Skoda Fabia 1.2 TSI 77kW Ambition (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 TSI 77kW Ambition |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 7.400 km |
De eerste ervaringen
- 4.900 km
We schrijven dinsdagochtend 12 oktober jongstleden. Samen met een man van de leasemaatschappij loop ik de parkeergarage van m’n werk in. Hij leidt me naar mijn nieuwe voorloopauto. Dan sta ik oog in oog met de Fabia en moet ik toch even slikken, dit ziet er toch op z’n zachtst gezegd wat minder flitsend uit dan de rode Corsa. Wat een saaie bak zo in het zwart met wieldopjes. Ietwat gedesillusioneerd toon ik de man waar de Corsa staat en neem ik de sleutels van de Fabia in ontvangst. Aan het eind van de dag neem ik voor het plaats achter het stuur van de Fabia en begin ik aan de rit huiswaarts. Hoe meer de rit vorderde hoe meer mijn lichtelijke teleurstelling over het uiterlijk van de auto verdwijnt en plaats maakte voor enthousiasme. Wat rijdt die Skoda eigenlijk lekker zeg en wat een rust aan boord in vergelijking met de Corsa.
Inmiddels ben ik bijna twee maanden onderweg met de Fabia en het enthousiasme over het rijden is nog altijd niet verdwenen, dit belooft veel goeds voor de Polo die ik over een maandje al in ontvangst mag gaan nemen.
Het rijden:
Zoals hierboven al vermeldt ben ik erg enthousiast over het rijden met de Fabi en wel om diverse redenen. Ten eerste natuurlijk de prestaties; de 105 pk sterke 1.2 TSI motor maakt van de Fabia namelijk gewoonweg een snelle auto, vanwege het brede bereik van het flinke maximumkoppel is er gewoon altijd meer dan genoeg power beschikbaar voor bijvoorbeeld een snelle inhaalactie. In combinatie met de razendsnel en nauwelijks merkbaar schakelende DSG- automaat wordt een stoplichtsprintje of een snelle inhaalactie echt een fluitje van een cent. Vooral de stoplichtsprintjes zorgen soms voor verbazing bij medeweggebruikers die niet verwachtten dat zo’n saaie Fabia zo snel weg kan zijn bij het stoplicht. Wat verder het rijden zo aangenaam maakt is de prima wegligging van de Fabia. Het onderstel is op een prettige manier comfortabel zonder dat dit resulteert in een dweilerige wegligging. Je kunt de Fabia namelijk best hard de bocht omgooien als je dat wilt. Een laatste aspect wat er voor mij echt uitspringt voor wat betreft het rijden in de Fabia is de heerlijke stilte aan boord. Bij 120km/h op de teller draait de motor een uiterst rustige 2600 toeren per minuut. Natuurlijk zijn er ook dingetjes waar ik iets minder te spreken over ben; zo schakelt de DSG af en toe wel erg snel door, waardoor de motor wat brommerig klinkt en gaat het sturen wat gevoelloos en minder scherp.
Exterieur:
Hoewel ik denk ik bovenaan al genoeg heb laten doorschemeren over mijn mening over het exterieur van de Fabia hier toch nog wat aanvullingen/opmerkingen. Ik ben op zich niet erg te spreken over het uiterlijk van de auto; ik vind de auto namelijk een beetje truttig en ielig ogen. De auto is mijns inziens een beetje te smal voor de hoogte van de auto. Hierdoor is het echt een ielig ding als je recht voor of achter de auto staat. Verder doet in dit specifieke geval de kleur en de wieldoppen de stoerheid, voor zover die aanwezig is, niet veel goeds. Het is echter niet alleen maar kommer en kwel hoor, zo vind ik het neusje van de auto, zeker na de facelift, erg degelijk en toch ook wel stoer ogen. En in een wat frissere kleur en met mooie velgen staat er denk ik ineens veel meer auto voor je neus.
Interieur:
Binnenin de Fabia is het degelijkheid troef. Sommige mensen interpreteren dit als saai en ik kan dat ook niet tegenspreken. Je kijkt tegen een erg overzichtelijk en ergonomisch dashboard aan. Alle bedieningselementen zitten op de juiste plek en je weet alles dan ook te vinden zonder ook maar een seconde in het instructieboekje te hoeven kijken. Overzichtelijk dus, maar ook wel saai. De stoelen van de Fabia zitten lekker en het kostte mij dan ook weinig moeite om een goede zitpositie in te stellen. Wat verder in erg positieve zin opvalt is het ruimteaanbod in de auto. Zowel voor- als achterin hebben passagiers (ook grote) weinig te klagen. Ook de bagageruimte met een grootte van 300 liter is zeker ruim te noemen.
Uitrusting:
De Fabia die ik heb is er een in de zogenaamde Ambition uitvoering. In combinatie met de 1.2 TSI is dit het goedkoopste uitrustingsniveau. Hoewel de term goedkoopste uitrustingsniveau vaak het ergste doet vrezen, valt het in dit geval erg mee. De Fabia is in deze uitvoering van bijna alle gemakken voorzien die het rijden aangenaam maken. Zo is hij voorzien van airco, radio CD/MP3 speler, cruise controle, elektrische ramen voor, meer dan genoeg airbags en wat ik persoonlijk echt heel goed vind van Skoda dat ze dit standaard monteren: ESP. Als je dan het prijskaartje van een kleine 17.000 Euro kijkt kun je niet anders zeggen dan dat de Fabia met deze motor en uitrusting echt waar voor z’n geld biedt.
Gebruikskosten:
Het enige waar ik onder dit kopje momenteel wat over kan schrijven is het brandstofverbruik. Over 4900 kilometer kom ik gemiddeld uit op een benzineverbruik van 1 op 15. Dit vind ik zeker netjes te noemen en is een hele verbetering ten opzichte van het verbruik wat ik met de Corsa scoorde en dat terwijl de Skoda nog eens veel beter presteert dan de Corsa ook. Wat mij betreft het levende bewijs van het nut van de moderne compacte turbomotoren. Wat mij wel opvalt is dat het brandstofverbruik boven de 130km/h wel erg snel toeneemt en dat het flink scheelt als je op lange afstanden de cruisecontrole gebruikt.
Conclusie tot zover:
De Fabia is een prima auto die mij echt in positieve zin heeft verrast met z’n rijeigenschappen en prestatieniveau. Alleen het uiterlijk is wat mij betreft wat minder geslaagd, maar dat is subjectief natuurlijk. De complimenten aan Skoda voor deze prima auto!
Problemen:
Tot op heden heeft de Fabia probleemloos gefunctioneerd.
Het afscheid is alweer nabij
- 7.400 km
Morgen is het dan eindelijk zover. Ik mag na ruim vierenhalve maand wachten dan eindelijk de door mij bestelde VW Polo gaan ophalen. Tijd voor afscheid nemen van de Fabia dus. De opmerkingen die ik een maandje terug heb opgesomd gelden nog steeds. Nog altijd is het rijden in de Fabia een groot plezier door de power van de 1.2TSI motor; altijd genoeg vermogen voorhanden is toch wel erg lekker, het kost wel even wat meer dan een Polo Bluemotion, maar je krijgt er mijns inziens wel veel rijplezier voor terug en dat is mij elke extra Euro t.o.v. de BM meer dan waard. De afgelopen weken in winterse omstandigheden waren geen probleem voor de Fabia. Alleen het gebrek aan grip speelde hem nog wel eens parten, maar dat is de auto niet aan te rekenen en komt door het feit dat de Fabia gewoon nog op zomerbandjes staat. Mijn Polo staat wel op winterbanden, dus mochten we deze winter nog meer Noordpooltoestanden gaan krijgen zal ik het verschil waarschijnlijk wel gaan werken.
Met betrekking tot het verbruik nog het volgende; over de afgelopen 2500 kilometer ben ik het verbruik eens wat beter gaan bijhouden. Gemiddeld bedroeg het verbruik over deze gereden kilometers 1 liter op 14,2 kilometer. Heel redelijk gezien de kou lijkt mij. Minder positief ben ik over het feit dat de auto bij snelheden boven de 120 km/h toch wel veel begint te verbruiken.
Resumerend kan ik zeggen dat de Fabia mij, op het uiterlijk na dan, echt zeer goed is bevallen. De auto heeft me echt verrast als het gaat om comfort, rij eigenschappen en ‘value for money’. Nu op naar de Polo!
Problemen
Ook de laatste 2500 km hebben geen problemen opgeleverd voor de Fabia. Eindstand over 7400 km is dan ook probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.