Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 125.000 km |
KM-stand laatst | 126.000 km |
Review Fabia 1.2 TSI
- 125.000 km
Inleiding
Omdat mijn vorige auto (Toyota Yaris 1.0) om verschillende redenen niet meer beviel ben ik op zoek gegaan naar een vervanger.
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan in het moeras van de occasionmarkt.
De auto moest voldoen aan de volgende eisen: redelijk vlotte acceleratie, cruise control, airco en hij moest ook een beetje veilig zijn.
Heel veel auto’s vielen af tijdens de proefritten omdat ze mij gewoon niet zo goed bevielen.
En daar kwam nog eens bij dat ik een redelijk beperkt budget heb waarin niet veel bijzonders te koop is.
Maar toen kwam ie ineens op mijn pad, een groene Skoda Fabia uit 2012, uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar besloten een proefrit te maken en ik was gelijk verkocht, dit was precies wat ik zocht.
Wat bezielt mij eigenlijk om een Fabia met de beruchte 1.2 TSI motor te kopen
Tja, eigenlijk had ik te snel ja gezegd tegen de verkoper en het koopcontract al ondertekend, dat is nooit goed, dat weet ik, maar ik dacht dus dat alle problemen uit eind jaren 2000 al opgelost zouden zijn, niet wetende dat dit pas veel later is gebeurd en de kettingen van de meeste modernere TSI’s definitief door riemen zijn vervangen.
Ik heb nog wat research te verrichten, maar ik heb geen idee of en wanneer de ketting vervangen is.
De auto heeft 125.000 kilometer op de teller zitten en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit nog de 1e ketting is.
Het Skoda forum spreekt juist van een hype in de media en zegt men dat het allemaal wel meevalt met de kettingproblemen.
Omdat ik niet van plan ben om binnenkort met een aan gort geslagen motor langs de weg te staan ga ik binnenkort actie ondernemen en een dealer en/of tsi specialist raadplegen.
Eerste indruk
De auto ziet er van binnen en buiten nog erg mooi uit, afgezien van een paar kleine krasjes.
Het dak zit zwarte folie overheen (professioneel gedaan zonder bobbeltjes of belletjes) en de achterruiten zijn voorzien van een donkere folie waar nog wel doorheen te kijken is.
Het is wel een schaap in wolfskleren, niet met prestaties maar dat ie er van buiten zo flitsend uitziet en het interieur is best wel basic met hard plastic dat zo uit een vw caddy kon komen, maar het is wel allemaal functioneel en overzichtelijk.
Comfort
Vanuit een Yaris is dit echt een klasse hoger, vreemd aangezien ze uit hetzelfde segment komen en de Yaris slechts 3 jaar ouder was.
Het stuur is in hoogte en diepte voldoende te verstellen.
De stoelen zijn prima met voldoende steun.
De vering is niet te stug, maar zeker ook niet te zacht geveerd.
Eigenlijk kan ik er geen kwaad woord over zeggen, het is gewoon prima voor elkaar.
Aandrijflijn en prestaties
Nu ik er in gereden heb weet ik waarom de 1.2 TSI zo’n populaire motorkeuze was voor de fabia.
Waar de motor vooral in uitblinkt is souplesse en niet in power, dat merk je pas als je flink doortrekt, dan heeft het motortje nauwelijks meer te bieden.
Vanaf +/- 1500 rpm heb je al voldoende trekkracht en tussen de 2000 en 2500 rpm opschakelen is ruim voldoende om mee te komen met het verkeer, kortom: je rijdt hem met de souplesse van een diesel.
Ook op de snelweg zit er nog genoeg fut in de motor om in te halen zonder terug te schakelen.
Het inleggen van de versnellingen gaat soepel en kun je bij wijze van spreken nog met je wijsvinger doen.
Verbruik
Het verbruik met de TSI zit ook wel goed, ik haal gemiddeld tussen de 1:19 en 1:21 en kan 900km rijden met een volle tank.
Dit verbruik haal ik door met 2000rpm op de schakelen, niet te hard rijden op de snelweg, goed gebruik van de airco, veel de cruisecontrol te gebruiken en niet te veel gas te geven waarbij de turbo volop moet bijspringen.
Gaat ie nog gechipt worden
Het korte antwoord daarop is misschien.
Het lange antwoord is dat ik twijfel of ik het moet doen ivm je extra de distributieketting belast, een kwaaltje van deze motoren.
Maar 130pk klinkt wel heel aantrekkelijk voor een auto van iets meer dan 1000kg.
Ik ben niet zo zeer voor de meerdere pk's die je hierbij krijgt, maar vooral het extra koppel waardoor de motor nog soepeler wordt.
Ik moet hier dus nog even langer over nadenken of dit mij de extra investering van 400 euro wel waard is, maar bijna 50pk en 50nm blijft leuk klinken.
Voorlopige conclusie
De Fabia is een prima auto om in te rijden.
Verwacht geen wereldprestaties, maar daar is deze auto ook niet voor bedoeld.
Enig minpunt is misschien dat de voorruit vrij klein is waardoor het zicht bij stoplichten wat minder is, de snelheidsmeter vind ik wat onduidelijk af te lezen en natuurlijk de TSI problemen, waardoor deze auto een gok blijft.
Ik kan daarom eigenlijk niemand een TSI aanraden van dit bouwjaar.
Als je toch een TSI overweegt en je budget het toelaat zoek dan het nieuwe model Fabia, in bijna alle opzichten verbeterd en uitgerust met een riem met hoge interval.
Ik weet dat het geen promopraatje is voor dit model Fabia waar ik zeer tevreden over ben, maar je moet in een review wat mij betreft ook realistisch blijven en eerlijk zijn.
Bezoekje aan de skoda dealer
- 125.200 km
De ketting bleef toch maar steeds door mijn hoofd spoken en maakte mij ongerust na wat verhalen op internet te hebben gelezen die een spannende thriller niet misstond.
Dus ik ben vanmorgen even bij de dealer geweest om te horen wat zij ervan zeggen.
Hun oordeel: het motortje klinkt gezond en is niks mis mee.
Daar kreeg ik ook te horen dat dit waarschijnlijk nog de originele ketting is die erop zit.
Wel adviseerde ze mij wel als er een ratel te horen is in de motor of het motorstoringslampje brandt niet te ver door te rijden en gelijk even langs te komen.
Dat kunnen voortekenen van problemen zijn die met de ketting te maken hebben.
Normaal zouden sommige mensen zeggen: in het geval van een ratel zet je de radio wat harder, maar dat is nu juist het volgende probleem:
De radio springt steeds op ''safe'' en er moet een code ingetoetst worden voor deze te ontgrendelen.
Ik heb met de dealer gebeld die de auto afgeleverd heeft en een code gekregen, maar deze werkt niet.
Waarschijnlijk is al eens de radio vervangen en de codekaart kwijtgeraakt.
De hele radio unit moet worden uitgebouwd en het serienummer gecontroleerd en dan kun je misschien met wat software de code opsporen was de conclusie.
Zo vaak heb ik de radio toch niet aan, dat vind ik te veel afleiden.
Dus hier heb ik besloten toch maar niks aan te doen, dat kost alleen maar geld.
En aangezien dit een auto is die met de hand op de knip is ontwikkeld heeft deze beslissing ook wel iets moois.
Autoradio toch gemaakt en olie bijgevuld
- 125.500 km
Het was woensdagmorgen om 6 uur toen ik vertrok vanuit huis, opeens ging onderweg het olielampje branden.
Tot mijn verbazing was deze geel en niet rood.
Zo snel mogelijk even bij het tankstation gestopt en de olie gepeild.
En ja hoor, bijna niks meer aan de peilstok.
Gelukkig was het het laag-oliepeil-lampje en niet het lampje van te lage oliedruk, dan ben je meestal verder van huis.
Gelukkig had ik nog een litertje achterin liggen van de yaris, volgens het etiket kon deze ook in vw motoren, dus maar even bijgevuld.
Er ging bijna een hele liter bij.
Hopelijk verbruikt het blok niet te veel olie, dat kan duiden op een probleem met de zuigerveren, ook een kwaaltje van deze motoren.
Al heb ik van kennissen begrepen dat met een volkswagen om de 2500km 1 litertje olie bijvullen best normaal is.
Ook heb besloten de radio toch maar te laten maken.
Medepassagiers klaagde dat het zo stil was aan boord en ikzelf vond wat muziek op langere afstanden ook wel wat prettiger rijden.
En daarbij schijnt het een fijn en prettig radiosysteem te zijn.
Ik kwam uit via verschillende forums op een site genaamd skodaradiocode.
Op de radio zelf staat een serienummer dat begint met SKZ, deze staat boven op de radio, wat je met deze code moet doen kom ik later weer op terug.
Dus even een middagje de radio uitgebouwd, dat was nog een heel gedoe.
Als je het afdekplaatje verwijderd zit deze radio namelijk bevestigd met torx schroeven.
Op zich geen probleem zou je denken, maar laat ik nou nèt niet de juiste maat in huis hebben.
Dus ben ik naar de doe-het-zelf zaak gereden en meteen een goed en stevig setje in huis gehaald.
Daarmee was de klus zo gepiept: radio naar voren trekken, foto maken en weer terug plaatsen.
Deze code heb ik op de website ingevoerd, foto bijgevoegd en 24 uur later had ik de juiste code toegestuurd gekregen via de mail.
Dit waren dus mijn eerste uitgaves aan de fabia, de code heeft mij 23,95 euro gekost en de kan olie 3,95 euro bij de action.
wax, nieuwe foto's en lezerswaardering
- 126.000 km
Zo, vandaag was het mooi weer en besloten de Fabia maar eens te wassen.
Mij viel op dat de lak een beetje dof was geworden, dus daarna maar even gecleanerd met het vertrouwde beige spul uit het bekende ijzeren blikje (nr 4)
Na hier ruim 2 uur mee bezig geweest te zijn geweest heb ik een kopje koffie met een broodje genuttigd en toen was het tijd voor de waxbeurt.
Inmiddels was de zon ook al op redelijke sterkte, dus dit moest snel gebeuren voor de wax opdroogde.
Het resultaat mag er zijn, hij blinkt weer als nieuw en het resultaat heb ik toegevoegd in de vorm van nieuwe foto's.
Ik zie dat ik ''slechts'' een lezerswaardering van 50% heb.
Ik hoor graag van jullie wat ik beter kan doen of kan aanvullen.
Ik heb als doel gesteld dat ik een zeer uitgebreide review wil schrijven om iedereen zo goed mogelijk te informeren over deze auto.
Hulp is natuurlijk altijd welkom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline – 2012 – 312.566 km - Klokje Rond
Skoda Fabia - Occasion Aankoopadvies
Test: Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm - Ford Fiesta 1.6 TDCi - Skoda Fabia 1.2 TDI
Welkom duurtest - Skoda Fabia Combi RS
Nissan Micra 1.2 DIG-S - Skoda Fabia 1.2 TSI 77kW - Toyota Yaris 1.3 VVT-i - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3)
Reageren
Over de motor ben ik verder dik tevreden precies goed voor mij.

Mooi om te horen dat deze motor u goed bevalt, voor mij is ie ook meer dan prima.
Betreft de ketting zijn er meer mensen die gewoon een respectabele kilometerstand halen met de 1e ketting, maar je leest ook horror verhalen op internet.

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.