Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline (2011)

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst11.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk geleverd (met spoiler!)

  • 200 km

Na ruim 4 maanden wachten werd onze nieuwe Skoda Fabia Greenline HB eindelijk afgeleverd. Met onze "oude" Suzuki SX$ reden we naar de dealer. Daar was het wel eerst even schrikken: er bleek opeens een vrij grote spoiler aan de Fabia te zijn geschroefd. Die hadden we op geen enkele foto gezien! Ik weet nog steeds niet of het een verfraaiing van de auti is. Volgens de garage is het een onderdeel van het pakket waardoor de auto belastingvrij is. De eerste kilometers verliepen volgens verwachting: een stevig aanvoelende auto die heerlijk rijdt. Ook al zijn de afmetingen kleiner dan onze SX 4, de binnenruimte lijks (is) royaler. De eerste kilometers deden we natuurlijk nog rustig aan. Een verbruik van 5,2 / 100 was het voorlopige resultaat. We zijn ons nu aan het verdiepen in de techniek van start/stop en cruisecontroll. Binnenkort volgt meer informatie.

TdeB te H

De eerste 2000 km !

  • 2.100 km

De eerste 2000 km zit er op. De tevredenheid is nog steeds bijzonder groot. De auto voelt degelijk en stevig aan en rijdt prima. Het dieselen was even wennen, maar dat ging snel. De auto daagt je niet uit om echt sportief te rijden: dat is echter ook niet de bedoeling: we willen immers zuinig rijden! Mede dank zij de cruise-control gaat het rijden ook heel relaxed. Het lage geluidsniveau en de prima stoelen werken daar ook aan mee. Ook de radio met de vele mogelijkheden is prima.
Binnenkort moet de Fabia zich bewijzen met het trekken van onze caravan (600 kg) We zijn benieuwd. Zeker naar het verbruik dat nu nog steeds op 4,7 staat.
Iedereen is verrast over de royale binnenruimte in relatie tot de vrij kleine buitenafmetingen.
We waren wel erg verbaasd dat er een joekel van een spoiler op de auto was geschroefd. Zie de bijgaande foto.

TdeB

Met de caravan op stap

  • 5.000 km

De positieve indrukken van de eerste 5000 km zijn er nog steeds. Het verbruik staat inmiddels op gemiddeld 4,5 / 100 km. Het rijden in de nieuwe Fabis is een groot genoegen. Onlangs moest de auto bewijzen, dat hij ook als caravantrekker zijn mannetje staat. Er werd een (slecht gestroomlijnde) Burstner caravan met een (beladen) gewicht van plm 650 kg aangehaakt. Zou het kleine 1200 cc dieseltje voldoende trekkracht hebben? Nou dat viel niet tegen. Er werd onlangs een rit van 100 naar km naar de camping gemaakt. Een deel van de (vlakke)route ging over de snelweg, een ander deel 80 km binnenweg. Het lukte de Fabia om vlot mee te doen met het verkeer. Optrekken verliep prima en een kruissnelheid van (de maximaal toegestane 90 km/u) was goed haalbaar. Wil je harder, dan is de fut er wel uit. Inhalen van vrachtauto's (waarom zou je?) zit er niet in. Meestal werd in de 4e versnelling gereden: het rijden in de 5e versnelling is zelden een optie. Het zal niemand verbazen, dat het verbruik behoolijk toenam. Uiteindelijk werd een gemiddelde van 7,8 l/ 100 km gerealiseerd. Dat viel niet eens tegen. De kogeldruk werd op 50 kg gehouden. Daarbij zakte de auto aan de achterkant niet overmatig door . Opmerkingen over trekhaken die de grond raken komen mij onbekend voor. Op de terugweg moest de Fabia opboksen tegen een tegenwind van windkracht 6. Ook dat lukte heel redelijk.
Conclusie: met de Fabia in combinatie met een niet al te grote/zware caravan is onder normale omstandigheden goed deel te nemen aan het verkeer!

Hoger verbruik....

  • 11.000 km

Tot nu toe ben ik nog steeds uitermate tevreden over mijn Fabia Greenline. Sinds enige tijd is er echter iets vreemds aan de hand met het verbruik. Tot plm 10.500 km zat ik gemiddeld op 4.8 l per 100 km. Van de ene dag op de andere schoot het naar 5.2. Ik heb de bandenspanning gecontroleerd (want daaraan zou het kunnen liggen), maar dat was OK. Ik kijk het nog even aan, maar begrijp voorlopig niet waar het aan kan liggen. Hebben anderen soortgelijke ervaringen (en wat is hun verbruik na plm 10.000 km?)
Graag reacties.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.