Seat Leon 2.0 TFSI Cupra (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leon 2.0 TFSI Cupra |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 143.000 km |
KM-stand laatst | 148.500 km |
Seat Leon CUPRA
- 143.000 km
Ik was al tijden op zoek naar een nieuwe auto omdat ik toch een beetje op mijn Golf 6 uitgekeken was.
Het moest sowieso een snelle/ sportieve gezinsauto worden. Ik kan nog jaren in menig burgerlijke bak rijden (lees de 3 cilinder gezins stationswagons) maar ik wilde nog 1 (misschien wel 2) keer echt wat anders.
De voorkeur ging in eerste instantie uit naar een Megane GT of ALFA 159 Station.
De Megane vond de vrouw lelijk dus dat was gelijk een no go en 180 pk is ook niey weer heel bijzonder. Daar komt bij dat de Megane in menig Bose 1.5dci toch erg veel lijkt op z'n GT.
De ALFA heb ik in proefgereden maar vond ik gewoon niet prettig rijden. Te zwaar en zelfs de 1.7 TBI motor vond ik wat gezapig onderin. Wel mooi maar ook duur in aanschaf als je kijkt naar bouwjaar en restwaarde.
Dat werd hem dus niet. Toen werd ik geattendeerd door een vriend van mij op een Ford Focus ST. Mooie auto, praktisch, betrouwbaar maar viel helaas buiten budget. Een mooie, goed onderhouden ST kost minimaal 17/18 000 en dan hebben we het over een auto uit 2012/13.
De zoektocht ging verder en omdat ik 2 jonge kinderen heb ging de voorkeur uit naar een station, maar dat idee heb ik losgelaten en ben gaan kijken naar 5 deurs hatchbacks. Een golf 6 gti stond op mijn lijstje maar de lijst met eventuele problemen is zo groot dat ik die heb laten lopen.
Een Seat Leon Cupra? Ook daar is de lijst lang maar mijn oog viel op een auto uit 2008 die bij een garage stond bij mij in de buurt. Na wat navraag gedaan te hebben bleek die te zijn ingeruild door een medewerker van de plaatselijke dealer. Onderhoud volgens het boekje gehad en tevens zit er het type blok in dat veel degelijker is dan de latere tfsi probleemgevallen. Het blok met de distributieriem en conventionele olie-inspuiting.
Gelijk belletje gepleegd en proefgereden. Ik was gelijk verkocht. De Cupra is van fabriek af gechipt tot 310 PK en dat merkte ik gelijk. Nou, dus dan in onderhandeling met het thuisfront en mijn vrouw stond er niet om te springen maar ach...als jij het zo graag wil...!!
144000KM
Nu een maand in bezit, tja wat moet ik er nog meer over zeggen..
Geweldig, ik ga elke dag met een glimlach van oor tot oor naar mijn werk. Het rijdt zo scherp en rauw. Het is niet de meest comfortabele of zuinige auto maar het is wel een belevenis. Superfijne Cupra kuipstoelen, vermogen is altijd aanwezig, maar je kunt er ook heerlijk mee cruisen. 60 in de 5 bijvoorbeeld. De auto is verder nog voorzien van een andere uit en inlaat systeem, de eerde genoemde chip, BIxenon verlichting, navi, climate control etc. Maar wat nog belangrijker is dat deze is voor zien van een Sachs performancekoppeling. Een iets zwaardere koppeling maar voor het vermogen meer dan ideaal!
De auto is uiterlijk gewoon origineel. Dat past die auto ook het beste.
Gewoon een auto waar ik het komende jaar sowieso heel veel plezier aan ga beleven, in onderhoud houd bij een merkdealer en zuinig op ben.
Kids+ bij behorende kinderwagen etc past trouwens prima.
Vakantie naar het gardameer wordt wel een uitdaging maar daar hebben we een dak-koffer voor.
Verbruik 1 op 9-10 met veel woon/werkverkeer binnen de bebouwde kom.
Half jaar verder
- 148.500 km
Nog steeds zit ik elke dag met smile in mijn Cupra.
Vakantie naar het gardameer hebben we toch maar met een huurauto gedaan. Te oncomfortabel aldus de vrouw en ze heeft daar ook wel een beetje gelijk in. Het is geen auto voor een lange autorit van 1200 km.
De auto heeft onlangs een grote beurt gehad. Vervangen bougies, alle filters en olie. (€ 350,-) Voor de rest nog in een zeer goede staat aldus de dealer.
Verbruik nog steeds rond de 1 op 9.. maar goed. 330 pk (Aldus de dealer) en veel woon/werk verkeer. Niet slecht.
Al met al nog zeer tevreden en ik kijk langzaam en voorzichtig al een beetje naar volgend jaar en een volgende auto.
S4 of Focus ST staan nog op mijn verlanglijstje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.