Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive Active Style (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.9 TDI Ecomotive Active Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 102.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Tevreden
- 170.000 km
De auto nu 15 maanden in bezit en ik kan net anders zeggen dat ik best tevreden ben met deze auto. Ik rij 200 km per dag, alleen snelweg. Hierbij rij ik constant 130 a 140 km/h. Het verbruik over een hele lange periode is 1 op 17,5 en dat valt me niet mee maar ook niet tegen.
De auto gekocht met 17" lichtmetalen wielen maat 225-45-17. Al direct had ik lawaai achter, cuppende banden. Ik heb er nieuwe banden op laten zetten, maar binnen 15000 km hetzelfde verhaal. Omdat het uiterlijk belangrijk is, maar het rijcomfort nog meer, heb ik gekozen om er andere wielen onder te zetten. Ik rij nu Michelin Energy 206-55-16. Deze horen onder deze auto en blijven mooi rond.
De 105 pk diesel loopt mooi soepel en trekt een caravan makkelijk. Nu heb ik niet zo'n grote caravan (1000 kg), maar ik rij hier meestal zo 100 a 110 km/h mee, dat lukt de Leon makkelijk. Ook wanneer het wat minder vlak is heb je genoeg aan de 250 Nm.
Ervaringen op een rijtje:
- Storingen: portiervergrendeling rechtsachter vervangen
- Kosten: regulier onderhoud, nieuwe set wielen, portiervergrendeling (160 euro)
Pluspunten:
- ruimer dan dat de auto lijkt
- mooi model (kwestie van smaak)
- voldoende vermogen
Nadelen
- Matig zicht rondom door de enorme stijlen, hierdoor moet je in de stad erg goed opletten, je ziet zo andere weggebruikers over het hoofd!!
Nokkenas
- 224.000 km
De auto houdt op sommige momenten in, vooral wanneer hij koud is. Ik heb een reguliere beurt gepland, maar besluit daar niet op te wachten. Een vrije dag later kan ik de auto weer ophalen, de dealer geeft aan dat er niets aan de hand is. Ik ben het er als gebruiker niet mee eens maar aangezien de beurt over twee weken is speken we af dat er dan nog weer naar gekeken wordt. De twee weken die volgen zorgen voor meer bezorgdheid, de auto gaat slechter en slechter lopen. Tijdens de reparatie wordt ik gebeld en krijg ik de melding dat de nokkenas is versleten... Kosten inclusief reguliere beurt komen op ongeveer 2000 euro.
Na deze reparatie bleef ik last houden van olielekkage en na twee keer bij de dealer te zijn geweest werd de conclusie getrokken dat het aan de koppakking lag, reparatie a 1000 euro. Ook de koppeling/drukgroep had z'n beste tijd gehad en hiervoor zou ik nog eens een flink bedrag moeten reserveren. De laatste kosten zijn 'regulier' rond deze kilometerstand. Al met al genoeg reden om per direct gedesillusioneerd afscheid te nemen van deze wagen. Vanaf volgende week een Polo 1.2 TDI BM uit 2012 met 64K op de teller..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.