Seat Leon 2.0 TSI Cupra 290 (2016)

autoreview

Seat Leon 2.0 TSI Cupra 290 (2016)

Signalement

UitvoeringLeon 2.0 TSI Cupra 290
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste kilometers zitten erop

  • 900 km

Na ruim 8 jaar in de Golf gti gereden te hebben begon het weer te kriebelen. Niet omdat de gti nu versleten was want die reed nog als nieuw maar er waren in de tussentijd wel een hoop technische innovaties geweest wat niet op de gti zat. Dacht eerst verstandig te worden en voor een hybride te gaan, want dan had je een lage bijtelling. Heb in een Volvo en zelfs een Mercedes hybride gereden waarvan ik bij de laatste me eigen gelijk 10 jaar ouder voelde.... Maar geen kwaad woord over deze auto's want ze rijden heerlijk comfortabel en zijn ook nog snel maar als je dan een bocht tegen komt voel je ineens hoe zwaar deze auto's zijn met hun accu's aan boord en blijft er weinig sportiviteit over. Dus dat was niet mijn keuze en liet ik de lage bijtelling maar varen om weer voor wat sportievers te gaan. Dan maar eens een Audi S3 proberen wat een mooie opvolger van de gti zou kunnen zijn. Kijk dat was al een stuk beter, want die motor en transmissie (dsg) voelde wel erg goed en wat was dat snel! Alleen vond ik de vering wel vrij hard en de prijs vrij hoog. Toen kwam de Seat leon cupra in beeld want die had nagenoeg dezelfde motor en bak voor veel minder geld en ik vond de koets wel erg fraai met standaard al veel moois en allerlei pakketten voor normale prijzen. Kwalitatief zag je vooral binnenin wel het verschil met de audi maar dat komt meer omdat de audi hiermee aan kop gaat. Na de proefrit in de Cupra was ik wel overtuigd dat dit hem moest worden. Heb hem toen besteld met alle opties behalve open dak, leder en bucketseats. De kleur was lastig want donkergrijs vond ik mooi maar daarmee rijdt de hele wereld al en ik vind dat zo'n auto wel een wat flitsende kleur mag hebben dus werd het alorblauw wat hem erg goed staat. Standaard staat ie op 19 inch maar ik vond die velgen niet zo mooi dus besloot ik om ze voor aflevering om te ruilen voor BBS rs velgen van 18 inch. Een maatje kleiner voor iets meer comfort waar ik ook wel van houd. Heb de auto nu een paar weken en kan al wat vertellen hoe e.a. rijdt en werkt.

Allereerst het Comfort;
Ik ben blij dat ik de 18 inch velgen heb gekozen want het kan net qua vering/demping. Als de weg mooi is is er geen probleem maar als er dwarsrichels zijn voel je die goed. Ook afrolgeluiden zijn wat meer aanwezig dan in mijn golf. De dempers zijn instelbaar maar ik zal niet veel in de harde stand rijden maar meer in de comfort stand. Ook omdat de verschillen niet heel schokkend zijn en dan kan je ook al relatief comfortabel boenderen als je wil

Prestaties;
Het volle vermogen heb ik nog niet goed kunnen benutten omdat ik nog wat moet inrijden maar onderin is ie al zo krachtig en soepel dat je tot 2500 toeren de gemiddelde auto al zoek rijd met optrekken. Nu was het in de gti ook wel het geval maar hierbij viel boven de 5000 toeren het vermogen een beetje weg en dat zou bij de cupra juist zo zijn dat ie er nog een schepje opgooit. Dan zou je ook de werking van het sperdiff goed moeten voelen. Dus hierover later wat meer als het gas echt open mag.

Betrouwbaarheid;
Kan ik kort over zijn. Alles werkt naar behoren.

Gebruikskosten;
Heb bewust niet gekozen voor de hybrides maar voor rijplezier en dus ook voor hogere kosten want zo werkt dat in het huidige nederland...

Toeters en bellen;
Dit is wel het grootste verschil met mijn oude gti want daarin is de laatste jaren veel veranderd zoals acc , lane assist, front assist, navigatie, parksensoren, achteruitrijcamera, driving profiles, spraakgestuurde opdrachten geven enz, enz...... Ben wel een paar avondjes zoet geweest om alles uit te zoeken en zal daar de volgende keer op terug komen als ik wat meer ervaring heb.

Hij is los!!

  • 2.700 km

Met deze km stand kan het gas er nu af en toe lekker op. Daarbij gaat de auto zich ook beter gedragen, want daar is ie toch wel voor gemaakt. Bij ons in de polder even de Cupra stand erop gehad waarbij alles op standje race komt te staan en trekt de motor tot in het rode gebied door. Vind dit wel wat vreemd, omdat je voelt dat ie op laatst in kracht afneemt. Wat eerder overschakelen voelt dan beter wat ook mogelijk is met de peddels achter het stuur. Daarnaast kan je ook met de pook op en terug schakelen en heb je de ook nog sportstand van de pook dus keuze te over om van verzet te wisselen... Ik merk soms wel met snelle schakelacties met de peddels dat ie de weg even kwijt is en dan duurt het paar seconden eer de versnelling gekozen is. Als je bij veel toeren het gas loslaat hoor je een mooie pruttel in de uitlaat. Je kan heel leuk spelen met deze auto als je de ruimte hebt op de weg want je rijd zo veel te hard.... Ook het verbruik gaat dan hard omhoog naar 14,5 l / 100 km.!! Maar gemiddeld tot nu toe is 9,5 l / 100 km. Tja het is geen zuinigheidswonder maar dat had ik ook niet verwacht.

Sturen:
Dit is wel een apart hoofdstuk want het stuurt vreselijk strak en goed. Je moet wel heel gek doen voor onderstuur te krijgen. Het sperdiff trekt de auto echt de bocht door in het door jouw gekozen spoor. Heb ook geen last van trekken in het stuur bij vol vermogen wat heel knap gemaakt is. Ook is er geen last van spoorvorming in het wegdek. Alleen bij nat kan ie het vermogen in de eerste versnelling niet helemaal kwijt.

Comfort:
Maar je kan niet altijd boenderen en rijd je ook vaak in een sukkeldrafje op de A4 achter de rest van het gepeupel aan. Daarbij komt de acc goed van pas. Dit rijd relaxed en je kan zowel snelheid als afstand instellen. De laatste wordt ook nog snelheids afhankeijk geregeld. Frontassist staat ook ingesteld en heeft pas een keer gereageerd. De lane assist gebruik ik af en toe op de snelweg waar de lijnen goed te zien zijn voor de camera. Dan werkt het niet meer dan redelijk want af en toe lijk je wel dronken want je gaat licht slingeren tussen de lijnen of hij stuurt wel erg strak langs de witte lijn. De afrolgeluiden beginnen al te wennen maar kijk alvast wel naar de info over andere banden. ( slijten toch wel hard! ).
Tot zover geen technische problemen en rijden " rustig" door.

Nieuwe banden

  • 38.000 km

Sinds kort Goodyears ASS 2 eronder liggen. De ervaringen hiermee waren goed op het Seat forum. Het afrolcomfort is goed maar de wegligging blijft ook super. Want wat kan je toch boenderen met deze auto. Heb ook nog een getunde golf 5 gti maar die haalt het lang niet qua wegligging en bocht snelheden. Het blijft elke keer een feest om in te stappen en een lekker stukje te sturen. Ik gebruik adaptieve cc veel wat rust geeft op de snelweg maar ook op de N wegen. Lane assist gebruik ik zelden omdat het niet goed werkt. Onder garantie is er naar de benzinemeter gekeken omdat deze op leeg bleef staan als ik net getankt had. Maar voor de rest probleemloos gereden. Ik vind alleen dat de motor in Cupra en of sportstand wel erg ver doorhaalt. Tot in het rood. Ik wil dit nog een keer bij stellen middels de software als ik hem ga laten chippen. Daarover later meer als dat gedaan is. Echt in Cupra stand rijd ik niet veel omdat veel wegen daarvoor niet zo geschikt voor zijn. Als ik denk in alle rust een paar bochtjes te ronden gaan mensen al seinen.... en dat is in comfortstand. Alleen het circuit of vrije weg is geschikt om de Cupra stand in te stellen. Ik gebruik zowel de paddels en pook om manueel te schakelen in een sportieve bui. Dit geeft ook de jeu aan deze auto. Je kan het ene moment rustig comfortabel vort kabbelen en op een vrij stuk ineens even doorhalen waarbij je zo veel te hard gaat....maar dan zijn daar de remmen. Had daar nooit zo over na gedacht maar met de Cupra is zelf dat een leuke bezigheid geworden want ze zijn krachtig en goed doseerbaar. En de auto blijft mooi vlak liggen. Alleen kost dit rijgedrag wel brandstof maar dat heb ik er graag voor over. Een hobby mag geld kosten toch?

Nieuwe auto

  • 62.000 km

Zoals altijd hou ik altijd het autonieuws in de gaten. De Alfa Romeo Guilia stond al een tijdje op mijn netvlies vanwege de looks zowel binnen als buiten. Ik heb de Seat zonder noemenswaardige problemen ingeruild met gemengde gevoelens omdat ik er altijd met veel plezier in gereden heb. Het is een fijne sportieve auto geweest. Voor mijn ervaringen met de Alfa verwijs ik naar de review hiervan.

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.