Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Green Machine

Zo, ik heb een tijdje geleden mijn Greenline opgehaald. Omdat ik de Volvo toch wat prijzig in gebruik vond worden, en ik de komende jaren behoorlijk wat meer km denk te gaan maken (van 15.000 naar 25.000), was ik op zoek naar wat goedkopers. In November eerst op internet gezocht, en de Seat Ibiza en de Skoda Fabia waren voor mij de meest interessante opties. De Skoda was toen alleen als Combi leverbaar, en die vind ik niet mooi, dus naar de Seat-dealer. Uitgelegd waarom ik geïnteresseerd was, maar dat ik graag een proefrit wilde maken, om het verschil te ervaren met de Volvo, om te ervaren of ik bereid was zoveel in te leveren qua comfort en motorvermogen. Meneer de verkoper vond dat ik beter eerst kon beslissen of ik de Seat wilde kopen, voordat ik een proefrit ging maken. Met andere woorden, een proefrit was niet mogelijk (terwijl een andere potentiële koper een kwartiertje eerder zonder problemen een proefritje kon maken).

Omdat ik me niet echt serieus genomen voelde (ik wordt graag serieus genomen als ik van plan ben een serieus bedrag te gaan betalen voor iets als een auto), naar de Skoda-dealer gegaan. Praatje gemaakt met de verkoper, die vertelt me dat er sinds kort ook een hatchback-versie te bestellen is. Dat begon me wat meer te interesseren. Ik kon direct een afspraak maken voor een proefrit. Een week later een proefrit gemaakt, en de auto viel me alles mee, dus heb ik een Rally-groene Fabia hatchbak besteld. Helaas voor de Seat-verkoper, als hij me een kwartiertje in een Ibiza had laten rijden, had hij waarschijnlijk een auto verkocht.

De auto is begin maart geleverd, en ik ben tot nu toe erg tevreden. In het grijs blauw vind ik het niet echt een mooi model, maar in het groen komt hij erg goed uit, en ik krijg er ook regelmatig reacties op. Motorvermogen houdt niet over, maar is voldoende, vooral als je toch al gewend bent rustig te rijden. Als je er alleen in zit is het goed te doen, pas een rit gedaan met 5 mensen, en dan merk je wel dat de motor er echt voor moet werken. Verder doet de auto alles wat je mag verwachten. Hij rijdt niet heel spannend, maar wel netjes neutraal, geen gekke dingen. Het geluid is bij optrekken wel redelijk aanwezig, maar bij gelijkblijvende snelheid niet hinderlijk. Daarbij heb ik altijd muziek aan tijdens het rijden, dat scheelt ook natuurlijk.

Waar iedereen bij deze auto waarschijnlijk het meest benieuwd naar is, is het verbruik, en dat is heel netjes. de 3.4 l/100km gemiddeld is lastig te realiseren, maar ik heb wel een aantal keer 3.5 of 3.6 op de boordcomputer gehad na afloop van een rit. De eerste twee tanks was het verbruik gemiddeld 4.3, de laatste keer dat ik getankt heb was het 4.1. Ik denk dat het verbruik uiteindelijk rond de 4.0 uit moet kunnen komen, als de auto nog wat meer ingereden is, en nu ik er ook steeds meer aan begin te wennen, en daar ben ik erg tevreden mee, ik was bij aankoop uitgegaan van 4.5

Ik ben tot dusverre heel tevreden, en benieuwd hoe het verder gaat...

  • 48.000 km

intussen heb ik de auto wat langer, dus kan ik er wat meer zinnigs over zeggen. Tot dusverre erg tevreden, een probleempje gehad, een kapotte laaddruksensor van de turbo, verder probleemloos gereden.

Het verbruik ligt gemiddeld op de zomerbanden zo rond de 4.2 l/km, en op de winterbanden rond de 4.7. met wat oplettender rijden zou het misschien beter kunnen, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn vrouw zuiniger rijdt dan ik ;) Maar op zich ben ik niet ontevreden.

Intussen rijdt onze dochter ook regelmatig mee (3 maanden oud), en dat gaat ook prima. genoeg ruimte in de koffer voor de kinderwagen, en ze schijnt het prima naar haar zin te hebben.

Verder ben ik nog steeds erg tevreden. het is geen bijzonder opwindende auto, maar doet gewoon wat hij moet doen, en heeft weinig tot geen zwakke punten. Het vermogen is niet indrukwekkend, maar wel voldoende, weggedrag is prima, al is de vering aan de stugge kant, heeft een fijne radio, en over het algemeen een logische en overzichtelijke bediening. Binnenruimte is ook erg goed voor een B-segmenter.

Verder ben ik nog steeds blij met de kleur, groen-met-wit-dak. Ik vind het nog steeds mooi, en ik wordt er regelmatig spontaan op straat over aangesproken. De auto heeft dus een feel-good-factor ;)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.