Seat Leon 2.0 TDI 150pk Ecomotive FR (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TDI 150pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Nieuwe Leon
- 300 km
Vandaag heb ik mijn nieuwe leaseauto in ontvangst genomen. Het is de gloednieuwe Seat Leon 2.0 FR TDI geworden, de versie met 150 pk. Als extra optie heb ik het introductiepakket gekozen. In dit pakket krijg je voor 1450 euro ondermeer full led verlichting, pdc v+a, licht + zichtpakket en een navigatiesysteem.
Ik heb wel een gokje genomen met de Leon, want ik heb niet in de auto kunnen proefrijden. Maar ik heb inmiddels wel wat kilometers gemaakt in verschillende VAG producten, dus ik wist wel een beetje wat ik kon verwachten. Maar het blijft spannend als je voor het eerst plaats neemt in je auto. De rode kleur is overigens niet mijn eerste keus, maar deze hadden ze al in bestelling en ik moest snel rijden. Maar IRL vind ik het wel wat hebben. De velgen zijn de standaard 17 inch velgen van de FR.
Even heel kort vast mijn eerste indrukken:
- Heerlijke sportstoelen
- Onderstel biedt mooie balans tussen sportiviteit en dynamiek. Ideaal voor een daily. De auto voelt erg stabiel aan, ligt rustig op de weg en is stevig maar zeker niet te hard geveerd. Over de handling kan ik verder nog niet oordelen, volgt later.
- Stille en soepele motor. Maar ook hier kom ik later bij wat meer kilometers wat uitgebreider op terug. De auto is sowieso lekker stil. Ook wind- en bandengeruis zeer acceptabel.
- De uitrusting is compleet en de techniek (navi, multimedia) is helemaal up to date. Hoogtepuntje vind ik de full LED verlichting. Maakt de auto wel af. Overigens vind ik de extra lichtopbrengst in vergelijking met xenon nihil. Het is meer voor de show.
- De kwaliteit van materialen en afwerking is vele malen beter dan het vorige model Leon. Maar het niveau van Audi en VW haalt Seat nog niet. Het is echter wel meer dan acceptabel.
- De Seat Drive Profiel vind ik een zinloze optie. Als je de Eco stand aanzet is de auto niet vooruit te branden. In sportstand stuurt hij het lekkerst en is de gasrespons optimaal. Zoals de FR hoort te zijn. Ik zie de toegevoegde waarde niet van deze gadget.
Echte minpunten heb ik nog niet direct kunnen ontdekken, maar ook die zullen in de loop van de tijd vast nog wel volgen. Maar de eerste indruk is erg positief. De auto
voelt aan als een soort GTI light.
Wel heb ik al een klein technisch mankement geconstateerd. De besturing maakt bijgeluiden en het onderstel kraakt net wat te hard als je over een drempel gaat. Daar moet ik dus wel naar laten kijken.
Het is nog te vroeg om een gefundeerd oordeel te vellen, dus reken op updates. Ik vind het echter wel leuk om alvast de nieuwe Leon te posten, want volgens de dealer was dit één van de eerste modellen die aan een klant is afgeleverd. Ik heb voorlopig de waarderingen op 4 sterren gezet.
Bijgeluiden opgelost + verbruik
- 2.000 km
Ik heb de dealer bezocht om te kijken naar de bijgeluiden tijdens het sturen en rijden over drempels. De dealer heeft de veerrubbers ingesmeerd met wat extra olie en het probleem is verdwenen.
Het verbruik over de eerste 2000 kilometer is 1 op 17 volgens de boordcomputer. Ik rijd overigens regelmatig wel wat te hard, dus als je wilt is een verbruik van 1 op 20 zeker al mogelijk. Dat belooft veel goeds als de motor echt goed is ingereden.
Ook kan ik nu alvast een eerste voorzichtige oordeel vellen over de prestaties van de auto. De turbo geeft een lekkere duw in de rug. Je rijdt zo 180 op de teller. Als mijn zomerbanden eronder liggen neem ik de auto een keer mee uit op de Autobahn om de topsnelheid testen. Wel teken ik aan dat het weinig nut heeft om boven de 4000 toeren nog door te trekken. De trekkracht is voldoende, vanaf 1500 toeren komt de turbo assisteren. De auto heeft lange versnellingsbakverhoudingen, maar door de beschikbare trekkracht kom je toch niets tekort. De diesel presteert gevoelsmatig overigens het meest optimaal tussen de 2000 en 3500 toeren. Dat vind ik overigens wel het grootste nadeel van diesels, de powerband is wel erg beperkt.
Voor de rest zijn de eerder genoemde bevindingen nog steeds onverminderd van toepassing. Ik ben dus vooralsnog zeer tevreden over de nieuwe Leon.
Kraakjes weg + zomerbanden
- 12.000 km
De afgelopen kilometers hoorde ik wat bijgeluiden ergens in de auto. Ik had alle portiervakken en andere vakjes leeggemaakt, maar de bijgeluiden bleven. Echter....zomaar uit het niets is mijn auto weer kraakvrij. Wat de oorzaak is geweest weet ik dus niet, want ik had geen losse spullen in de auto slingeren. Maar ik ben wel blij dat deze irritatie achter de rug is.
Ik heb inmiddels de zomerbandjes eronder. Met als gevolg dat de auto weer net ff wat lekkerder rijdt. Net wat meer grip, net wat stiller. Ook ben ik even op de Autobahn geweest met de auto. Ik kwam tot 218 op de teller, maar moest afremmen. Ik schat in dat je op de teller ergens tussen de 220 en 225 uitkomt. Zie de video.
Verder nog geen problemen genoteerd, ik ben onverminderd positief over de Leon.
Hot-hatch?
- 19.000 km
De kilometers schieten voorbij, de 20.000 staat alweer bijna op de teller. Tot heden heb ik voornamelijk snelwegkilometers gemaakt met de Leon, maar daar is verandering in gekomen. Ik heb de Leon meegenomen voor een vakantie naar Zwitserland. Ondanks het rigide boetebeleid daar heb ik vanmiddag de Leon meegenomen voor een snelle rit op een verlaten bergpas.
De auto heeft mij positief verrast. Als je gaat gooien en smijten zit er een heel aardige balans in de auto. De auto helt nauwelijks over en je krijgt van het onderstel voldoende informatie mee, zonder dat je de auto uit stuitert of je best moet doen om het gevaarte tussen de lijntjes te houden. Gecombineerd met de prettige besturing (licht, maar wel met voldoende gevoel) heb je al snel veel stuurplezier. Je hebt niet heel veel last van het zware dieselblok op de vooras. Onderstuur blijft beperkt en de auto voelt lekker licht aan. Met dank aan het MQB platform van donor Volkswagen :). Evenzo prettig vind ik de ondersteuning van het xds (elektronische sperdifferentieel). De auto krijgt het vermogen en met name het koppel ook in bochten best aardig op de weg. Je kunt ook vrij makkelijk 'lift off oversteer' opwekken. Laat plotseling tijdens het insturen van een scherpe bocht het gas abrupt los en het kontje doet een stapje opzij. Helaas grijpt het ESP dan wel in, ik heb nog niet uitgevonden of je deze uit kan zetten. Vogel ik later deze week nog wel uit. In het boordcomputer menu kon ik alleen ASR uitzetten. Het schakelen (niet onbelangrijk) werkt ook erg prettig. Zeker als je gaat boenderen kun je vrij snel op- en terugschakelen.
Dan motorisch. De 2.0 TDI is een fijn blok, maar voor het echte sportieve werk mist hij minstens 30 pk en vind ik een benzineblok qua geluid, vermogensopbouw (toeren draaien!) prettiger. Het is meer een comfortblok, niet zozeer sportief. Boven de 4000 RPM is de lol wel voorbij. Wel heb je vanaf 1500 RPM voldoende trekkracht . Leuk voor op de snelweg, maar minder leuk als je gaat boenderen op een verlaten bergweg.
Over de reiskwaliteiten oordeel ik zeer positief. De sportstoelen vind ik erg fijn zitten en de auto is prettig stil. Je stapt dus fit uit na een lange rit. Niet onprettig is dat de auto heel aardig presteert op de Autobahn, het kost weinig moeite om snelheden boven de 200 km/h op de teller te krijgen en vast te houden. Enige minpuntje vind ik dat de achteras op dit soort snelheden af en toe net wat teveel informatie doorgeeft.
Dan nu de hamvraag. Beschouw ik deze Leon 2.0 TDI FR als een hot-hatch? Mijn antwoord op die vraag moet ik met nee beantwoorden. Hij doet me in veel opzichten denken aan mijn vorige Golf VI GTI, maar de Leon mist ten opzichte van de GTI net even die 10/20% scherpte en doorontwikkeling. Laat staan als ik de Leon met mijn andere auto, de Renault Megane RS, vergelijk. Dan merk je wel het verschil tussen een auto die lekker sportief rijdt en een rasechte cupauto. Maar dat vind ik verder geen punt. De Leon biedt een hele prettige mix tussen comfort, gebruiksgemak, luxe, economie en een forse dosis stuurplezier. Na bijna 20.000 kilometer kan ik nog steeds geen minpunten ontdekken. Een fijne constatering!
Topsnelheid
- 25.000 km
Op de terugweg van vakantie de mogelijkheid op de Duitse Autobahn benut om de topsnelheid uit te proberen. We hadden een beetje wind mee, wat uiteindelijk resulteerde in een fraaie 230 km/h op de teller. Bij normale omstandigheden houdt het bij 225 op de teller op. Om en nabij de 215 echte kilometers. Conform het boekje dus. Netjes.
Bij normaal gebruik voel je overigens dat de auto inmiddels wel is los gereden. De acceleratie verloopt prettig en het blok is heerlijk soepel. Als daily drive echt een prima auto. Binnenkort heb ik de eerste onderhoudsbeurt. Ik heb verder geen bijzonderheden aan te melden.
Kleine handigheidjes en klein leed
- 40.000 km
Vlak voor de 30.000 kilometer de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Enige is dat ik met de voorbanden geen 30.000 kilometer vooruit kon. Die zal ik rond kilometerstand 45.000 of 50.000 moeten wisselen.
Voor de rest geen bijzonderheden. De auto rijdt nog steeds buitengewoon fijn. Ik ben zeer tevreden over de Leon. Alle eerder positieve genoemde punten zijn nog volop van kracht. Ook het verbruik is bij tijd en wijle verbazingwekkend. Meestal rijd ik 1 op 18, maar als ik me aan de snelheid houd (120 - 130) dan haal ik zonder moeite de 1 op 20.
Meer goed nieuws, ook de de topsnelheid heb ik weer wat hoger gekregen. Inmiddels 231 op teller gezien (op vlak wegdek, nagenoeg windstille omstandigheden). Echt netjes gezien de 150 pk. Ik ben wel benieuwd wat de auto op de rollerbank doet. Misschien maar eens een keertje bij JD langsrijden voor een kleine run.
Overigens valt het mij op dat ik de nieuwe Leon nog steeds heel weinig zie. Hopelijk komt daar nog wel verandering in. Overigens heb ik al een paar collega's weten te overtuigen van de kwaliteiten van de Leon, dus er komen er in ieder geval weer een paar bij :).
In de categorie kleine handigheidjes:
- Je krijgt een waarschuwing in beeld als er een spookrijder ergens is gesignaleerd. Handig!
- De armsteun kan ver in de lengte en in hoogte verplaatst worden.
- De auto heeft vrij veel opbergruimte.
- In mijn vorige VAG modellen (Octavia, Golf werkten de parkeersensoren op de voorbumper alleen als je het knopje aanklikte of als je de auto in achteruit had gezet. Bij de Leon zijn ze ook actief als je gewoon vooruit rijdt. Is wel eens handig als je de auto vooruit in een parkeervak steekt.
In de categorie klein leed:
- De rechterbuitenspiegel kantelt niet altijd terug na inschakelen van de achteruitrijstand.
- Als je de kaart op het navigatiescherm verschuift blijft de kaart daarna op die plaats staan. Uiteindelijk zie je dus niet meer waar je rijdt op de kaart. Je moet de auto uitzetten, afsluiten en het navi-systeem opnieuw starten om dit op te lossen.
- Na de software-update klappen de spiegels niet meer automatisch in. Nu moet je 2 seconden de sluitknop ingedrukt houden.
Tweede onderhoudsbeurt
- 58.000 km
Naar de garage geweest voor regulier onderhoud. Twee klachten gemeld.
- Helaas wat kraakjes uit interieur, nabij stuurkolom. Dat hebben ze opgelost.
- De ramen blijven vrij lang beslagen. Ze hebben de airco gecheckt, maar niets kunnen vinden.
Voor de rest geen bijzonderheden. Het is nog steeds prima toeven in de Leon. Hele fijne auto!
TDI vs TSI
- 75.000 km
Een collega van me heeft een Leon 1.4 TSI 140 pk gekocht. Leuk om de twee auto's naast elkaar te zetten. De 1.4 TSI viel me eerlijk gezegd wat tegen. Ik had verwacht dat beide auto's vergelijkbaar snel zouden zijn (de TSI mist 10 pk, maar is iets lichter) maar in de praktijk is de TDI toch wel beduidend sneller. Dat had ik niet verwacht. Het lag met name aan de TSI, die presteerde niet conform verwachtingen. Zo kwamen we op de teller met veel pijn en moeite tot de 212 km/h. De 2.0 TDI zet je onder normale omstandigheden rond de 225 op de teller (met wind mee en/of slipstream al 230 gezien).
Voor beide auto's geldt wel dat ik op de Autobahn toch wel die 30-50 pk extra mis voor wat extra plezier. In Nederland heb je echter aan 150 pk meer dan genoeg. En als ik echt wil knallen neem ik mijn andere speelgoed wel mee.
In de categorie problemen twee keer klein leed:
1) Helaas kwam de rammel bij de stuurkolom in alle hevigheid terug. Ik ben dus opnieuw bij de garage geweestn en gelukkig hebben ze de rammel nu wel gelokaliseerd en rijd ik inmiddels weer kraak- en rammelvrij.
2) De elektrische raambediening rechtsvoor is wat van slag. Als ik mijn spiegels met de sleutel inklap gaat tegelijkertijd mijn raam automatisch half open. Zo heeft mijn auto dus twee keer een nachtje open gestaan zonder dat ik dit in de gaten had. Gelukkig geen inbraak of vandalisme geconstateerd. Ook het elektrische raam sluiten gaat moeizaam want hij gaat daarna meerdere malen toch weer automatisch naar beneden voordat hij het raam eindelijk sluit. Hier moet ik dus een keer terug voor naar de garage.
Maar ondanks deze kleinigheden draai ik met groot plezier mijn kilometers. Alle eerder genoemde pluspunten zijn nog steeds volledig van toepassing. Deze Leon is echt een aanrader! Vooral happy ben ik als veelrijder met de stoelen. Die zitten echt fijn. Dat is zo belangrijk op lange afstanden.
Ecobandjes
- 85.000 km
Begin april heb ik mijn winterbandjes omgeruild. Aangezien mijn voorste zomerbanden bijna versleten waren heeft de dealer direct nieuwe voorbanden eronder geplaatst. Helaas heb ik niet zo opgelet, want na een paar duizend kilometer kwam ik er achter dat de dealer niet de voorgeschreven Continental Sportcontacts, maar de Ecocontacts heeft geplaatst. Helaas gaf de leasemij geen toestemming meer om ze om te ruilen.
En dat heeft nogal een effect op de handling. Op de snelweg merk je dit niet, maar wel bij accelereren en bij bochtenwerk. Afgelopen weekend ben ik naar de Eiffel geweest en zeker bij stevig rijden treedt veel sneller en erg onverwacht stevig onderstuur op. En ook bij aanremmen van de bocht heb je veel sneller gripverlies van je banden. Zo blijkt maar weer eens hoe belangrijk goede banden zijn. En de tip van de week om altijd te controleren welke banden de dealer eronder legt. Dat mag ik mezelf aanrekenen. Ik neem het de dealer (Seat Boxmeer) overigens wel kwalijk dat ze de verkeerde banden eronder monteren zonder dat met mij te bespreken.
Voor de rest geen klachten over de auto. Hij bevalt uitstekend. Ik heb recent nog even de auto van binnen en buiten goed laten poetsen bij 'De Wasstraat' (VIP treatment voor 37,50). Een aanradertje. Zelfs een paar vervelende vetvlekken uit de stoelen hebben ze prima kunnen verwijderen.
Terug naar de Alpen
- 100.000 km
Ik ben weer met de Leon naar de Alpen gegaan. Ik heb even wat nieuwe foto's toegevoegd.
Verdere bijzonderheden heb ik niet te noemen. Het blijft een fijne auto. Zowel als reisauto als op de Alpenpassen beleef ik veel plezier aan de auto. Hooguit mis ik op de Autobahn wat extra paardjes onder de kap.
Nog wel iets wat me in positieve zin opvalt. Je voelt heel goed dat dit een lichte auto is (1250 kg). Met name op een Alpenpas heb je veel voordeel aan dit lage gewicht. Het rijdt net wat fijner, je hoeft minder massa door de bocht te wringen.
Verder nog geen problemen. Enige opvallende is dat ik een half litertje olie heb moeten bijvullen. Is gebruikelijk dat ik dit tussen de beurten door moet doen.
Leon wordt ingeleverd
- 130.000 km
Nog twee dagen en dan staat de Leon niet meer voor de deur. Ik heb een nieuwe baan en ik moet de Leon inleveren. Een collega gaat er verder mee rijden. De conclusie over de Leon blijft positief zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Ook kan ik alleen maar positief zijn over de betrouwbaarheid. De Leon heeft me nooit in de steek gelaten en na 130.000 kilometer voelt en ziet alles er nog als nieuw uit en is de auto nog steeds rammelvrij. Kwalitatief is de Leon een zeer hoogwaardige auto gebleken.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.