Seat Leon 2.0 TFSI FR (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TFSI FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 2x een Leon Turbo te hebben gereden (resp. een Sport en Topsport) was ik opzoek naar een GTI of FR. Uiteindelijk voor de FR gekozen vanwege zijn frissere uiterlijk en ik had al goede ervaringen met de SEAT-dealer in Zoetermeer. Deze hadden voor de FR een speciaal tuningspakket samengesteld voor een aantrekkelijk bedrag. Ik ben voor dit pakket gegaan met wat extra’s:
Tuning door JD engineering naar ca. 275pk en 400Nm, Milltek uitlaatsysteem, 19’BBS CH, remmen upgrade, Bilstein B6 dempers en Eibach Pro veren, sideskirts, xenon, MP3+BT, donkere ruiten achter etc.
De tuning zorgt ervoor dat je een snelle auto verandert in een zéér snelle auto. Top 260 km/u, 0-200 km/u in ca. 20sec. Om de voorwielen niet te laten oproken is er een speciaal TCS programma geschreven. Deze werkt via de onsteking, dus bij wielspin schakelt de software 1 of 2 cilinders uit naar mate van wielspin. Hierdoor bijna geen wielspin meer. Ook het onderstel is een goede investering geweest. Is wel zeer hard, maar de wegligging neemt exponentieel toe. Bochtsnelheden zijn enorm hoog. Het Milltek uitlaatsysteem maar een mooi donker beschaafd geluid bij accelereren, en heerlijk stil bij constante snelheid. Auto ziet er dik uit door de verlaging, 19’ en sideskirts. De kleur vind ik persoonlijk het beste staan op een FR. Stoelen zitten perfect en het dikke stuurwiel ligt goed in de hand. Auto is ontzettend soepel door het enorme koppel, dus zeer snelle tussenacceleraties. Motor is echt een vooruit gang tov de oude 1.8 20-klepper turbo. Turbogat is vrijwel nihiel. Verbruik is ook zeer goed als je kijkt naar het vermogen. 1:10 is zeker mogelijk, maar 1:6 ook (bij zwate rechter voet).
Kortom, zeer te spreken over de auto. En qua prijs is er geen snellere te koop.
Update 22-02-2007 / 40.000km:
Tot nu toe nog steeds zeer tevreden met de auto. Problemen tot nu toe zijn geweest:
- Diverter Valve stuk (membraan gescheurd)
- Onregelmatig lopen (elektronische motorstoring)
Inmiddels ook met bij 35.000km op de rollenbank geweest met als verrassend resultaat: 280pk en 415Nm en zeer mooie vermogens/koppelkromme. Volgende modificatie betreft een Forge TWINtercooler, een extra intercooler om de inlaattemp. lager te houden, met resultaat een 5 tot 10pk winst, en houdt vermogen langer vast bij vollast.
Wel alweer met 2e setje Bridgestone’s RE 050A bezig, maar dat enigezins te verwachten met 19’ en 280pk. Verwacht met deze auto nog ca. 1,5 jaar te rijden, of 80.000km. Maar tot nu toe voldoet hij aan al mijn eisen en is een genot om mee te rijden.
PROBLEMEN
- Xenon-verlichting staat te laag afgesteld door de verlaging van ca. 4cm
- Miste een stuk dashboard onder het dashboardkastje
- Alarm sensor in de motorkap verkeerd afgesteld, waardoor het alarm constant afging
- Diverter Valve stuk (membraan gescheurd)
- Onregelmatig lopen (elektronische motorstoring)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.