Skoda Fabia 1.2 44kW Comfort (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 44kW Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 3.674 km |
Diesel moet de deur uit
- 3.674 km
Vermits wij de Golf als tweede wagen hadden en deze bijna niet gebruikten (minder dan 8000km/jaar), hebben we beslist om deze fantastische diesel in te ruilen tegen dezelfde prijs voor een goedkopere spiksplinternieuwe benzinewagen uit de VAG-stal dewelke standaard is uitgerust met 5 deuren. Welke concurrenten doen dit de Fabia na? De keuze was zeer snel gemaakt. Door de goede ervaringen met onze Octavia viel onze keuze op een Fabia Go-Plus uitvoering met de goedkoopste benzinemotor. De buitenkleur is Lava-Blue en het interieur hebben we in het wit gekozen i.p.v. triestig zwart. Enige optie de we hebben genomen was een pré-radiouitrusting met 8 luidsprkers. Kwestie van de kinderen achteraan in de auto goed naar hun muziek te kunnen laten luisteren.
De wagen is niet uitgerust met airco, ASR, ESP, afstandsbediening, boordcomputer e.d. Zaken die in de toekomst dus geen problemen kunnen opleveren. Gevolg hiervan (hoop ik althans) is een lage onderhoudskost.
De Fabia is een zeer goede wagen om zich kort (winkel, school, werk vlak bij huis,...) mee te verplaatsen van punt A naar punt B zonder de behoefte aan allerlei technologische snufjes.
De afwerking is sober en degelijk. Wel valt het gebruik van redelijk veel hard plastic op. De deuren sluiten als een kluis.
Over de wegligging kan ik heel kort zijn: De wagen verplaatst zich redelijk stil en aangenaam over de weg maar sportief of uitgesproken comfortabel is het weggedrag niet te noemen.
De 5-bak schakelt soepel en trefzeker en het 1.2cc 3Cyl.-blokje doet perfect wat je ervan verwacht. Tot 80km/h gaat het redelijk vooruit en dan is de fut eruit. Voordeel aan de 3 cylinders is wel het koppel. In eerste, tweede en derde versnelling neemt levert de wagen behoorlijk wat trekkracht.
De wagen is uitgerust met een schakelindicator.
Het verbruik ligt rond een 7l/100km.
De zithouding valt wat tegen voor wat betreft langere afstanden. De zitting is wat aan de korte kant en de stoelen geven een matige zijdelingse steun en weinig steun in de onderrug. De in- en uitstap is ideaal dankzij de hoge daklijn. Hoofdruimte is er in overvloed. Een groot pluspunt van deze wagen is de binnenruimte: Deze is zoals bij alle Skoda's ruim te noemen t.o.v. de buitenmaten. Ik kan met mijn 1m83 achteraan redelijk comfortabel achter mezelf zitten.
Alle bedieningselementen zijn logisch opgesteld en voelen degelijk aan.
Het geluid uit de standaard luidsprekers is matig te noemen.
Kortom: een ideale degelijke tweede wagen met een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding als je weinig kilometers hebt te rijden. Tot hiertoe hebben we nog geen spijt van onze aanschaf hoewel we toch geregeld met nostalgie terugkijken naar onze Golf V. De pijn wordt verzacht door onze Octavia...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.