Seat Leon 2.0 FSI Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 FSI Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanaf begin maart 2006 ben ik in het bezit van deze Seat Leon 2.0FSI Sport. En om maar met de deur in huis te vallen: wat een heerlijke auto!
RIJDEN
Het rijden met de Leon is werkelijk fantastisch. Ik heb bewust gekozen voor de Sport, wat nogal een verschil is vergelijken met mijn voorgaande auto, een Renault. De vering en het onderstel zijn hard! Was zeker even wennen in het begin. Echter, nu na 2 maanden had het best nog ietsje harder gemogen. De auto heeft directe rijeigenschappen en is een echte rijdersauto. Overhellen doet de Leon ook nauwelijks, waardoor je rap door de bocht gaat als je wilt.
Het stuur- en veergedrag past ook goed bij de 2.0 FSI motor met 150pk. De kracht van de motor is al in lage toeren beschikbaar, wat een verschil met andere benzinemotoren! Als ex-verstokt dieselrijder kan dit me uitstekend bekoren.
Ik vind de stuurinrichting wat te sterk bekrachtigd, zeker bij lagere snelheden. Had best wat zwaarder mogen sturen naar mijn smaak. Het is echter niet storend en je went er snel aan.
De strak schakelende zesbak die bij de 2.0 FSI hoort is overigens ook een welkome additie; de motor houdt van toeren maken en op de snelweg maakt de 6e versnelling een groot verschil in zowel geluid als verbruik. Overigens rijdt ik gemiddels 1 op 10, met een vrij pittige rijstijl en grotendeels binnenwegen. Lijkt me niet slecht.
ZITPOSITIE
Zitten doen de sportzetels in de Seat Leon als de beste. Ondanks dat ik wat zwaarder van stuk ben dan de meeste mensen, passen de stoelen perfect en ze houden je netjes vast tijdens het snellere bochtenwerk. Door de grote voorruit is het uitzicht goed, echter zijn de A-stijlen aan de dikke kant waardoor je er soms omheen moet kijken. Voor lange mensen als ikzelf (1m95) is een goede zitpositie in te stellen met voldoende beenruimte, terwijl het stuur toch dichtbij staat. Ik kom dan ook niet zoals in andere auto’s met mijn rechterbeen tegen de middenconsole aan. De binnenspiegel zit soms wel enigzins hinderlijk in het zicht, vooral als de weg tijdens een bocht naar rechts omhoog gaat zoals bij een krappe afslag.
INTERIEUR
Over het interieur ben ik minder te spreken. Het materiaalgebruik vind ik voor deze klasse ondermaats. Het kunststof is hard, glanzend en simpelweg lelijk. Je went er wel aan, maar mooi is anders. Vooral het grijsplastic middenconsole is benedenmaats en storend. Neem vooral voldoende opties als de automatische airco en een stereo van het merk zelf om het plastic oppervlak zo klein mogelijk te maken.
Verder valt wel op dat de afwerking goed is, onderdelen sluiten netjes op elkaar aan.
De auto heeft naar mijn idee wel erg weinig opbergruimte. Vakjes en bakjes zijn er wel, maar klein en bijna onbruikbaar. Het dashboardkastje is volgens mij als grap bedoeld, want meer dan de autopapieren past er niet in! Handig is wel het CD-rekje achter de middenarmsteun.
OPTIES EN ACCESSOIRES
Zelf heb ik gekozen voor extra’s als de automatische airco, een middenarmsteun, een rokerspakket, metallic lak en de goedkoopste Seat stereo.
De stereo heeft een belachelijke prijs! Voor een kleine 700 euro mag je echt wat verwachten, maar de audiokwaliteit valt tegen. Gelukkig staat hij erg goed, en zoals eerder gezegd vult hij het middenconsole mooi op. De stereo is wel gemakkelijk te bedienen, en de knoppen voelen kwalitatief goed aan. Ik luister zelden radio, maar de keren dat ik dat wel deed viel de matige ontvangstkwaliteit op.
De middenarmsteun is een onmisbare accessoire! Rijdt een stuk rustiger, tevens is hij mooi afgewerkt met grijs en rood leer dat mooi in het interieur past, met voldoende opbergruimte.
Het rokerspakket bestaat uit een sigarettenaansteker in de 9 volt aansluiting, en een asbak welke in de bekerhouder past. Erg handig, want zo is hij makkelijk te legen zonder dat de halve inhoud in je interieur beland. Met een rubber randje zit hij ook goed vast. Jammer is wel dat je de bekerhouden eraan moet opofferen. De aansteker zorgt er overigens wel voor dat het klepje van de 9 volt aansluiting niet meer mooi dichtgaat. Toch wel een misser.
De automatische airco is mijns inziens wel een must. Hij doet prima zijn werk, ook als het koud is, is het snel de gewenste temperatuur. Bovendien is hij gescheiden instelbaar voor de bestuurder en de passagier, al werkt dit niet zo goed als bijvoorbeeld in mijn voorgaande Renault.
CONCLUSIE
Mijn conclusie is dat de Seat Leon een geweldige auto is. De auto is mooi vormgegeven, de kwaliteit is prima (voor zover na 2 maanden te beoordelen) en het rijden is fantastisch. Het matige materiaalgebruik in het interieur neem ik voor lief, je kijkt immers meer naar buiten dan naar binnen.
(mei 2006)
UPDATE: oktober 2007
Na anderhalf jaar heb ik gemengde gevoelens over de Leon. Waar de auto voor gemaakt is (vooral de Sport uitvoering), doet de Leon als de beste. Scherpe besturing, rappe acceleratie etc zijn super. Echter zit ik tegenwoordig veel meer op de weg, vooral voor zakelijke ritten. Buiten het feit dat de auto niet echt representatief is, gaat het sportieve op een gegeven moment ook irriteren. Comfort gaat daarom een sterretje omlaag.
Verder overigens geen problemen gehad, buiten een kapotte koplamp en een losgeschoten paneel toen het aircofilter was vervangen. Was ook zo weer verholpen.
Onderhoudskosten zijn heel redelijk, alleen het brandstofverbruik is met 1:11 wel pittig. Ik rijd dan ook een stuk rustiger dan een jaar geleden (toen het 1:10 was), n had wel een minder dorstig verbruik verwacht.
Al met al doet de auto precies wat ’ie moet doen, echter voor mij de volgende keer een auto die wat comfortabeler is en niet zo uitdaagt tot sportief rijden...
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.