Seat Leon ST 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

autoreview

Seat Leon ST 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

Signalement

UitvoeringLeon ST 2.0 TSI Cupra 300
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf109.000 km
KM-stand laatst124.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 110.000 km

Hallo lezers,

Mijn naam is Wesley en ik ben sinds een week of 2 de eigenaar van een Seat Leon Cupra 300ST. Waarschijnlijk wordt dit gelezen door iemand die opzoek is naar een Seat Leon Cupra of er zelf al 1 in bezit heeft. Mijn grootste overweging om hier een stukje te plaatsen is het gebrek aan gebruikservaringen met deze specifieke auto.

Voor mij is het een lange zoektocht geweest waarbij ik ook naar andere modellen heb gekeken (Hatchback Cupra, Kia Ceed GT en een 'standaard Leon FR'), voordat ik besloot toch voor een Cupra te gaan.

Ik heb de Cupra iets meer dan een week geleden gekocht en ben er al flink mee onderweg geweest. De auto heeft mij tot dit moment nog niks dan verbaasd en versteld doen staan van alle opties en mogelijkheden.

Wat mij ook verraste was het verbruik, met gewoon normaal rijden (stad en buitenwegen gecombineerd) en dan heel af en toe iets sportiever wegrijden kom ik op een (naar mijn mening) keurig verbruik van 1 op 12 à 13.
Een snelwegrit van ongeveer 40km leverde zelfs al een verbruik van 1 op 15.
Nou zal bijna niemand zo'n auto als deze kopen met de intentie de hyper-miler uit te gaan hangen, maar toch leuk om te vermelden denk ik zelf.

Opties/speciale dingen zijn:
Een handbak (Ben er super blij mee en ook speciaal naar gezocht)
De 300 variant (wel gechipt door de vorige eigenaar, dus zou nu zelfs 350pk moeten hebben... Misschien maar een keer op een testbank zetten)
Facelift model (Dus onder andere grotere navigatie)
Full led verlichting (een briljant stukje techniek, verblindt geen tegenliggers en de koplampen gaan bij snelheden boven de 110km/u automatisch verder voor de auto uit schijnen)
Panorama dak
Parkeersensoren voor en achter
Stoelverwarming
Een off-road modus???? (ga ik dus NOOIT off road gebruiken, arme Cupra)

Wel iets om rekening mee te houden: Er komt dus een gebruikershandleiding van 400(!) pagina's bij... Flink wat leesvoer als je dus echt alles te weten wilt komen. Ik heb het nog niet allemaal doorgenomen, maar wie weer dat ik nog iets leuks tegenkom.

Ik zal binnenkort ook een aantal foto's toe gaan voegen en weer een klein stukje toevoegen. Mocht iemand vragen hebben over de auto laat het vooral even weten!

Meemaken van eerste 'gladheid'

  • 112.200 km

Ondertussen weer 2000km verder en de Leon bevalt nog steeds. Een heerlijke auto die niet veel bekijks trekt, maar iedereen wel verbaasd met de geweldige prestaties.

Ja de titel van deze update zegt het al en ik denk dat iedereen er wel in een zekere zin mee te maken heeft gekregen afgelopen weken was het af en toe opeens glad buiten. Dan wel door sneeuw, hagel of ijzel. Dit was een leuke test voor de Leon, eerder heb ik al flinke regen meegemaakt met ondergelopen wegdelen. Dit was echter nog even een extra uitdaging, mede door de Michelin Pilot Sport 4 banden waar ik nog mee rij... (niet het meest verstandige besluit misschien, maar kon zo snel geen wintersetje naar mijn zin vinden en ook geen locatie om mijn velgen met zomerbanden te stallen. Op de slaapkamer is namelijk niet zo'n geweldig idee...)
Het goede nieuws eerst; er is niks gebeurt. De auto hield zich prima, bij verstandige gas beheersing reed deze onverstoord en was er grip zat. Mocht er enthousiaster met de rechter voet omlaag gedrukt worden dan ging er wel een tc lampje flink te keer, tot ik dit uitzette. Toen was er wel flinke wielspin mogelijk. Met remmen was er echter altijd voldoende grip. Zelfs op de smalle straatjes waar dus af en toe wel ijsplaten lagen.
Is het dus te adviseren met zomerbanden rijden als er sneeuw en andere zooi ligt? NEE natuurlijk niet, maar met voldoende anticiperen, geduld en een hele flinke dosis zelfbeheersing kon het voor die paar dagen dat we er last van hadden wel. Het is hier natuurlijk ook niet zo erg als in andere landen en echt vast zitten doe je hier bijna nooit.

Een wijziging die ik wel heb kunnen scoren omdat dit gewoon naar mij toegestuurd werd, is een setje rubberen vloermatten. Vind ik ze nou mooi? Ik weet het nog niet echt, maar waar ik wel achter ben is dat het een stuk makkelijker schoon gaat en het me nu veel minder scheelt als 1 van mijn collega's met vieze schoenen naar binnen stapt.

Tanken blijft natuurlijk een vaste bezigheid met een auto als deze, echter is er nu met deze kou nog makkelijk 600km tussen tankbeurten mogelijk.
Olieverbruik heb ik ook (gelukkig) niks van gemerkt.
Wel enigszins irritant vind ik de koplampsproeiers. Dit omdat deze eerder aan lijken te gaan en meer vloeistof lijken te gebruiken dan de sproeiers voor de voorruit. Dit heeft dus als resultaat een reservoir dat sneller leeg is, maar een voorruit die nog niet schoon. Moet de hendel dan echt 3 seconden of meer vasthouden voordat er iets van sproeimiddel op de ruit is. Ik ga hier binnenkort maar even naar kijken. Dit schijn elektronisch geregeld te kunnen worden en anders misschien de pompjes van de koplampsproeiers loskoppelen... Meer hierover als ik er eenmaal iets mee gedaan heb.

Half jaar update

  • 115.800 km

Een half jaar alweer... De tijd gaat ongemerkt heel snel voorbij. In het paasweekend ben ik nog even langs de dealer gereden om hier vragen te stellen over extra accessoires, echter was alleen de verkoopafdeling van nieuwe auto's aanwezig.
Ondertussen gelukkig ook een aantal droge dagen met zon meegemaakt. Dit leverde een hele lading extra grip op! Dan kom je er eindelijk achter wat een auto als deze nou precies kan doen. 0,9G op de interne meter heb ik voorbij zien komen in bochten. Ik snap de mensen wel die voor de grote broer van deze gaan (de RS6, ook VAG, ook station, 4 wiel aandrijving en meer vermogen, ook meer gewicht...), in verhouding zal deze (zeker standaard, met 300 pk, een handbak en alleen voorwielaandrijving) het baby broertje blijven. Ik heb echter nog nooit, zo vaak, zoveel plezier gehad aan het 'normaal' rijden in een auto. Het is voor mij nog dagelijks een genot en dan ook absoluut geen beslissing waar ik spijt van heb! Het motor seizoen zit er nu ook weer aan te komen (ja, ik rij ook motor) en de enige reden waarom ik de motor weer zou pakken is het tussen de file door kunnen rijden. Het brandstofverbruik accepteer ik voor wat het is, naar mijn mening ook gewoon prima. Deze auto wil rijden en gereden worden, niet bekrompen met een kleine teen bediend worden. Dan had ik maar voor iets hybride moeten gaan😂.

Voor de toekomst:
Naar de dealer gaan als het magazijn & de werkplaats hier ook open zijn, voor een lading aan extra's, updates en verdere benodigdheden.

Naar de garage voor een grote beurt en over een paar 1000km een set nieuwe banden. En heel misschien als ik er dan toch ben, een aantal kleine upgrades om de motor net iets makkelijker zijn werk te laten doen 😉.

Daarnaast hoop ik meer richting de zomer een roadtrip te gaan maken met deze auto en hierbij zal dan uiteraard ook een stukje autobaan en misschien zelfs een rondje Nürburgring voorbij komen.

Eerste onderhoud & mini roadtrip

  • 124.000 km

Hoi lezers, het is even heel lang stil geweest van mijn kant wat betreft updates...
Dit had een vrij simpele reden, er was niet veel nieuws te melden. Tot recentelijk; toen is er namelijk voor het eerst onderhoud gepleegd aan de leon. De olie 5W30 & het filter zijn vervangen en er zijn ook 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 S banden onder gekomen. De oude banden waren echt goed op en bleken bij nadere inspectie ook droogte scheurtjes te krijgen... Het grootste voordeel van de nieuwe banden is de enorme afname van geluid. Dit was echt een enorm verschil tussen voor en na. Een cupra hoort niet enorm veel lawaai te maken kwa afrolgeluid zelfs niet op de snelweg! (Klein puntje om dus op te letten als iemand een proefritje maakt).
Niet alleen was er een jaar voorbij, maar ik zat ook echt net voor de 15.000km die er tussen de onderhoudsintervallen staat. Al met al genoeg reden om dus even te kijken hoe het met de seat gesteld was.
Kort samengevat niet anders dan verwacht; de banden en olie moesten gebeuren, maar de rest was prima in orde.

Dan de bijna aansluitende mini roadtrip, ik ben even een weekje naar de Ardennen geweest. Hier lekker kunnen sturen, bochtige en heuvelige wegen genoeg. Een bezoekje aan Spa heeft ook plaatsgevonden, maar het circuit zelf was helaas dicht... Iets van toeristenfahren zoals op de Ring zou me ook wel wat lijken hier.
Nou als iets je auto goed test is het België. Niks ten nadelen van de Zuiderburen uiteraard, maar de wegen zijn gewoon een stuk slechter. Luik was al helemaal een drama, hier waren in sommige straten gewoon 20 verschillende asfaltsoorten door elkaar gebruikt om steeds kleine gaatjes te vullen. Lekker door elkaar schud je dan wel, comfort stand of niet😂.

Bagageruimte is overigens wel echt briljant, de in hoogte verstelbare laadvloer zorgt voor extra veel ruimte als je die nodig hebt en een lekker vlakke vloer voor de dagelijkse boodschappen.

Voor nu dus niet veel bijzonders te melden, anders dan de auto bevalt nog steeds echt enorm. Hopelijk is dit nog steeds een beetje leuk om te lezen en ik kom wel weer met een update als er iets leuks te melden valt.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.