werk rijd, in de spits op de A50 dan zit ik toch op een gemiddelde van 3.6 liter per 100 KM.
- 12.700 km
Inmiddels zitten de winterbanden er onder. Nokians, op de originele LM velgen.
Ruimte inmiddels goed uitgetest, door middel van het laden van twee bomen van elk 3 meter lang, en daarna nog een Ikea kast van ruim 1.80 lang.
Ging iets lastiger dan in de C5, maar het past.
Verder niet veel nieuws, de auto doet gewoon wat een auto hoort te doen, starten en rijden.
Tijd voor de eerste beurt
- 17.500 km
Het grootste nadeel van het rijden in deze Fabia is het ontbreken van inspiratie voor de review.
Hij doet het gewoon. Bij mijn vorige auto, een Citroen C5 gebeurde veel meer, met name allerlei dingetjes die er mee ophielden en dan vanzelf weer gingen werken.
Ik heb gemerkt dat de 3.4 liter per 100KM haalbaar is door gewoon met het verkeer mee te rijden. Het gaat dan wel om Volvo's, DAF's en Scania's, maar toch...
Morgen de eerste beurt, maar het zou me niets verbazen als deze net zo voorspelbaar uitvalt als de andere dingen bij deze auto.
- 22.900 km
De eerste beurt is inderdaad net zo voorspelbaar uitgevallen als ik had verwacht. Niets bijzonders en prijs volgens afspraak.
Vakantie
- 35.000 km
De auto heeft vorige week zijn 2e beurt gehad. Niets bijzonders en de prijs was zelfs lager dan de door Skoda zelf opgegeven standaardprijs voor een 30.000 Km beurt.
Staan nu aan de vooravond van onze vakantie die we grotendeels in de Pyreneen zullen doorbrengen. Best een uitdaging voor een driecilindertje met een volle kampeeruitrusting.
Inmiddels zit de vakantie er weer op, ruim 5.000 km in 3 weken met volle bepakking. 135 Km/U op de peage met een afgeladen auto levert 1 op 20 op.
Geen enkel probleem gehad, alleen de afstandsbediening weigerde dienst. Gelukkig doet de reserve het wel dus resetten bij de volgende beurt.
Erg veel plezier gehad van de MP3 aansluiting.
Ook met een caravan doet ie het
- 59.300 km
Net terug van 2 weken vakantie. 2.500 kilometer met een caravan van ongeveer 900 Kg.
Auto doet het prima op de snelweg, cruise control op 95 KM/U. Op een vlakke weg gaat dat prima in 5, op hellingen even terug naar 4. Verbruik gaat natuurlijk flink omhoog, gemiddeld 8 liter per 100 Km.
Eens kijken of het echt zuinig kan.
- 80.500 km
Ik wil deze week eens kijken hoever ik met 1 tank kan komen.
Heb de auto afgetankt met gebruik van het ontluchtingstrucje. Er zit in de vulopening een knopje en als je dat ingedrukt houdt kan er zo maar 55 liter in je 45 liter tank.
Zit nu op bijna 1.300 km en de BC geeft aan dat er nog 300 bij kunnen. Gemiddeld verbruik, volgens de BC, 3,4 L per 100 KM.
Inmiddels ben ik aan tanken toe, de teller staat op 1566 kilometer, BC geeft 3.3 liter per 100 KM. Uiteindelijk ging er 51.47 liter in.
Morgen de winterbandjes er weer op en binnenkort de 60.000 beurt.
60.000 beurt gehad, uiteraard weer niets bijzonders, alleen een paar nieuwe ruitenwisserbladen.
Bijna Kerst, de 75.000 gaan we wel halen dit jaar.
Op naar de volgende beurt
- 86.000 km
Het verslag blijft saai. Ook bij min 20 doet hij gewoon wat hij moet doen. Door de efficiente motor duurt het helaas wel lang voordat de auto op temperatuur is.
Op naar de ton
- 98.000 km
Inmiddels de 90.000 Km beurt gehad. Ik heb gevraagd of er een mogelijkheid was om een variabele onderhouds interval mogelijk is, maar volgens mijn dealer is dit niet mogelijk. Heeft er iemand andere ervaringen? Verder nog steeds erg tevreden, bijna 100.000 km zonder storing of ongepland garagebezoek.
De eerste ton
- 107.000 km
De eerste probleemloze 100.000 kilometer zit er op.
Binnenkort mag hij weer zijn kunsten vertonen als caravantrekker. Ging de vorige keer prima, dus geen reden om aan te nemen dat het deze keer anders zal zijn.
Net terug en inderdaad geen probleem. Qua snelheid houdt het bij 95 KM/U wel op met caravan, maar dat is dan ook super relaxed. Optrekken en met het verkeer mee rijden is geen enkel probleem.
De auto heeft net zijn 90.000 beurt gehad, weliswaar bij 107.000 km, maar een beetje oprekken van de beurten lijkt me wel gerechtvaardigd bij 60.000 per jaar. Wederom geen problemen, alleen het start/stop systeem gaf een error. Bleek een kabelbreukje te zijn (garantie).
Geen nieuws, goed nieuws.
- 131.000 km
De auto heeft gisteren weer een kleine beurt gehad voor het standaard tarief.
Wederom geen enkele verrassing, ondanks een zomer waarin hij goed zijn best heeft moeten doen.
Met caravan bij een temperatuur van 38 graden wordt er echt wel wat van het motortje gevraagd, maar lijkt tot nu toe geen probleem.
De motor lijkt ook nog wat zuiniger te worden. Zit nu over 127.000 Km op 4.4 ltr per 100 Km., maar bij rustig woonwerkverkeer (90 kilometer snelweg) is ook 2.8 ltr per 100 Km. mogelijk.
Winterbanden zitten er weer onder, dus laat de sneeuw maar komen.
170 miljoen
- 140.000 km
Inmiddels de 140.000 km gepasseerd zonder noemenswaardige storingen.
Gemiddeld verbruik tot nu toe 1 op 23, kosten nog geen 13 cent per kilometer, waarbij ik alles heb meegerekend. Uiteraard helpt het wel dat ik ruim 60.000 km per jaar rij waardoor de vaste kosten per km laag uitvallen.
Even over de titel van dit stukje, ik heb even uitgerekend hoe vaak de zuigers inmiddels op en neer gegaan zijn (een zinloze berekening, maar wel leuk) en kom op minimaal 170 miljoen keer.
Niet slecht voor zo'n klein motortje...
Beetje smokkelen
- 153.000 km
De auto heeft net weer een 15.000 beurt gehad, de achtste inmiddels. Ik smokkel er elke keer een paar duizend kilometer bij, wat ook geen enkel probleem mag zijn bij 60.000 km per jaar.
Bij de beurt geen ekele bijzonderheid, dus gewoon weer het standaard bedrag betaald. Ben benieuwd of Skode de onderhoudsintervallen voor deze auto nog een keer gaat aanpassen.
Op naar de volgende beurt. Ook het wisselen van de distributieriem (bij 210.000) komt in zicht, ben benieuwd naar de kosten.
Weer tijd voor vakantie
- 160.500 km
Ruim 160.000 Km en elke dag weer een plezier om te rijden.
Over een weekje mag de Fabia weer als pakezel fungeren voor een uitgebreide kampeeruitrusting.
Genieten naar Zuid-Frankrijk met de cruise control aan, de fijne geluidsinstallatie en hopelijk de airco.
Dankzij de vele kilometers die ik rij, het lage verbruik en geen wegenbelasting is mijn kilometerprijs all-in nog steeds onder de 13 cent. Dat is inclusief alles, dus ook onderhoud, verzekering, banden en afschrijving.
Kan het nog goedkoper?
Eerste deukje in betrouwbaarheid?
- 173.000 km
Helaas heeft mijn vertrouwen in de auto vorige week zijn eerste deukje opgelopen.
Na bijna drie jaar en 173.000 km nagenoeg probleemloos rondgereden te hebben ging er anderhalve week geleden een oranje lampje op het dashboard branden.
Gekeken in instructieboekje, bleek uitlaatgasgerelateerde storing.
Maandag naar de dealer en ja hoor, de EGR klep deed het niet meer.
Vervanging kost 800 Euro, 400 voor de klep en 400 voor het arbeidsloon.
Blijkbaar heeft iemand bij VAG de auto zo ontworpen dat het hele subframe gedemonteerd moet worden om deze klep te vervangen.
Gelukkig had de dealer een dag later nog een kleine pleister op de wonde, namelijk dat Skoda 80% van de materiaalkosten voor zijn rekening neemt. Bedrag wordt nu dus 475 Euro, maar nog steeds een hoop geld.
twee ton en geen centje pijn
- 201.000 km
De eerste 200.000 kilometer zit er op. Bij de volgende beurt de distributieriem.
Schrok wel een beetje van het bedrag aan MRB, 268 Euro per 3 maanden.
Ik had nog gehoopt dat er een soort tussenregeling zou zijn voor auto's die tot 31 december 2013 als schoon werden gezien.
Nieuwe distributieriem
- 209.000 km
Bij km stand 208.000 is er een nieuwe distributieriem opgezet. Meteen ook maar de waterpomp laten vervangen, motor ligt toch open dus kost geen extra arbeidsloon. We zijn dus weer klaar voor de volgende twee ton.
6 tweeen op een rijtje
- 222.500 km
Toch een leuk moment, km stand 222.222 gisteren langs zien komen.
Binnenkort een aantal extra kilometertjes via een kampeerreis naar Noorwegen
betrouwbare pakezel
- 234.000 km
Net 2,5 week Noorwegen en Zweden gedaan. 7.500 KM met volle bepakking en nul problemen. Dankbaar voor de airco, ruim 30 graden op de poolcirkel.
1.600 kilometer op een tank
- 246.000 km
Weer eens een week extra mijn best gedaan om zuinig te rijden en jawel, getankt bij 1.584 kilometer met volgens de boordcomputer nog 45 kilometer over.
270.000 beurt
- 271.000 km
Vandaag heeft de Fbia een 270.000 KM beurt gehad. Sinds vorig jaar zijn de beurten nu om de 30.000 km inplaats van om de 15.000.
In mijn geval dus twee keer per jaar.
Buiten de standaard dingen alleen de vervanging van twee stootrubbers van de achterwielophanging en het vastzetten van het knopje voor de spiegelverstelling.
Op naar de drie ton.
Pakezel
- 271.500 km
De toegevoegde foto's spreken voor zich.
drie ton and counting
- 303.000 km
Vrijdag gaat de auto naar de dealer voor een 300.000 KM beurt en APK.
Net weer een weekje met de caravan door de Harz getoerd, ook 15% stijging is geen probleem, als je maar geen haast hebt en op tijd terug schakelt.
De auto functioneert nog altijd probleemloos, dus ik verwacht ook geen vreemde dingen bij de APK.
gemiddeld verbruik over 300.000Km 1 op 23.
Betrouwbaar?
- 324.000 km
Het antwoord is volmondig: ja!
Inmiddels 324.000 km verder, dat is 8 keer de wereld rond, met bijzonder weinig problemen. Ben benieuwd hoe ver we komen.
leuk standje
- 333.333 km
De kilometerstand is geen vergissing zoals bij veel reviews, maar een echte 333.333 KM
Vorige week een grote beurt gehad, waarbij remschijven en blokken zijn vernieuwd. Verder niets buiten de normale onderdelen van een grote beurt. Op naar de volgende beurt bij 360.000 KM
Vakantie
- 352.000 km
Wederom zo'n 3.500 km met de caravan afgelegd. Op de snelweg meestal in vijf, maar bij tegenwind of bergop in vier. Als je boven de 1700 toeren blijft zit er kracht genoeg in, gemiddeld verbruik 1 op 14.
Vier ton!
- 400.000 km
Het kan dus echt, vier ton met een driecylindertje.
Net terug van een tocht door Polen, Slowakije en Tjechie, met caravan over soms hele slechte wegen.
Probleemloos, lijkt wel of de auto ervoor gemaakt is...
dure beurt?
- 411.000 km
Deze keer een dure beurt, ruim 1200 Euro. (vorige was 159), maar wel te verklaren. Nieuwe distributieriem, waterpomp, een aantal filters en een grote beurt.
Kunnen we er weer even tegen.
De auto heeft ook de software update gehad, merk geen verschil tijdens het rijden. Nu maar hopen dat dit zo blijft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.