Seat Leon 1.9 TDI Reference (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDI Reference |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds oktober rij ik de nieuwe Leon, in de kleur robijnrood, ofwel Rojo Rubi zoals de Spanjaarden hem noemen. Een prachtige kleur voor een prachtige wagen is de reactie van velen!
Hiervoor reed ik in een 307 op LPG G3 en nu van de zaak uit een dieselauto verplicht is gesteld, een 1.9 TDI. Wat een heerlijke motor! Erg fel, trekt vanaf zeer lage toerentallen en bij volgas een heerlijke duw in de rug in elke versnelling. De tractiecontrole is geen overbodige standaarduitrusting... Hij wordt ook steeds zuiniger, de eerste 15.000 km zo’n 1 op 16 maar inmiddels is dat ruim 1 op 17. Ik rij dan ook minimaal 900 km op een tank wat 2x zoveel als ik met LPG gewend was.
Het is naar mijn mening een zeer geslaagde auto met prachtig front en een brede en stoere achterpartij, juist wat mij bij de Altea enigszins tegenviel. De weggewerkte deurgrepen voor de achterportieren zorgen voor een fraai en strak aanzicht ’en profil’.
Het interieur is rustig en ruim maar niet zo ruimtelijk als de 307. Het dashboard is overzichtelijk met weining knopjes in deze Reference uitvoering en de sfeer is warm met rode wijzers en witte cijfers op de zwarte achtergrond. De stoelen geven perfecte zijdelingse steun en de (leren) armsteun welke ik als accessoire achteraf heb laten inbouwen is een aanrader. Ten 1e door de goede vormgeving en ten 2e doordat de armsteun gelijk een bergvak is, iets wat de Leon niet in overvloed heeft. Het dashboardkastje is klein en niet verlicht. Zowieso bevat de uitrusting wat missers maar er zijn ook een aantal slimmigheden! Zie het + en - overzicht.
Zoals ik al meldde heeft de Leon een heerlijke motor. Hij rijdt ook fantastisch! De Leon ligt zeer strak op de weg en is toch niet oncomfortabel geveerd bij verkeersdrempels. Hij is erg hard door een bocht te sturen en reageert verregaand neutraal op snel genomen rotondes. Alhoewel de TDI stationair van zich laat horen blijft hij tijdens het rijden bij elke snelheid goed op de achtergrond en is het op hogere snelheden vooral rijwind wat je hoort.
Plus
+ Sterke motor
+ Zeer goede wegligging en bochtengedrag
+ Tractiecontrole en bandenspanningscontrole standaard
+ Veel ruimte, ook achterin
+ Mooi ontwerp
+ Slimme richtingaanwijzer en ruitenwisser
+ Standaard al 16’ velgen
Min
- Weinig opbergruimtes
- Klein dashboardkastje zonder verlichting
- Matige uitrusting (geen cruise control, boardcompu, middenarmsteun, verlichte make-up spiegel)
- Minder ruimtelijk gevoel
- Harde armsteun in de portieren
PROBLEMEN
Toen ik terug moest naar de dealer om de middenarmsten in te laten bouwen zijn de achterraamslingers gesteld. Na verloop van tijd gingen de achterramen namelijk vanzelf op kier met windgeruis als gevolg. Dit is nu opgelost.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.