Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2010)

autoreview

Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2010)

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 TSI 63kW Ambition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11.576 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1500 km - eerste impressie

  • 13.075 km

Vanwege een nieuwe baan heb ik sinds begin deze maand een tijdelijke leaseauto onder m'n kont. Het gaat hier om een Skoda Fabia 1.2 TSI 85pk Ambition. Omdat de meeste reviews van dit model hier over de 1.2 TDI gaan heb ik besloten ook mijn ervaringen te delen. Met reeds 1500 afgelegde kilometers genoeg ervaring voor eerste impressie. Overigens heb ik zelf niet voor dit model gekozen, ik heb deze auto toebedeeld gekregen totdat de leaseauto die ik zelf bestel (begin juli) afgeleverd wordt.

Uiterlijk
Afhankelijk van je insteek 'degelijk' of 'saai'. Laten we het erop houden dat zowel exterieur als interieur degelijk en no-nonsense zijn vormgegeven.

Binnenruimte
Prima. Zover ik kan achterhalen is zowel de beschikbare ruimte voor de bestuurder en eerste passagier als de ruimte in de kofferbak conform de concurrentie in dit segment. In de kofferbak passen twee boodschappen-kratten naast elkaar. Ook de hoogte is voldoende en het geheel is vanwege de rechte vorm goed te beladen. De ruimte op de achterbank is ook prima. Naar mijn gevoel beter dan de concurrentie (ervaring met Corsa, Ibiza & Polo). Er is ruimte om je voeten onder de stoelen de schuiven, waardoor je een prima zitpositie kan vinden. Ook de hoofdruimte is goed in orde (mede vanwege de lang doorlopende daklijn).

Bediening
Omdat ook het dashboard 'saai' is vormgegeven zitten alle knoppen waar deze moeten zitten. Werkelijk alles is makkelijk te bedienen. Daarnaast heeft de boordcomputer veel functies (verbruik, actieradius, gem. snelheid, etc.). Ook de radio zit goed onder handbereik. Verder is er voldoende opbergruimte in de deuren, het dashboardkastje en de middenconsole om alle spullen kwijt te kunnen. Het enige nadeel wat ik tot nu heb kunnen vinden is dat de benzineklep met de sleutel moet worden geopend.
Over de stoelen twijfel ik nog. Het zit vooralsnog redelijk tot goed, maar of ik die mening ook nog heb na een lange rit weet ik nog niet zeker. Verder hoor ik af en toe een kraakje uit de stoel komen bij het nemen van bochten.

Rijgedrag
Goed en comfortabel. Wel weinig inspirerend, dus ik zou de sportieve rijder graag doorverwijzen naar bijvoorbeeld een Seat Ibiza, welke beduidend sportiever stuurt en veert. Voor dagelijks gebruik geef ik echter de voorkeur aan de Fabia. Overigens heeft de leasemaatschappij de auto op all-weather banden gezet, misschien dat met normale banden het stuurgedrag wat scherper is.

Motor
Over de 1.2 TSI is, ook door AutoWeek, al veel geschreven. En ik kan het alleen maar bevestigen: de motor is werkelijk een pareltje! Vanwege de turbo meer dan voldoende koppel (160NM) om desgewenst vlot te kunnen rijden, maar hierdoor ook geschikt om snel op te schakelen (max koppel bij 1500 toeren). Wil je persé doortrekken dan valt op dat boven de 4000 toeren de pit er wel zo'n beetje uit is. Maar vanwege de relatief lange versnellingen ligt je snelheid dan al riant in de illegale regionen, 160 km/h is eenvoudig haalbaar. In de praktijk rijd ik echter vooral rond spitstijd. Voor mij is het vooral van belang dat de motor bij constante snelheid comfortabel stil is. Dat is het geval, wel klinkt hij wat brommerig bij lage toeren.
Voor vlotte rijders is de 105pk versie misschien beter geschikt, maar ik heb aan deze versie meer dan genoeg (ook omdat doorrijden in de spits toch niet lukt).

Verbruik
In de praktijk rijd ik dan ook rustig. Vooralsnog heb ik slechts twee keer getankt, en bij de tweede keer scoorde ik 5.2 liter per 100 km (1:19). Dit berekend op basis van de getankte brandstof en het aantal afgelegde kilometers, de boordcomputer is enkele tienden zuiniger. Ik zal het verbruik blijven bijhouden. Omdat ik in principe geen kosten aan deze auto heb geef ik vanwege dit verbruik 5 sterren voor gebruikskosten. Ik vind het überhaupt een nette waarde, maar het is ook nog eens conform de fabrieksopgave.

5500 km verder - tweede impressie

  • 18.500 km

De afgelopen weken heb ik de Fabia behoorlijk intensief gebruikt. Wat mij betreft voldoende reden om eens terug te blikken op de eerste impressie - en waar nodig een aanvulling of correctie te doen.

Motor
Ik blijf enthousiast over dit blok. Het is bij lage toeren al koppelrijk, en het geluidsniveau bij kruisnelheden van 70 - 100 is bijzonder laag. Wel zo comfortabel.

Rijgedrag
Ik omschreef het weggedrag als comfortabel maar weinig inspirerend. Daar sta ik nog steeds achter, de sportieve rijder is met een ander model beter af. Bij snel genomen bochten (klaverbladen e.d.) wordt duidelijk dat de besturing behoorlijk wat informatie wegfilterd, en het geheel voelt wat 'zweverig' aan. Ik twijfel er niet aan dat dit deels valt toe te rekenen aan de all-weather banden die eronder gemonteerd zijn. Als in zo'n bocht het wegdek enige oneffenheden telt dan neemt de zweverigheid toe - het voelt aan alsof de auto meer in de veren 'hangt' dan op het wegdek drukt. Echter, dit speelt vooral bij snelheden die niet meer comfortabel zijn. Bij normaal gebruik voldoet het onderstel goed.

Stoelen
Ik had bij mijn eerste impressie gemeld dat ik twijfel over de stoelen. Enige duizenden kilometers verder kan ik melden dat ik niet overtuigd ben. Het voornaamste probleem is dat ik niet de optimale zitpositie kan vinden. Of ik mis steun bij mijn onderrug, of juist bij de bovenrug. Een zitpositie waarbij mijn volledige rug goed ondersteunt wordt kan ik niet vinden. Dat gezegd hebbende - zelfs bij lange ritten (>200km) krijg ik geen last van mijn rug; dus in de basis zijn de stoelen prima.

Onderhoud
De Fabia heeft de afgelopen periode z'n 15000 kilometer beurt ontvangen. Naast de reguliere werkzaamheden is er een kraakje in de voorstoel verholpen en de afvoer van de airco goed schoongemaakt, dit omdat de airco na uitschakeling klamme lucht het interieur in blies. Dit is nu niet meer het geval.

Verbruik
Het verbruik blijft prima, het gemiddelde ligt rond de 1:19. Het enige wat opvalt is dat ik de tank soms meer kan afvullen dan andere keren - alsof het afhangt van het tankpistool. Hierdoor lijkt het verbruik meer te varieren dan het in werkelijkheid doet (zie ook de verbruiksmonitor).

Ten slotte heb ik een Ford Focus besteld. Zodra deze over enkele maanden binnen is zal ik een laatste impressie van de Fabia geven.

Kleine update bij 20000 km

  • 20.000 km

De afgelopen weken heb ik gebruik gemaakt van een los TomTom navigatiesysteem. Hierdoor heb ik de tellerafwijking kunnen vaststellen, en deze is als volgt:

GPS = Teller
60 = 65
80 = 86
100 = 107
120 = 129

Hiermee ligt de afwijking rond de 8%. Zelf vind ik dit wat aan de hoge kant, maar een korte zoektocht op internet bracht aan het ligt dat 10% een 'normale' maximale afwijking is.

Verder zit ik vanaf volgende week voor een klus in Duitsland. Van die gelegenheid zal ik gebruik maken om te kijken hoe de Fabia zich gedraagt bij hogere snelheden. Een update zal volgen ;)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.