Seat Leon 1.8 TSI FR Business (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.8 TSI FR Business |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
- 15.000 km
Deze Leon heeft nu ruim 15.000 km afgelegd en het wordt eens tijd om wat ervaringen op papier te zetten.
Waarom de Leon 1.8TSI FR Business?
De reden om voor deze Leon te kiezen was dat ik hiervoor ook een Leon had (benzene 1.6, 102pk, Edition II) die me prima beviel qua rijgedrag en ruimte, dus toen het nieuwe model op de markt kwam, was mijn interesse meteen gewekt. Daarna kwam de keuze voor de uitvoering: de full-LED verlichting is prachtig, dus die wilde ik er zeker op en ik ben een luie chauffeur voor het gewone woon-werk verkeer, dus een automaat leek me wel prettig. De keuze was dan de ‘Style Business’ met de 1.2TSI motor of de ‘FR Business’ met de 1.8TSI. Mijn ideaal zou de 1.4TSI 140pk met DSG zijn geweest, maar ja, dat was niet mogelijk, dus uiteindelijk toch maar gekozen voor de FR versie. Wel een hele stap omhoog ten opzichte van mijn vorige Leon.
De auto rijdt echt heel lekker; ten opzichte van de vorige Leon is hij beter afgewerkt, een stuk stiller binnenin, veel krachter en toch een stuk zuiniger.
De DSG:
De automaat is heerlijk: zeker bij het accelereren valt nauwelijks op dat de auto opschakelt. In elk van de profielen ‘Eco’, ‘Normaal’ en ‘Sport’ heeft de versnellingsbak 2 standen waartussen heel eenvoudig te wisselen is door de keuzehendel 1 tikje naar achteren te geven. Een van de eerste dingen die opvalt is dat in de ‘Eco’ stand, bij het loslaten van het gas, de auto in vrijloop gaat en een heel stuk kan uitrollen, zonder dat er op de motor wordt afgeremd. Wil je afremmen op de motor, dan kan je met de schakelflippers zelf een versnelling kiezen, maar het duurt dan weer een paar seconden voordat de bak weer naar automatisch overgaat; het is dan veel makkelijker om de DSG met een tikje in de ‘Sport’ stand te zetten, waardoor er automatisch een versnelling wordt gekozen en de auto op de motor afremt. Zodra je dan bijv. bij de rotonde bent, zet je de DSG met een tikje weer in de ‘Eco’ stand en hoef je je daarna, bij het verlaten van de rotonde, niet suf te flipperen richting de 7e versnelling.
Verbruik en prestaties:
Het verbruik van de auto is uiteraard een stuk hoger dan het boekje belooft, maar helemaal niet verkeerd: met een rustige, anticiperende rijstijl en redelijk veel buitenweg komt het verbruik op zo’n 15,5 km per liter (volgens boekje zou 17,5 km/l mogelijk zijn). Bij sportief gebruik gaan er nog eens 2 km af en is 13,5 km/l haalbaar.
Er zit aardig wat power in de motor en als je in de Sport stand rijdt heb je daar ook direct beschikking over onder je rechtervoet. Staat de auto in de Eco stand, dan schakelt de auto heel snel op en laat het toerental ‘dieselen’ tussen ongeveer 1300-1800 toeren. Wil je dan even een spurtje trekken (bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg) en trap je het gas vol in, dan duurt het even een seconde voordat de bak van 7 naar 3 terugschakelt, maar zodra dat gebeurt is, gaat ie er vlot vandoor. Het is dan makkelijker om op de oprit alvast de DSG naar de Sport stand te zetten waardoor de auto vanzelf al wat meer toeren gaat maken en je sneller je snelheid kan aanpassen aan de omstandigheden.
Normaliter ben ik een rustige rijder en prefereer ik lage toerentallen en een geluidsarme motor. Om ook wat te kunnen zeggen over de sportieve eigenschappen heb ik ook 1 tankbeurt de auto continue in Sport laten staan, en daar waar mogelijk ook het gas vol ingetrapt: het hogere verbruik is het verhoogde rijplezier meer dan waard. Bij een maximale acceleratie, loopt de naald eerst op naar 6000 toeren en blijft daar vervolgens ‘hangen’ terwijl de DSG de versnellingen laat oplopen. Er is een soort gehuil van de motor en op nat wegdek voel je de systemen hun best doen om de trekkracht op het wegdek te laten komen en te voorkomen dat de wielen doorspinnen.
Verlichting:
De full-LED verlichting is van buitenaf gezien mooi en geeft een rustig en duidelijke verlichting van de weg. Het grootste nadeel is dat je als bestuurder niet kan genieten hoe de verlichting er van buitenaf uitziet; er rijden nog te weinig Leons rond om regelmatig de koplampen in de spiegel te aanschouwen of lekker achter de achterlichten aan te rijden.
In het kort is de Leon FR Business 1.8TSI DSG een comfortabele, luxe, veelzijdige en zuinige auto voor het dagelijks gebruik in de Eco stand. In de Sport stand is het een sportieve, betrouwbare, speelse en nog steeds zuinige auto.
Mankementen:
Geen echte mankementen, maar het is wel twee keer voorgekomen dat het infotainment systeem is ‘vastgelopen’: scherm op het midden van het dashboard blijft zwart en radio, media, navigatie etc. zijn niet beschikbaar. Het systeem kortstondig uit en weer aanzetten helpt dan niet. De aan/uit-knop ongeveer 20 seconden ingedrukt houden lijkt te resulteren in een soort ‘reboot’, waarna het systeem weer tot leven komt.
Dagje Duitsland
- 18.000 km
Afgelopen periode voor het werk een dagje naar Duitsland … dus de mogelijkheid om de prestaties van de auto in kaart te brengen.
Prestaties:
Over het algemeen de auto in de ‘Sport’ stand gehouden, met de DSG in de ‘D’ stand. Hierdoor schakelt de auto snel op en blijft het toerental zoals in de eerste review beschreven laag. Bij normaal gebruik is dit ongeveer even zuinig als de auto in de ‘Eco’ stand te zetten, maar het stuur staat wat zwaarder en dat is wel prettig.
Over het algemeen tussen de 140-170 km/h gereden op de heenweg: het was ’s avonds rustig op de weg en droog. Door de grotere belijning op de weg is de snelheidservaring op de Duitse wegen bij deze snelheden vergelijkbaar met die op de Nederlandse wegen bij 130 km/h. Het interieurgeluid vond ik niet noemenswaardig harder: het is comfortabel rijden tot 170 km/h. Bij het accelereren van 120 naar 170 schakelt de DSG naar de 6e trap en is er voldoende pit aanwezig.
Wil je harder (het boekje geeft op dat je 224 km/h zou moeten kunnen), dan gaat het accelereren (in de 6e trap), zeker vanaf de 200 km/h, een stuk trager. Boven de 200 km/h vind ik de besturing persoonlijk wat te ‘licht’ worden en het rijgedrag wat te ‘zenuwachtig’, zeker niet echt comfortabel. Ik heb dit dan ook geen lange stukken volgehouden, ook omdat het verbruik dan al snel op 5 km/l staat.
Wil je sneller harder, dan kan je de DSG in de ‘S’ stand zetten en bij het intrappen van het gaspedaal en accelereren vanaf de 140, wordt er eerst nog even naar de vier teruggeschakeld, al snel volgt de vijf die doorloopt tot iets in het rode toerenbereik (ongeveer 6200 toeren), en daarna heb ik alleen de ogen nog op de weg gehouden. De naald van de snelheidsmeter hing ergens tussen de 200 en 230, maar ja, het is leuk om even uit te proberen, maar zoals gezegd niet echt comfortabel rijden – ik kreeg er zweethandjes van.
Verbruik:
Het verbruik op de heenweg kwam uit op (volgens de boorcomputer) op 13.6 km/l. Op de terugweg grote delen 80-100 km/h gereden omdat er nogal wat neerslag viel. Het verbruik kwam toen uit op 15.6 km/l. Al met al bleek aan de pomp het hele Duitse avontuur 14.5 km/l gekost te hebben, waar ik niet ontevreden mee ben.
Rijbaanassistentie:
Als optie zit er ook rijbaanassistentie op de auto. Deze heeft de optie om te reageren als je dreigt over de belijning heen te gaan en/of de optie om het midden van de rijbaan aan te houden: deze laatste optie grijpt eerder in en kan dan ook ‘actief’ bochten sturen. Ik heb deze laatste optie eigenlijk altijd aan staan. In de praktijk heb je dat niet echt nodig: je moet altijd nog zelf sturen, want het systeem heeft snel genoeg door als je je handen van het stuur hebt en het is te onbetrouwbaar om er echt van op aan te kunnen. Zodra een bocht wat te scherp wordt of de belijning is te onduidelijk (voor het systeem), schakelt het systeem direct uit en activeert zichzelf weer zodra het de belijning weer heeft gevonden. Het is wel handig om het ongemerkt driften naar bijv. de vluchtstrook te voorkomen; je voelt dan een korte corrigerende beweging van het stuur en bent dan ook meteen weer bij de les. In een bocht heeft het systeem wel de neiging om de lijn van de binnenbocht op te zoeken. Wat verder opvalt is dat als de belijning aan 1 kant overgaat van een ononderbroken lijn naar een blokmarkering (zoals bij het voorbijrijden van een uitvoegstrook op de snelweg), de assistent zo af en toe de neiging heeft om ongewenst naar de blokmarkering toe te sturen. Bij hoge snelheden (boven de 170 km/h) vind ik het systeem een beetje hinderlijk als het bij die snelheden in een (flauwe) bocht begint mee te sturen: aangezien elke kleine stuurcorrectie direct een groot effect heeft krijg je een beetje ruzie met de assistent en begin je voor je gevoel een beetje te zwalken. Maar goed, daar heb je in Nederland natuurlijk nooit last van!
Multimediasysteem:
Tja, op zich prima, maar hierboven al aangegeven bij mankementen dat het systeem al twee keer was vastgelopen. Ook als ik de mobiele telefoon aansluit op de USB van het dashboardkastje om hem op te laden gaat het regelmatig mis: het multimediasysteem wil de telefoon als een USB opslag medium openen, maar dat gaat niet altijd goed (kan aan de Android telefoon liggen?) – het afspelen van muziek via de SD kaart stopt en er verschijnt een foutmelding dat de USB niet uitgelezen kan worden. Alsnog de SD kaart selecteren werkt dan niet, en als je blijft proberen wordt ineens het beeld zwart en moet er weer gereset worden door de aan/uit knop een lange tijd ingedrukt te houden. Hier kan echt nog wel wat aan verbeterd worden.
Navigatiesysteem:
Prima, kan met gesproken instructies ingesteld worden. Het systeem verstaat over het algemeen de opdrachten goed. De instructies zijn duidelijk en goed te verstaan, ook al is de stem te herkennen als een ‘computerstem’ met een beetje een Duitse accent. Het is ook prettig dat er verkeersinformatie wordt meegenomen om eventueel alternatieve routes te berekenen en dat dit ook prima werkt in het buitenland. Een eventuele melding van een spookrijder wordt ook meteen duidelijk onder de aandacht van de bestuurder gebracht (nu 3x in Nederland zo’n melding gehad en 1x tijdens mijn trip in Duitsland).
Storingen:
Tijdens mijn trip in Duitsland 1 hele vreemde storing gehad: ik was een beetje aan het spelen met de auto, zo af en toe met een volle belasting van de motor. Op een bepaald moment voelde ik warme lucht uit de ventilatieopening komen, die warmer en warmer werd. Ik heb de auto toen laten afzakken naar 100 km/h, omdat ik bang was dat er iets oververhit was geraakt. Op de boordcomputer de temperatuur van de koelvloeistof gecontroleerd (90 graden) en van de olie (106 graden) – geen probleem. Ondertussen werd de temperatuur van de lucht uit de ventilatie steeds hoger. De instellingen van de climate control gecontroleerd, lager gezet (16 graden aan beide kanten), van automatisch naar handmatig gezet en de airconditioning aan gezet: uit alle ventilatieopeningen kwam koude (gekoelde) lucht, behalve bij de bestuurder aan weerszijden van het stuur gloeiend hete lucht. Bij de eerste de beste P (gelukkig na een paar minuten) de auto stilgezet en contact afgezet. De motorkap voelde niet extreem warm aan. Contact weer aan gezet zonder de motor te starten. De ventilatie even laten blazen en voelde dat de hete lucht afkoelde. Vervolgens de motor gestart en toen kwam er weer koude lucht uit alle ventilatieopeningen. Waarschijnlijk een of andere elektronische storing – dat krijg je als je een auto steeds meer zelf laat regelen.
Recentelijk, na een periode met veel regen, ineens geconstateerd dat bij het rechterachterlicht, en dan vooral bij de richtingaanwijzer, er condens aan de binnenkant van de licht-unit zit. Ik moet er nog mee naar de garage, maar ik vind dit wel een zorgelijke tekortkoming. Misschien moet ik mijn oordeel over de betrouwbaarheid van de nieuwe Leon toch een klein beetje naar beneden bijstellen …
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.