Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025) #6

autoreview

Skoda Elroq 85 210kW Business Edition (2025)

Signalement

UitvoeringElroq 85 210kW Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst6 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Doek Eraf!

  • 6 km


Zo, tijd voor een nieuwe elektrische reisgenoot: de Skoda Elroq 85 Business Edition met Clever Package. De komende jaren ga ik veel kilometers maken met deze auto en ik zal mijn ervaringen – inclusief het verbruik – zo eerlijk mogelijk delen.

Even over mezelf
Ik ben niet iemand die koste wat kost de fabrieksopgave qua verbruik wil halen of graag in de buurt komt. Heb ik met brandstofauto’s nooit gedaan, en dat hoeft met EV’s ook niet. Voor mij draait het om genieten, en het maximale uit een auto halen binnen de regels en grenzen. Ongeveer 80% van mijn kilometers rij ik op de snelweg, vooral in Nederland en Duitsland, dus meestal met snelheden boven de 100 km/u.

Na zo’n 75.000 km zelf in een Volkswagen ID.4 Pro Performance (2021) te hebben gereden en met bijna 150.000 km in totaal op de teller, werd het tijd voor iets nieuws. Na veel wikken en wegen ben ik uitgekomen bij de Skoda Elroq 85. Ik koos de Business Edition met Clever Package en Two-Tone velgen – al zijn die laatste door een fout helaas niet geleverd. Qua uitrusting net wat minder luxe dan mijn vorige ID.4, maar Skoda heeft ook zo z’n eigen charme.

Eerste indruk
Het eerste wat opvalt: alles voelt vertrouwd – duidelijk VW-DNA, maar met een eigen Skoda-twist.

Stoelen: mooi afgewerkt in textiel, comfortabel en stevig.

Dashboard: zacht afgewerkt, voelt premium aan.

Isolatie: top – dubbelglas voor, zachte materialen in de bagageruimte, beklede wielkuipen en dikke deurrubbers. Het is echt lekker stil binnen.

Infotainmentscherm: groot en overzichtelijk, al staat het vrij recht en minder naar de bestuurder gericht. Even wennen.

Middenconsole: héél veel praktische opbergvakken, ideaal.

Dashboardkastje: daarentegen opvallend klein.

Zitpositie: achterin zit je iets lager dan in de ID.4, waardoor de Elroq minder “SUV” aanvoelt.

Rijgevoel: oogt als een grote auto, maar rijdt verrassend lichtvoetig, bijna als een compacte hatchback.

De eerste kilometers (433 km)
Bij het instappen viel me meteen iets op: de boordcomputer gaf een range van 677 km aan, terwijl de WLTP officieel 579 km is. Dat riep direct vragen op. Na een paar stevige acceleraties (286 PK'tjes!!) zakte dat al snel naar een realistischer 500 km.

De eerste rit naar huis was 100 km over de snelweg. Gemiddeld verbruik: 16,4 kWh/100 km. Dat is echt een wereld van verschil met de 19–20 kWh die ik gewend was van de ID.4. Veelbelovend dus!

Assistentiesystemen & comfort
ACC en Travel Assist: werken uitstekend, soepel en betrouwbaar.

Verkeersbordherkenning: handig, maar jammer dat ik bij elke rit opnieuw de instellingen moet aanpassen. Ook springt de rijmodus steeds terug naar “Normaal”, terwijl ik liever in “Individual” rij.

Koplampen: geen luxe varianten. De achterlichten ogen wel wat karig, met slechts een strip op de hoeken die brandt.

Bagageruimte: groot, praktisch en lekker vierkant ingedeeld. Er zijn slimme vakjes, maar de ruimte onder de vloer voor 'laadkabels' is kleiner dan bij de ID.4.

Eerste conclusie
De Skoda Elroq 85 voelt meteen vertrouwd, maar weet zich toch te onderscheiden. Hij is ruim, stil, praktisch en rijdt verrassend lichtvoetig. Het verbruik lijkt veel gunstiger dan bij mijn vorige ID.4, en dat maakt hem een hele fijne metgezel voor de komende kilometers.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.