Skoda Fabia 1.2 TSI 77kW Elegance (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 TSI 77kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 59.000 km |
Faab
- 59.000 km
Mijn ervaringen met de Faab zijn goed, niet alleen vanwege de leuke reacties op het witte dak (rest donkerblauw). Oogt in combinatie met de dakspoiler en mistlampen sportief, doet denken aan een Mini.
Scherp sturend in bochten. Kleine draaicirkel is prettig - vooral bij het parkeren. Snelheid is heel behoorlijk, inhalen gaat vlot. Niet echt geschikt voor wedstrijdjes bij het stoplicht met fanatieke tegenstanders. Gegarandeerd 'winnen' laat de eerste versnelling niet toe. Valt mee te leven.
De Faab heeft op lange afstand relatief weinig dorst, ca 6 liter per 100 km. Gemiddeld (bebouwde kom/snelweg) kom ik bij normaal rijgedrag uit op ca 7 liter. De tankinhoudsensor waarschuwt vroeg.
De motor is snel warm en maakt een aardig roffelend geluid bij intrappen gaspedaal. Motor is bij stilstand zo geluidarm dat per ongeluk afslaan niet eens direct opvalt. Dat zie je dan aan het plotseling brandende acculampje.
Schakelhulp voor economisch rijden via display, je zit zo in de vijfde versnelling.
Binnen: voor en achter voldoende beenruimte. Stoelen zitten ook op langere afstanden (vakantie Normandie/Bretagne, Berlijn, Engeland) prima. De lichte bekleding (ivoor) geeft een ruimtelijk gevoel en past fraai bij het blauw buiten. Op den duur (2 jaar) wel wat grauwer aan het worden.
Minpuntje
Middensteun is rijdend lastig naar beneden te krijgen, omdat het met de rechter arm niet makkelijk lukt. Het opbergvakje boven de middenspiegel is erg praktisch voor de brilwissels bij zon. Nog een ander fijn detail: halverwege de voorruit bestuurderszijde zit een plastic klemmetje voor parkeerticket oid. Komt vaak van pas. Fijne korte draaicirkel, handig in krappe parkeergarages.
De verwarming en de automatische airco doen het gewoon erg goed. De radio/cd-speler geeft een mooi stereogeluid. Met een extra kabeltje kan ook de iPod worden aangesloten. Bediening via display van de radio, maar scrollen tussen de albums minder geslaagd.
De kofferbak is groot genoeg voor tweepersoons bagage. Parkeersensor werkt prima. De meedraaiende extra lamp voor in bochten is meer een gimmick dan praktisch nuttig.
Afwerking binnen bij de vakken en opbergkastjes (waarvan 1 gekoeld!) tikkeltje plastic. De achterdeuren maken een wat blikkig geluid bij het sluiten. Ze moeten flink dichtgegooid worden. Het is natuurlijk niet een Audi of een Volkswagen, ondanks dezelfde 1.2 TSI motor.
Conclusie
Al met al bevalt de Faab zeer goed, ook twee jaar later.
update 15.000 km
Eerste kleine beurt. Geen bijzonderheden, 200 euro, binnen drie kwartier klaar.
update 25.000 km
Winterbanden gekocht voor 660 euro. De eerste sneeuwdag had ik die investering er al uit. Heerlijk en veilig doorrijden waar anderen niet meer durven.
update 31.800 km
Eerste grote beurt. Niks aan de hand. Rekening van 240 euro.
update 43.000 km
Winterbanden wissel kost 51 euro.
Bij vorst zijn de ruiten na het krabben na enige tijd snel weer aan het bevriezen. Kacheltje van paar tientjes en ca 5 minuten verwarmen voor het wegrijden scheelt.
update 59.000 km
Nieuwe voorbanden nodig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.